PENGARUH TINGKAT PENDIDIKAN ORANG TUA DAN MOTIVASI BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS XI MATA PELAJARAN AKUNTANSI SMK NEGERI 1 KANDIS

Authors

  • Ibnu Tymoti Universitas Riau
  • Fenny Trisnawati Universitas Riau
  • Filma Alia Sari Universitas Riau

Keywords:

Parent Education Level, Learning Motivation, Learning Outcomes

Abstract

This study aims to determine the effect of parents' education level and learning motivation on the learning outcomes of class XI students of Accounting Subjects of SMK Negeri 1 Kandis. The type of research used is survey research with quantitative research methods. This research was conducted at SMK Negeri 1 Kandis with the total population in this study were 61 students, from class XI AKL 1 and AKL 2 with sampling techniques using a census. Data collection techniques were carried out by means of documentation to obtain student learning outcomes and questionnaires to obtain data on parents' education level and learning motivation. The collected data were then tabulated and analyzed using multiple linear regression with the help of SPSS version 27. The descriptive research results show that the level of parental education is in the middle category and learning motivation is in the high category while student learning outcomes are in the excellent category. The results of this study indicate that the level of parental education and learning motivation has a positive and significant effect on student learning outcomes with the regression equation Y = 79.121 + 1.472X1 + 0.177X2 + e and contributes to student learning outcomes by 39.7% and 60.3% is influenced by other variables not studied.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustin, E. R., & Effendi, Z. M. (2019). Pengaruh Tingkat Pendidikan Orang Tua dan Motivasi Belajar Terhadap Nilai Siswa Pada Mata Pelajaran Administrasi Umum Kelas X Otomatisasi dan Tata Kelola Perkantoran Di SMK Negeri 1 Lembah Gumanti. Jurnal Ecogen, 2(4), 715. https://doi.org/10.24036/jmpe.v2i4.7849

Amalia, F., Arifin, R., & Tjahjono, A. B. (2019). Peran Orang Tua Dalam Pendidikan Akhlak Anak Di Keluarga The Role Of Parents In The Child ’ s Moral Education In The Family. 456–464.

Ananda, A. F., Mardiyyaningsih, A. N., & Tenriawaru, A. B. (2022). Pengaruh Tingkat Pendidikan Dan Keterlibatan Orang Tua Terhadap Hasil Belajar IPA Selama Pembelajaran Daring. Jurnal Inovasi Dan Manajemen Pendidikan, 2(1), 1–9. https://doi.org/10.12928/jimp.v2i1.5970

Ashadi, F. (2016). Pengembangan Sumberdaya Manusia Dalam Lembaga Pendidikan AAshadi, F. (2016). Pengembangan Sumberdaya Manusia Dalam Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pembelajaran Fisika, Vol 4, 717–728. https://jurnal.unej.ac.id/index.php/JPF/article/view/3718nak . Jurnal Pembelajaran Fisika, Vol 4, 717–728. https://jurnal.unej.ac.id/index.php/JPF/article/view/3718

Astiti, N. D., Mahadewi, L. P. P., & Suarjana, I. M. (2021). Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar IPA. Mimbar Ilmu, 26(2), 193. https://doi.org/10.23887/mi.v26i2.35688

Damayanti, A. (2022). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X SMA Negeri 2 Tulang Bawang Tengah. SNPE FKIP Universitas Muhammadiyah Metro, 1(1), 99–108.

Datu, A. R., Tumurang, H. J., & Sumilat, J. M. (2022). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Basicedu, 6(2), 1959–1965. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2285

Dwi, A. M. (2016). Pengaruh Tingkat Pendapatan Dan Tingkat Pendidikan Orang Tua Serta Disiplin Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Sma Negeri Di Bangkalan. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 71–136. https://doi.org/10.1007/978-94-007-0789-4_2

Gule, Y. (2022). Motivasi Belajar Siswa (Studi Kasus Tinjauan Melalui Kompetensi Sosial Dan Keteladanan Guru) (K. Kodri (ed.)). CV. Adanu Abimata.

Jamila, J. (2016). Pendidikan Berbasis Islam yang Memandirikan dan Mendewasakan. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(2), 76.

Kompri. (2017). Belajar, Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Media Akademi.

Lase, I. P. L. (2020). Pengaruh Tingkat Pendapatan Orang Tua, Tingkat Pendidikan Orang Tua, Lingkungan Teman Sebaya Dan Efikasi Diri Terhadap Minat Siswa Untuk Melanjutkan Keperguruan Tinggi Smk Kabupaten Nias. Jurnal Education and Development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 8(2), 261–264.

Nur, F., Suarman, S., & Hendripides, H. (2019). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X Ips Di Sma Negeri 1 Cerenti Kab. Kuantan Singingi. Jurnal Online Mahasiswa, Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 6, 1–8.

Nur Faizi Putra Fuwa, M., & Sova Puspidalia, Y. (2022). Terhadap Hasil Belajar Ips Siswa Kelas Viii Smp Sapta. 8(2), 73–89. https://ejournal.uika-bogor.ac.id/index.php/TEK/article/view/2/Artikel_Musmaryetti

Peraturan Pemerintahan RI. (2003). Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tantang Sitem Pendidikan Nasional (Vol. 4, pp. 147–173).

Rahmasari, W., Darusman, Y., & Mahendra, H. H. (2023). Pengaruh Tingkat Pendidikan dan Perhatian Orang Tua Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pacu Pendidikan Dasar, 3(1), 55–70. https://unu-ntb.e-journal.id/pacu

Sappaile, B. I., Pristiwaluyo, T., & Deviana, I. (2021). Hasil Belajar dari Perspektif Dukungan Orangtua dan Minat Belajar Siswa (Issue February).

Sardiyanah, S. (2015). Belajar dan Faktor Yang Mempengaruhinya. 7(1), 174–196.

Sugiyono, sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif (Setiyawami (ed.); 3rd ed.). Alfabeta.

Sunarti Rahman. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, November, 289–302.

Wahyuningsih, E. S. (2020). Model Pembelajaran Mastery Learning Upaya Peningkatan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa (1st ed.). Deepublish CV. Budi Utama.

Yandi, A., Nathania Kani Putri, A., & Syaza Kani Putri, Y. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengarui Hasil Belajar Peserta Didik (Literature Review). Jurnal Pendidikan Siber Nusantara, 1(1), 13–24. https://doi.org/10.38035/jpsn.v1i1.14

Downloads

Published

2025-07-31