ELEMEN VISUAL DAN NARATIF SEBAGAI GAMBARAN DISKRIMINASI TERHADAP PENYANDANG ASPERGER DALAM FILM “AKU JATI, AKU ASPERGER”: KAJIAN SEMIOTIKA
NARASI DAN SIMBOL DISKIRIMINASI DALAM FILM “AKU JATI, AKU ASPERGER”: KAJIAN SEMIOTIKA
DOI:
https://doi.org/10.23969/literasi.v15i2.24715Keywords:
dikriminisasi, sindrom Asperger, semiotikaAbstract
This study entitled "Visual and Narrative Elements as a Depiction of Discrimination against Asperger's: A Semiotic Study in the Film 'Aku Jati, Aku Asperger'" aims to examine and identify discrimination experienced by Asperger's people through a semiotic theory approach. The results of the study indicate that the film effectively conveys five depictions of discrimination experienced by the main character, Jati, which are caused by environmental factors, societal views, and the role of parents. Through the analysis of signs, objects, and interpretations, this study found that visual and narrative elements function as tools to increase awareness and empathy for the issues faced by Asperger's people. In addition, this study provides benefits in increasing public understanding of the challenges faced by people with disabilities, as well as encouraging constructive dialogue about social inclusion. This film can also be a source of reference for educators and parents in educating children about diversity. It is hoped that the results of this study can trigger positive changes in public attitudes towards people with disabilities and encourage the creation of a more inclusive environment, so that people with Asperger's can be accepted and appreciated in society. With increased awareness and education, we can work together to build a more equitable world for all individuals.Downloads
References
Achmad Afandy, Muhammad Rapi Tang, & Mahmudah, M. (2024). Kajian Simiotika pada Iklan Layanan Masyarakat di Kabupaten Barru Teori Charles Sanders Peirce. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 10(2), 2018–2028. https://doi.org/10.30605/onoma.v10i2.3645
Amelia1, D. R., Sulanjari2, B., & Sunarya3. (2024). Kostum Tarian Topeng Ireng Kabupaten Magelang: Perpekstif Semiotika Charles Sanders Pierce. 9(2), 236–246.
Azzahra, R., Solihati, N., Bahasa, P., & Prof, U. M. (2024). REPRESENTASI PSIKOLOGI SASTRA PADA FILM PENYALIN CAHAYA ’ PENYALIN CAHAYA ’ BY WREGAS BHANUTEJA PENDAHULUAN Sastra adalah sebuah karya dengan mengungkapkan ekspresi seseorang dalam bentuk lisan ataupun tulisan , sastra diciptakan oleh sastrawan harus meng. 17(2), 183–196.
Lafamane, F. (2023). Jurnal Bahasa, Sastra Indonesia, dan Pengajarannya Volume 6 – Nomor 2, Oktober 2023. 6(Karya satsra (puisi, prosa, dan drama)).
Lailatul Rahma, Achmad Supriyanto, A. Y. S. (2023). Peran Fasilitator dalam Upaya Meningkatkan Keterampilan Sosial Peserta Didik Sindrom Asperger di Sekolah Alam Saka Kediri. Jurnal Kependidikan Islam, 13, 755. https://doi.org/0.15642/jkpi.2023.13.1.1-10
Napitupulu, L. H. (2023). Kemampuan Berbahasa Anak Dengan Sindrom Asperger. Jurnal Bahasa Indonesia Prima (BIP), 5(2), 157–168. https://doi.org/10.34012/bip.v5i2.4162
Natalia, S., & Ratriandita, S. E. (2024). Representasi Pesan Moral Dalam Film “My Annoying Brother” (Analisis Semiotika Charles Sanders Peirce). AKSARABACA Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Budaya, 3(2), 516–520. https://doi.org/10.47313/aksarabaca.v3i2.3188
Nazwa Nuzul Khikmah1, Sunarya2, B. S. (2024). Representasi Nilai-nilai Budaya Jawa dalam film Primbon (Studi Analisis Semiotika Charles Sanders Pierce). JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan), 7, 14144–14149.
Pramestuti, N. A., & Ginanjar, A. S. (2022). Integrasi Teknik Centering dan Empty Chair untuk Meningkatkan Kemampuan Regulasi Emosi pada Individu dengan Sindrom Asperger. Psikodimensia, 21(1), 1–14. https://doi.org/10.24167/psidim.v21i1.4621
Rendani, I. P., & Fatmawati, A. (2021). Hubungan Dukungan Sosial Orantua dan Perkembangan Emosional Terhadap Proses Berfikir Anak Autis. JPI (Jurnal Pendidikan Inklusi), 4(2), 153. https://doi.org/10.26740/inklusi.v4n2.p153-163
Rokhman, A. N. (2020). Pendekatan Floor Time Untuk Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Pai Bagi Pengidap Sindrom Asperger. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 66–81. https://doi.org/10.36671/andragogi.v2i1.75
Waruwu, M. (2024). Pendekatan Penelitian Kualitatif: Konsep, Prosedur, Kelebihan dan Peran di Bidang Pendidikan. Afeksi: Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 5(2), 198–211. https://doi.org/10.59698/afeksi.v5i2.236
Wicaksono, S. D. H. A., & Tutiasri, R. P. (2023). Representasi Diskriminasi Penyandang Disabilitas pada Film Miracle in Cell No.7 Studi Semiotik John Fiske. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(12), 10277–10284. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i12.3412
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Literasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hak cipta artikel yang diterbitkan di jurnal ilmiah dimiliki oleh penerbit, bukan penulis. Hal ini berkaitan dengan koordinasi hak akses untuk cetak ulang atau penggunaan lainnya. Dalam hal ini penerbit mempunyai keluluasaan untuk mempublikasikan artikel sesuai dengan kesepakanan Transfer Agreement (penyerahan hak cipta) antara penerbit dengan penulis.