ANALISIS TEORI PEMBELAJARAN BRUNER TERHADAP BERPIKIR TINGKAT TINGGI SISWA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Linda Juliharti universitas negeri padang
  • Yanti Fitria Universitas Negeri Padang
  • Risda Amini Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.23969/literasi.v13i2.8221

Abstract

  Abstract: Bruner's theory emphasizes that students learn through active engagement with concepts and principles in solving problems and teachers serve as motivators for students to gain experience that allows them to find and solve problems, in line with higher-order thinking which is the cognitive ability of learners at a higher level, that is, learners are able to combine facts and ideas in the process of analyzing,  Evaluate to the stage of making an assessment of a fact learned. HOTS is a thought process of students at a higher cognitive level, namely problem-solving ability, creative thinking ability, critical thinking, argument ability, and decision-making ability. This research uses a literature study method with the aim of analyzing Bruner's theory in high-level thinking learning in elementary schools.   Keywords: Bruner theory, higher order thinking, elementary school.    

Downloads

Download data is not yet available.

References

Hidayat, N., & Rostikawati, T. (2018). The Effect of the Scientific Approach with Comic Intelligent Media Support on Students ’ Science Competencies. Journal of Educatioan Review and Research, 1(1), 38–50.

Ahmad, S., Kenedi, A. K., & Masniladevi, M. (2018). Instrumen Hots Matematika Bagi Mahasiswa PGSD. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2(6), 905-912.

Ahmad, S., Prahmana, R. C. I., Kenedi, A. K., Helsa, Y., Arianil, Y., & Zainil, M. (2017, December). The instruments of higher order thinking skills. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 943, No. 1, p. 012053). IOP Publishing.

Ardat. 2014. Penerapan Teori Bruner Dan Peta Konsep Dalam Meningkatkan Penalaran Dan Pemahaman Konsep Matematika. Jurnal Tarbiah, Vol 2, No 1, ISSN : 0854-2627.

Arikunto, Suharsimi., Suhardjono, Supardi. 2017. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Budiman, A., & Jailani, J. (2014). Pengembangan instrumen asesmen higher order thinking skill (HOTS) pada mata pelajaran matematika SMP kelas VIII semester 1. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(2), 139-151.

Dinni, H. N. (2018, February). HOTS (High Order Thinking Skills) dan Kaitannya dengan Kemampuan Literasi Matematika. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (Vol. 1, pp. 170-176).

Gani, Fitri A. 2014. Penerapan Teori Bruner Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V A Sd Al-Khairaat 1 Palu Pada Materi Penjumlahan Dan Pengurangan Pecahan Bebeda Penyebut. Aksioma Jurnal Pendidikan Matematika, Vol 1, No 2.

Ghufron, G. (2018, September). Revolusi Industri 4.0: Tantangan, Peluang, Dan Solusi Bagi Dunia Pendidikan. In Seminar Nasional dan Diskusi Panel Multidisiplin Hasil Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat 2018 (Vol. 1, No. 1, pp. 1-15).

Hudojo, H. 1990. Strategi Mengajar Belajar Matematika. Malang: IKIP Malang

Hudojo,H. 2016. Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Matematika. Malang: IKIP Malang.

Lestari, Eka,. Dan Mokhamad Ridwan Yudhanegara. 2017. Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT.Refika Aditama.

Muijis, Daniel dan Reynold, David. 2008. Effective Teaching : Teori dan Aplikasi. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.

Sinaga, Juli Antasari, Dan Firman Pangaribuan. 2015. Pengaruh model pembelajaran core didukung teori belajar bruner untuk meningkatkan kemampuan pemahaman konsep. Jurnal Pendidikan Matematika dan Penerapan, Vol 1, No3, ISSN:2442-7616.

Umbara, U. 2017. Psikologi Pembelajaran Matematika ( melaksanakan pembelajaran matematika berdasarkan tinjauan psikologi). Yogyakarta: Deepublish.

Wiranditana, Rochandra. 2018. Revolusi Kognitif Melalui Penerapan Pembelajaran Teori Bruner Dalam Menyempurnakan Pendekatan Perilaku (BEHAVIOURAL APPROACH). Oikos: jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi, Vol 2. No1, ISSN: 2549-2284.

Zebun, Oktaviani. 2012. Perbedaan Pemahaman Konse p Siswa Pada Materi Fungsi Yang Pembelajarannya Menerapkan Teori Bruner Dan Teori Ausubel Di Kelas Viii Smp Gajah Mada Medan Tahun Ajaran 2011/2012.Skripsi : Unimed.

Downloads

Published

2023-07-01