STRATEGI KOMUNIKASI POLITIK ANIES BASWEDAN DI TIKTOK UNTUK MENARIK PEMILIH GEN Z PADA PILPRES 2024

Authors

  • Zahrah Mahfudzah Firdaus Universitas Bina Bangsa
  • Arfian Suryasuciramdhan Universitas Bina Bangsa
  • Meiby Zulfikar Universitas Bina Bangsa

DOI:

https://doi.org/10.23969/linimasa.v8i2.13708

Keywords:

Generation Z, Communication Strategy, Tiktok, Political Communication, New Media

Abstract

The digital transformation has shifted political communication strategies from conventional media to new platforms such as TikTok, which is widely used by Generation Z. This shift compels political actors to adopt new communication approaches to effectively engage young voters. This study aims to analyze Anies Baswedan’s political communication strategy through live broadcasts on TikTok, using Harold D. Lasswell’s communication theory as the analytical framework. A descriptive qualitative method with a case study approach was employed, focusing on the content and interaction during TikTok live sessions. The findings show that TikTok is an effective political communication channel due to its capacity for real-time interaction, personalized messaging, and the use of visual and narrative formats that align with Gen Z's preferences. The study concludes that choosing the right digital media, particularly TikTok, is a strategic element in building engagement with young voters in the digital political era.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adi Prakoso, A., Nur Asifa, F., Wicaksono, H., & Maulana, A. Y. (2023). HUBUNGAN MEDIA SOSIAL TIKTOK TERHADAP TINGKAT LITERASI DIGITAL PADA PENGGUNA TIKTOK GENERASI Z DI DKI JAKARTA. Journal of Documentation and Information Science, 7(2). https://doi.org/10.33505/jodis.v7i2.217

Adrianto, E., Komala, L., & Karlinah, S. (2007). KOMUNIKASI MASSA SUATU PENGANTAR EDISI REVISI (R. K. S, Ed.; Revisi). Simbiosa Rekatama Media.

Afifatun Nazma, A. (2024). Kampanye Kreatif Calon Presiden Anis Baswedan pada Media Sosial TikTok. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 3(3).

Azka, I., Syahputra, I., & Sunan Kalijaga Yogyakarta Jl Laksda Adisucipto, U. (2023). Komunikasi Politik Capres Anies Baswedan Menuju Pemilu 2024 Melalui Media Sosial Instagram. Maret, 10(1), 37–46. https://doi.org/10.31294/jika

Dewi, T. R., Ramadhani, N. A., Misbah, R. R., Pramessella, M. A., Khalif, S. R., & Aji, M. P. (2024). STRATEGI KOMUNIKASI POLITIK: PROGRAM DESAK ANIES UNTUK MENINGKATKAN PARTISIPASI GENERASI MUDA DALAM PEMILIHAN PRESIDEN 2024. Responsive: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Administrasi, Sosial, Humaniora Dan Kebijakan Publik, 7(3), 99-115.

Hasiholan, T. P., Pratami, R., & Wahid, U. (2020). PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL TIK TOK SEBAGAI MEDIA KAMPANYE GERAKAN CUCI TANGAN DI INDONESIA UNTUK MENCEGAH COVID-19. Communiverse : Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(2), 70–80. https://doi.org/10.36341/cmv.v5i2.1278

Indra, D., & Wahid, U. (2021). Tinjauan Literatur: Digital Komunikasi Politik Anies Baswedan. Jurnal Interaksi : Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(2). https://doi.org/10.30596/interaksi.v5i2.6198

Kristiyono, J. (2015). BUDAYA INTERNET: PERKEMBANGAN TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI DALAM MENDUKUNG PENGGUNAAN MEDIA DI MASYARAKAT. Scriptura, 5(1). https://doi.org/10.9744/scriptura.5.1.23-30

Jauhariyah, N. Z., Ilham, M. L., & Rahmawati, N. (2024). Penggunaan Media Sosial dalam Kampanye Pilpres 2024 untuk Memperebutkan Suara Generasi Muda. Journal Politique, 4(1), 100-116.

Meifilina, A. (2021). Media Sosial sebagai Strategi Komunikasi Politik Partai Golkar dalam Melakukan Pendidikan Politik (Vol. 3, Issue 2).

Mukharomah, N., & Lenggana, W. F. (2024). Strategi Komunikasi Politik Tim Sukses Pemenangan Pemilu Anies-Amin dalam Membangun Dukungan Publik melalui Twitter. Jurnal Indonesia: Manajemen Informatika Dan Komunikasi, 5(3), 2535-2547.

Marlina, D., & Hakim, L. (2025). Peran TikTok dalam Kampanye Politik: Strategi Menarik Gen Z di Pemilu 2024. Jurnal Audiens, 6(1), 196-213.

Nuryanto, S. A. (2009). Metode penelitian administrasi / Sugiyono ; penyunting, Apri Nuryanto.

Pratama, A. A., Saputera, H., Ali, G. M., Wijanarko, T. O., & Hutapea, E. B. (2024). Analisis Isi Kampanye Politik Anies Rasyid Baswedan Pada Pemilihan Presiden 2024 di Instagram. Oratio Directa (Prodi Ilmu Komunikasi), 6(2).

Rahmah, S. (2021). Personal Branding Ganjar Pranowo untuk Membangun Komunikasi Politik di Media Sosial Instagram. Jurnal Interaksi : Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(1). https://doi.org/10.30596/interaksi.v5i1.5584

Rakhmat, J., & Ibrahim, I. S. (2017). METODE PENELITIAN KOMUNIKASI (Edisi Revisi). Simbiosa Rekatama Media.

Santika, E. F. (2023, September 27). Kelompok Anak Muda Jadi Pengguna Terbesar TikTok, Usia Berapa Mereka? Databoks.

Surabaya, U. N. (n.d.). PERAN KONSELOR DALAM MENGANTISIPASI KRISIS MORAL ANAK DAN REMAJA MELALUI PEMANFAATAN MEDIA “BARU” Mochamad Nursalim.

Syarbaini, S., Nur, S. M., & Anom, E. (n.d.). TEORI, MEDIA DAN STRATEGI KOMUNIKASI POLITIK.

Winada, K., Damsar, D., & Alfiandi, B. (2025). PEMAHAMAN PEMILIH TENTANG PASANGAN CALON PEMILIHAN PRESIDEN TAHUN 2024 Studi Pemahaman Pemilih Gen Z terhadap Pasangan Calon Presiden dalam Pemilu 2024 di Kota Padang Kota Padang. JURNAL SOSIAL EKONOMI DAN HUMANIORA, 11(1), 13-26.

Wiratih, H. W. R., Witomo, A. B. M., Havidz, I. L. H., Aima, M., & Dewi, M. P. (n.d.). Peningkatan Kesadaran Berinvestasi bagi Gen-Z sebagai Digital. https://doi.org/https://doi.org/10.31334/jks.v5i1.2422

Zulfikar, M. (2022). Konsep Diri Generasi Z Dalam Menggunakan Aplikasi Tik-tok (Etnografi Khalayak Pada Generasi Z di Kota Serang). Universitas Mercu Buana.

Downloads

Published

2025-07-02

Issue

Section

Articles