STRATEGI BRANDING KOMUNIKASI POLITIK PARTAI NASDEM PADA PILKADA KOTA BANDUNG 2024
DOI:
https://doi.org/10.23969/linimasa.v8i2.27123Keywords:
communication politic, political party, branding strategy, Nasdem, regional electionAbstract
In the Regional Elections and Presidential Elections, each party implements various political communication branding strategies in order to increase its popularity among voters in order to get the most votes. Not to forget, the NasDem Party also did branding in the regional elections in Bandung in an effort to achieve victory. This study aims to further examine the communication strategy of NasDem political party branding to achieve victory in the regional elections in the city of Bandung. Using the case study method, there are important notes from the results of this study, namely: NasDem Political Parties use several political communication branding strategies in order to intensively increase the popularity of parties and candidates in the eyes of voters, ranging from publications on various social media platforms, political party ambassadors, socialization and promotion of parties or candidates by party insiders, Building party narratives that contribute positively to development and be inclusive for all, politics without dowry, slogans and taglines "beberes Bandung", parties of all circles, and canvassing to visit various levels of society to get closer.Downloads
References
Asri, L. D., Wibowo, A., & Rahmawati, I. (2020). Pengaruh Personal Branding Tokoh Politik di Media Sosial terhadap Minat Memilih Pemilih Pemula. Jurnal Komunikasi, 12 (2), 123–134. https://doi.org/10.25008/jk.v12i2.456.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3 (2), 77–101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Creswell, J. W. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (5th ed.). Sage Publications.
Dharta, F. Y. (2024). Pengaruh Dukungan Selebriti dalam Komunikasi Politik Terhadap Sikap Pemilih pada Pemilihan Presiden 2024. Jurnal Komunikasi Profesional. 8, (1). 115–127. DOI: 10.25139/jkp.v8i1.8283.
Effendy, O. U. (2007). Ilmu, Teori, dan Filsafat Komunikasi. Bandung: Citra Aditya Bakti.
Fadhil, M. N. (2024). Strategi Komunikasi Politik Partai NasDem untuk Gen-Z pada Pemilu Legislatif Kota Bandung 2024 melalui Instagram @nasdem.bdg. Telkom University.
Fadhil, R. (2024). Pemanfaatan Media Sosial Instagram oleh DPD Partai NasDem Kota Bandung dalam Meningkatkan Keterlibatan Politik Pemilih Gen Z. Bandung: Universitas Padjadjaran.
Firmansyah, B. (2015). Branding politik dan strategi komunikasi partai politik dalam pemilu. Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 19 (1), 1–15.
Fitri, P. I., & Widiastuti, W. (2021). Strategi Komunikasi Partai Solidaritas Indonesia dalam Membangun Brand Awareness Masyarakat Kota Bengkulu. Jurnal Kaganga: Jurnal Ilmiah Sosial dan Humaniora. DOI: https://doi.org/10.33369/jkaganga.3(20). 70-79.
Haroen, U. (2014). Political Branding: Memenangkan Pemilu dan Pilkada di Era Branding. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Harrison, S. (2017). Communication Strategy, Change and the British Conservative Party. OpenEdition Journals. https://journals.openedition.org/osb/5348.
Hidayat, D. N. (2021). Personal Branding Tokoh Politik dalam Meningkatkan Elektabilitas Partai Politik. Jurnal Komunikasi Politik, 7 (1), 33–46.
Ibadurrahman. (2022). Fenomena Mahar Politik dalam Pemilu dan Implikasinya Terhadap Tata Kelola Pemerintahan. Lex Renaissance, 7(1), 1–14.
Ilham Kurniawan. (2024). Strategi Marketing Politik dan Personal Branding Prabowo Subianto dalam Pemilu Presiden 2024. IKON, 29 (1). DOI: 10.37817/ikon.v29i1.3739.
Kalsnes, B. (2016). The Social Media Paradox Explained: Comparing Political Parties’ Facebook Strategy Versus Practice. Social Media + Society. https://doi.org/10.1177/2056305116644616
Karimalla, H., & Fajarini, S. D. (2022). Strategi Komunikasi Pemasaran Politik Partai Solidaritas Indonesia dalam Membangun Citra Partai Politik pada Segmentasi Generasi Milenial di Provinsi Bengkulu. Jurnal Sarjana Ilmu Komunikasi (J-SIKOM). DOI: https://doi.org/10.36085/.v2i2.3078.
Khamimiya, K., Wulandari, S. R., & Wahyuni, D. (2023). Keterlibatan Selebriti sebagai Politisi: Penguatan Partai Politik atau Penggalangan Suara. Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik (JISIP), 3 (1), 1–10. Tersedia di: https://publikasi.unitri.ac.id/index.php/fisip/article/view/2608.
Kurniawati, M. (2024). Pengaruh Selebritis, Tokoh Politik & Perilaku Memilih dalam Pemilu pada Pemilih Pemula. Jurnal Serina Sosial Humaniora. 1 (2), 61–65. DOI: 10.24912/jssh.v1i2.27800.
Lestari, N. P. K., Erviantono, T., & Puspitasari, N. W. R. (2023). Analisis Strategi Komunikasi Politik Jaya Negara dalam Membentuk Political Branding Melalui Media Sosial Instagram. Jurnal Nawala Politika. https://ojs.unud.ac.id/index.php/politika/article/view/98949
Moleong, L. J. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.
Murayama, T., Matsui, A., Miyazaki, K., Matsubara, Y., & Sakurai, Y. (2023). The Chance of Winning Election Impacts on Social Media Strategy. arXiv. https://arxiv.org/abs/2301.07282
Ningtyas, D. A., Priskila, O.,& Haikal. (2024). Pengaruh Personal Branding "Gemoy" Terhadap Keputusan Pemilihan Gen Z. Jurnal Media Penyiaran, 4(1). DOI: 10.31294/jmp.v4i1.4653.
Oktaria, W., & Lexianingrum, S. R. P. (2024). Fenomena Selebriti Menjadi Politikus Serta Strategi Komunikasi Selebriti Dalam Berkampanye. IJM: Indonesian Journal of Multidisciplinary. 2, (4). 165–175.
Pramadiva, S. (2024). Komunikasi Politik: Positioning, Segmenting, Branding, Strategi Media, dan Strategi Non Media DPD PSI DKI Jakarta pada Pemilu 2024. Jurnal Penelitian Inovatif. https://doi.org/10.54082/jupin.464
Putra, A. A., & Rochmaniah, A. (2024). Branding Politik: Bagaimana Pemimpin Muda Menguasai Instagram untuk Pengaruh Politik di Indonesia. Interaction Communication Studies Journal. 1 (2). 109–118. DOI: 10.47134/interaction.v1i2.2886
Rachmanto, F. (2023). Strategi Komunikasi Politik Partai NasDem dalam Meningkatkan Elektabilitas di Kalangan Pemilih Muda: Studi Kasus Turnamen Free Fire di Kota Bandung. Bandung: Universitas Pasundan.
Rachmanto, I. (2023). Strategi Komunikasi Politik Partai NasDem Meraih Suara Generasi Milenial dan Z (Studi Kasus Penyelenggaraan Turnamen Esport di HUT ke-9 Partai NasDem Tahun 2020 di Kota Bandung). Universitas Mercu Buana Jakarta.
Rahmawati, A., & Nugroho, Y. (2020). Rebranding partai politik untuk menarik pemilih milenial dalam Pemilu 2019. Jurnal Penelitian Komunikasi, 23(1), 63–76.
Ritonga, A. R., & Regif, S. Y. (2024). Mengkaji “Blusukan” Sebagai Strategi dan Gaya Komunikasi Dalam Kampanye Politik. Jurnal Ilmu Politik dan Pemerintahan, 10 (1). DOI: https://doi.org/10.37058/jipp.v10i1.11324.
Sanchez, G. R., & Vargas, E. D. (2021). Branding and Messaging in Political Campaigns: Latino Voter Perceptions. Political Behavior, 43, 67–87. https://doi.org/10.1007/s11109-020-09599-1.
Scammell, M. (2007). Political Brands and Consumer Citizens. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 611 (1), 76–91.
Smith, B. G., Kendall, M. C., Knighton, D., & Wright, T. (2018). Rise of the Brand Ambassador: Social Stake, Corporate Social Responsibility and Influence among the Social Media Influencers. Communication Management Review, 3 (1), 6–29. https://doi.org/10.22522/cmr20180127.
Sulastri, A. N., & Khoirotunnisa, P. (2024). Personal Branding Anies Baswedan dalam Membangun Citra pada Pilpres 2024 di Instagram. JPW (Jurnal Politik Walisongo). 5, (1). 73–84. DOI: 10.21580/jpw.v5i1.16743
Susetyawidianta, R. D., & Geraldy, G. (2024). Political Branding Prabowo-Gibran dalam Pemilu Presiden 2024: Analisa Interaksionisme Simbolik di Media Sosial Instagram dan Twitter. Sintesa, 3 (1). DOI: 10.30996/sintesa.v3i01.10251.
Trie, N., et al. (2024). Marketing Politik Partai NasDem dalam Menggapai Kemenangan Pasangan Calon Farhan-Erwin pada Pemilihan Walikota dan Wakil Walikota Bandung Tahun 2024. Gunung Djati Conference Series.
van Wyk, H., & Du Plessis, C. (2023). Driving Political Issues with Political Brand Storytelling on Social Media: An Online Brand Persona Perspective. Communicare: Journal for Communication Studies in Africa. https://doi.org/10.36615/jcsa.v42i1.2182
Wandarianti, D. A. (2024). Pola rekrutmen politik tanpa mahar Partai Nasdem: Studi kasus rekrutmen calon legislatif di DPD Partai Nasdem kabupaten Karawang pada pemilu 2019. Thesis, UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Wang, M. H., Chang, W. Y., Kuo, K. H., & Tsai, K. Y. (2022). Analyzing Image-based Political Propaganda in Referendum Campaigns: From Elements to Strategies. arXiv. https://arxiv.org/abs/2205.13154
Yin, R. K. (2018). Case study research and applications: Design and methods (6th ed.). Sage Publications.