STRATEGI PROMOSI DAN INOVASI DALAM UPAYA PENINGKATAN DAYA SAING PENJUAL ES TEH INDONESIA DI KOTA BANGKALAN
Keywords:
Strategy, Promotion, Innovation, competitiveness, Es Teh IndonesiaAbstract
This research aims to explore and analyze the promotional strategies and innovations implemented by Indonesian iced tea sellers in Bangkalan City, with a focus on efforts to enhance their competitiveness in an increasingly competitive market. This study employs a qualitative method involving in-depth interviews with business owners, employees, and customers to gain a comprehensive perspective on best practices and challenges faced. The research results from the promotion strategy and innovation of Indonesian iced tea sellers in Bangkalan City show that this brand has successfully transformed the image of iced tea into a high-value product with strategically located outlets. Sellers utilize social media, discounts, and partnerships with online ordering applications to attract customers. Product innovations, including flavor variations and attractive packaging, significantly contribute to increased revenue and customer loyalty. Despite facing challenges such as fierce competition and price fluctuations, the findings indicate that this adaptive and competitive approach is effective in maintaining competitiveness in the contemporary beverage market.Downloads
References
Afni, N. L., Ningsih, S. L., Safitri, W. P. F., & Purwanto, D. (2024). Analisis Struktural Fungsional Strategi Adaptasi Melalui Inovasi Pemasaran UMKM Es The Mase. Bantenese : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 6(1), 133–149. https://doi.org/10.30656/ps2pm.v6i1.8574
Amirin, M. T. (1995). Menyusun Rencana Penelitian. PT Raja Grafindo Persada.
Arikunto, S. (2009). Manajemen Penelitian. Rineka Cipta.
Devi, E., Priska3, K., Sidik4, M., Teresya5, R., Angrainy6, S., Bhayangkara, U., & Raya, J. (2023). Analisis SWOT dalam Upaya Peningkatan Daya Saing pada Es Teh Indonesia. IJM: Indonesian Journal of Multidisciplinary, 1, 1036–1044. https://journal.csspublishing/index.php/ijm
Di, K., & Winong, D. (2025). Strategi pemasaran terhadap penjualan pada es teh “kampul” di desa winong baru. 7(1), 13–18.
Ekuitas, S., & Taufik, M. (2021). Analisis Strategi Pemasaran Dalam Upaya Peningkatan Daya Saing Pada ES Teh Indonesia Cabang Lamongan. 3(2), 247–250. https://doi.org/10.47065/ekuitas.v3i2.1080
Ferreira, M. P., Reis, N. R., & Pinto, C. S. F. (2017). Schumpeter’s (1934) Influence on Entrepreneurship (and Management) Research. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, 6(1), 04–39. https://doi.org/10.14211/regepe.v6i1.483
Hamid, F. (2015). Pendekatan Fenomenologi. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidika Islam, 6(November), 17–33.
Idrus, M. (2009). Metode Penelitian Ilmu Sosial Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. Erlangga.
Kanita, G. G. (2014). Pengaruh Struktur Aktiva dan Profitabilitas terhadap Struktur Modal Perusahaan Makanan dan Minuman. 13(2), 127–135.
Keller, dan K. (2016). Manajemen Pemasaran. PT Indeks.
Lexy J. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya.
Makanan, K., Dijajakan, Y., Di, P., Sdn, L., & Samarinda, K. (2014). Jurnal Kesehatan Masyarakat. 10(1), 64–72.
Maryana, S., & Permatasari, B. (2021). PENGARUH PROMOSI DAN INOVASI PRODUK TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN ( Studi Kasus Pada Gerai Baru Es Teh Indonesia di Bandar Lampung ). 4(2), 62–69.
Nabilah, L. D., Pendidikan, K., Teknologi, R. D. A. N., Ilmu, F., Dan, S., Politik, I., Studi, P., & Bisnis, A. (2024). ANALISIS STRATEGI MARKETING DALAM MENINGKATKAN VOLUME PENJUALAN PADA ES TEH INDONESIA CABANG.
Nabilah, L. D., & Prabowo, B. (2024). Analisis Strategi Marketing dalam Meningkatkan Volume Penjualan pada Es Teh Indonesia di Cabang Sepanjang, Kab. Sidoarjo. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 6(4), 1–15. https://doi.org/10.47476/reslaj.v6i4.1369
Nisa, A. L. (2023). SEIKO : Journal of Management & Business Pengaruh Citra Merek , Kualitas Produk , dan Harga Terhadap Kepuasan Pelanggan Es Teh Indonesia ( Studi Kasus Generasi Z di Kota Surabaya ). 6(1), 473–482. https://doi.org/10.37531/sejaman.v6i1.3917
Prayoga, A. J., Saputra, S., Saputra, A. K., Risky, T., Nia, A., Manajemen, P. S., & Bengkulu, U. M. (2020). ANALISIS STRATEGI PEMASARAN DALAM UPAYA PENINGKATAN DAYA SAING PADA PT . ES TEH INDONESIA CABANG LINGKAR. 1–7.
Purbalingga, U. P., & Tengah, J. (2023). Analisis strategi pemasaran di era digitial dalam menghadapi persaingan di umkm saung makan “warung tengah sawah shepia.” 747–754.
Rahmadi. (2011). Pengantar Metodologi Penelitian. Antasari perss.
Said, M. dan M. Y. S. (2019). Konsep dan Strategi Pemasaran. CV Sah Media.
Septiani, A., Qurratulain, H., & Wulandani, Y. S. (2024). Analisis Pengaruh Franchise dan Strategi Penetapan Harga Terhadap Pengembangan Usaha Es Teh Kokoh di Kota Tangerang. Perfect Education Fairy, 2(2), 67–79. https://doi.org/10.56442/pef.v2i2.838
Setiawan, A. K., & Rahmi, D. (2023). Strategi Pengembangan UMKM Makanan dan Minuman di Kelurahan Tamansari Kota Bandung. 133–142.
Sianturi, R. D. (2020). Manajemen Pemasaran Menggunakan Analisis SWOT Pada UMKM Guna Meningkatkan Daya Saing UMKM. Journal of Business and Economics Research (JBE), 1(1), 45–50. https://doi.org/10.47065/jbe.v1i1.118
Siwi, A., & Tyas, P. (2017). Identifikasi Kuliner Lokal Indonesia dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. 1(1), 1–14.
Sodik, A. dan S. S. (2015). Dasar Metodologi Penelitian. Literasi Media Publishing.
Sugiono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. CV. Alfabeta.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 OIKOS: Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.