EFEKTIVITAS METODE SURVEY, QUESTION, READ, RECITE, AND REVIEW (SQ3R) UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMBACA PEMAHAMAN

Authors

  • Feby Inggriyani Universitas Pasundan
  • Annisa Aisyatun SD Kartika X-3 Parongpong

DOI:

https://doi.org/10.23969/literasi.v13i2.8502

Keywords:

Reading Comprehension Skills, SQ3R Method, Students

Abstract

This study aims to determine the increase in students' reading comprehension using the SQ3R method with the problem of low comprehension in understanding reading texts. The research method is a quasi-experimental non-equivalent control group design. The population is class IV students with a purposive sampling technique. The data collection technique used is a test. The calculation uses the Mann Whitney test. Based on data analysis, the experimental class obtained an N-Gain test result of 0.73 and 0.67 in the control class. Thus, there is an average increase in reading comprehension skills using the SQ3R method compared to conventional learning through lectures.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aminah, S. (2018). Pengaruh penggunaan metode SQ3R dalam peningkatkan kemampuan siswa memahami bacaaan pada siswa kelas VIII SMP Negeri I Simpang Keuramat Kecamatan Dewantara Kabupaten Aceh Utara. Seuneubok Lada: Jurnal Ilmu-Ilmu Sejarah, Sosial, Budaya dan Kependidikan, 5(1), 194- 206.

Aminah, S., & Emilda. (2020). Penggunaan SQ3R dalam meningkatkan kemampuan membaca siswa. Alinea: Jurnal Bahasa Sastra dan Pengajaran, 9(1), 55-63.

Gunarwati, R., Maula, L. H., & Nuraisah, I. (2021). Analisis kemampuan membaca pemahaman berbasis daring pada siswa Sekolah Dasar. Journal of primary an and children's education, 4(2), 18-27.

Ilmi, D. N., Hermawan, R., & Riyadi, A. R. (2017). Metode pembelajaran SQ3R untuk meningkatkan kemampuan membaca pemahaman. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(4), 88–99.

Nadzifah, W. (2016). Meningkatkan keterampilan membaca pemahaman menggunakan metode SQ3R siswa kelas IV SD N Katongan. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(28), 2721–2731.

Ma'ruf, A., Nurdin, I., & Zulfiati, S. (2020). Pengembangan materi online pada mata diklat analisis dan pemanfaatan data di pusdiklat BKKBN. Literasi dalam pendidikan di era digital untuk generasi milenial. Surabaya Februari 2020.

Maruti, E. S., & Karoma, D. L. (2022). Penerapan metode SQ3R disertai media cerita bergambar pada keterampilan membaca siswa SD. Journal of Nusantara Education, 1(2), 79–87.

Maulana, I. (2019). Efektivitas penerapan strategi SQ3R dalam memahami teks laporan hasil observasi pada siswa kelas X SMK Plus Ulumul Quran Kunir tahun pelajaran 2019/2020. Jurnal ilmiah STKIP Subang, 5(2), 200-261.

Payadnya, I. P. A. A., & Jayantika, I. G. A. N. T. (2018). Panduan penelitian eksperimen beserta analisis statistik dengan spss. Yogyakarta: Deepublish.

Riani, N., Ngatman., & Suryandari, K. C. (2021). Analisis kemampuan membaca pemahaman pada siswa kelas V SD Negeri 6 Jatisari Kecamatan Kedungreja Kabupaten Cilacap Tahun Ajaran 2020/2021. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9(2), 568–575.

Rifdayanti, M., & Mubarak, A. (2022). Metode SQ3R untuk meningkatkan hasil belajar PPKn siswa Sekolah Dasar. Jurnal Educatio, 8(1), 40-46.

Sugiharti, R. E., Pramintari, R. D., & Destianingsih, I. (2020). Metode SQ3R sebagai solusi dalam meningkatkan keterampilan membaca pemahaman siswa Sekolah Dasar. Indonesian Journal of Primary Education, 4(2), 238–247.

Widada, D. M. (2017). Implementasi strategi SQ3R membaca kritis sastra siswa MI kelas lanjut. Jurnal Paramasastra, 4(2), 323–339

Downloads

Published

2023-07-01