MENUMBUHKAN KREATIVITAS SISWA SEKOLAH DASAR MELALUI PEMBUATAN CANVA E-COMIC DALAM PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL

Authors

  • Cusni Anjani Universitas Pendidikan Indonesia
  • Leny Vitriasari Universitas Pendidikan Indonesia (UPI)
  • Rahma Nur Ainunnasya Universitas Pendidikan Indonesia (UPI)
  • Bunyamin Maftuh Universitas Pendidikan Indonesia (UPI)

DOI:

https://doi.org/10.23969/literasi.v13i2.8230

Abstract

This study aims to obtain information about the creativity of elementary school children through making e-comics in the Canva application in Social Sciences (IPS) learning. This study uses a qualitative descriptive research method. The research subjects were grade 3 students at SDN 086 Cimincrang, Bandung City. Data collection techniques were carried out by means of questionnaires, observation, interviews and documentation. The data analysis carried out consisted of data collection, data reduction, data display, and data verification. The results of the study show that students are very creative in creating e-comics through the Canva application. This is evidenced by the work of making e-comics created by grade 3 students at SDN 086 Cimincrang, which are very diverse and original. From this learning students are motivated to improve learning outcomes through digital comics in social studies lessons. Thus it can be concluded from the calculation of students' e-comic scores through the results of questionnaires, interviews and field observations showing that making canva e-comics for elementary school students has a good influence on learning, especially in social studies lessons.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afriana, S., & Prastowo, A. 2022. Penggunaan Media Pembelajaran E-Comic dalam Menumbuhkan Motivasi dan Antusiasme Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar. Didaktis: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan Vol. 22 No. 1 Tahun 2022.

Indriasih, A., Sumaji, Badjuri, & Santoso. 2020. Pengembangan E-Comic Sebagai Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Kecakapan Hidup Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Kependidikan Vol. 10, No. 2, 2 Juni 2020.

Muqodas, I. 2015. Mengembangkan Kreativitas Siswa Sekolah Dasar. Metodik Didaktik Vol. 9, No. 2, Januari 2015.

Putri, Revina J., & Mudinillah, Adam. 2021. Penggunaan Aplikasi Canva Untuk Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Kelas VI di SDN 02 Tarantang. Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Vol 4 No 2 (2021).

Rahma, Mia T. 2014. Peningkatan Keterampilan Kerjasama Siswa Melalui Metode Two Stay Two Stray dalam Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (Penelitian Tindakan Kelas di SMP Negeri 1 Bandung Kelas VIII-10). Universitas Pendidikan Indonesia.

Rahmi, Agnia., Rustini, Tin., & Wahyuningsih, Yona. 2021. Menumbuhkan Nilai-Nilai Karakter Siswa SD melalui Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Volume 3 Nomor 6 Tahun 2021 Halm 5136 – 5142.

Riwanto, M.A. & Wulandari, M.P. 2018. Efektivitas Penggunaan Media Komik Digital (Cartoon Story Maker) dalam pembelajaran Tema Selalu Berhemat Energi. Jurnal PANCAR Vol. 2, No. 1, April 2018.

Rizanta, G. A., & Arsanti, M. 2022. Pemanfaatan Aplikasi Canva sebagai Media Pembelajaran Masa Kini. In Prosiding Seminar Nasional Daring: Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Vol. 2., No. 1, pp. 560-568.

Sapriya. (2017). Pendidikan IPS: Konsep dan Pembelajaran (8th ed.). Bandung: PT Remaja Rosda Karya.

Wahid, F.S., Mutaqin, Alim., & Yasin. 2021. PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN KOMIK DIGITAL UNTUK SISWA SEKOLAH DASAR. Open Journal Systems Vol.16 No.5 Desember 2021.

Widiastuti, A., Istihapsari, V., & Afriady, D. 2021. Meningkatkan Kreativitas Siswa Melalui Project Based Learning Pada Siswa Kelas V SDIT LHI. Prosiding Pendidikan Profesi Guru Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan.

Widodo, Arif., Indraswati, Dyah., Sutisna, Deni., Nursaptini, Anar, A.P., 2020. Pendidikan IPS Menjawab Tantangan Abad 21: Sebuah Kritik Atas Praktik Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial dan Ilmu-Ilmu Sosial Vol.2 No.2, Desember 2020.

Downloads

Published

2023-07-01