ANALISIS PENGGUNAAN INSTAGRAM SEBAGAI MEDIA KOMUNIKASI PEMASARAN ONLINE (STUDI DESKRIPTIF PADA AKUN @beautyhijab.sukoharjo)
DOI:
https://doi.org/10.23969/linimasa.v8i2.26162Keywords:
beautyhijab.sukoharjo, instagram, marketing communicationAbstract
This study aims to determine and describe the use of Instagram as an online marketing communication media carried out by @beautyhijab.sukoharjo, in this study using the AIDA theory (Attention, Interest, Desire, Action), this study uses a descriptive qualitative approach, with data collection through interviews, observations and documentation of 2 people and documentation of the @beautyhijab.sukoharjo account, this study uses a purposive sampling sample with the criteria of the owner and admin of Instagram @beautyhijab.sukoharjo who have an understanding and participate in the process of managing Instagram as an online marketing communication media @beautyhijab.sukoharjo. the results of this study indicate that the use of Instagram is very effective in promoting @beautyhijab.sukoharjo products by implementing marketing communication strategies and applying the AIDA theory through the stages of Attention, Interest, Desire and Action @beautyhijab.sukoharjo can attract consumer attention to products through attractive offers until consumers take action to purchase products.Downloads
References
Ade Riany Diem, D., & Yulianti, W. (n.d.). PEMANFAATAN INSTAGRAM SEBAGAI MEDIA KOMUNIKASI PEMASARAN DALAM MENINGKATKAN PENJUALAN (Studi Kasus pada Akun Instagram @Kaosdisablon di CV. Purwa Satya).
Febritania, R. G., & Riyanto, S. (2020). PENGGUNAAN INSTAGRAM SEBAGAI MEDIA KOMUNIKASI PEMASARAN OLEH RASAKI HYDROFARM. Jurnal Indonesia Sosial Sains, 1(3), 151–159. https://doi.org/10.36418/jiss.v1i3.33
Hadarfiah, S., & Candrasari, S. (2022). Pemanfaatan Instagram sebagai Media Komunikasi Pemasan Online Shop @Shoppingin_dong. KALBISIANA : Jurnal Mahasiswa Institut Teknologi Dan Bisnis Kalbis, 8(2). https://katadata.co.id
Irsyad Irsyad Luqman Nuryasin, N. ’, Nuryasin, L., & Setyawan, S. (2023). PEMANFAATAN INSTAGRAM SEBAGAI MEDIA KOMUNIKASI PEMASARAN (STUDI KASUS PADA AKUN INSTAGRAM @LIMELITERENTALKAMERA & @SOLOLENSA). Jurnal Ilmu Komunikasi UHO : Jurnal Penelitian Kajian Ilmu Sosial Dan Informasi, 8(4), 816–831. https://doi.org/10.52423/jikuho.v8i4.118
Melinda. (2020). PEMANFAATAN INSTAGRAM SEBAGAI STRATEGI KOMUNIKASI PEMASARAN (Studi Kasus Pada Akun Instagram @iwishop___).
Nur, W., & Pertiwi, B. (2023). PENGARUH INSTAGRAM SEBAGAI MEDIA KOMUNIKASI PEMASARAN TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PRODUK UMKM DI KOTA SERANG. Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research, 7(2), 433–441. https://doi.org/10.52362/jisamar.v7i2.766
Rizkiyah Fagita, A., & Sudrajat, R. H. (2021). STRATEGI KOMUNIKASI PEMASARAN CHATAJA MESSENGER (PT. TELEKOMUNIKASI INDONESIA) DI MEDIA SOSIAL. MEDIALOG: Jurnal Ilmu Komunikasi, 4(11), 13–22. https://wearesocial.com/digital-2020
Saffitri, E. A., & Widati, E. (2022). EFEKTIVITAS KOMUNIKASI PEMASARAN MELALUI MEDIA SOSIAL “INSTAGRAM” YANG DILAKUKAN OLEH UMKM REFIZA. JURNAL USAHA, 3(1), 2022.
Timofeev, I. (2024, October). Key Instagram Statistic in 2024. https://elfsight.com/blog/key-instagram-statistics-in-2024/
Untari, D., & Fajariana, D. E. (2018). Strategi Pemasaran Melalui Media Sosial Instagram (Studi Deskriptif Pada Akun @Subur_Batik). Widya Cipta: Jurnal Sekretari Dan Manajemen, 2(2), 271–278. http://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/widyacipta
Wahda Aulia Halim, N., Amin, H., & Susilawaty, F. T. (2024). STRATEGI COPYWRITING @BEAUTY.KENDARI: PENDEKATAN TEORI AIDA DALAM MENINGKATKAN ENGAGEMENT KONSUMEN. Jurnal Ilmu Komunikasi UHO : Jurnal Penelitian Kajian Ilmu Komunikasi Dan Informasi, 9(1), 239–249. https://doi.org/10.52423/jikuho.v9i1.195
Widiastuti, E. J., & Indriastuti, Y. (2022). Strategi Komunikasi Pemasaran Digital @right.store Melalui Pemanfaatan Instagram Sebagai Media Komunikasi Pemasaran.