COMPARATIVE STUDY OF INFLUENCER MARKETING STRATEGIES, UTILIZATION OF SOCIAL MEDIA AND PRODUCT VARIANTS IN AN EFFORT TO INCREASE THE NUMBER OF CUSTOMERS
(Case Study of Bakso Pelakor and Bakso Bengkong in Klampis District, Bangkalan Regency)
Keywords:
Influencer Strategy, Utilization of Social Media, Product VariationsAbstract
This research aims to analyze the comparison of influencer marketing strategies, the utilization of social media, and product variations in increasing customer numbers at Bakso Pelakor and Bakso Bengkong in Klampis District, Bangkalan Regency. The methodology used is a qualitative approach with data collection techniques through interviews, observations, and documentation. The results show that Bakso Pelakor relies on influencers to expand market reach and enhance credibility, while Bakso Bengkong focuses on organic content and product authenticity. Although Bakso Pelakor successfully attracts attention with menu innovations and aggressive promotions on social media, Bakso Bengkong maintains loyal customers through taste quality and service. These findings indicate that both businesses have different approaches in their marketing strategies, which affect consumer perceptions and purchasing decisions. This research is expected to provide insights for SMEs in developing more effective marketing strategies in the digital era.Downloads
References
Andi Gunawan Chakti. (2019). The Book Of Digital Marketing. Celebes Media Perkasa.
Andi Pratama Pandian, W. Y. A. (2023). Sosial Media Dan Strategi Pemasaran. CV.Mega Perss Nusantara.
Armayani. (2024). Pengaruh media sosial instagram dan tiktok sebagai media promosi digital terhadap keputusan pembelian produk skintific pada mahasiswa hasanuddin. 3–49.
Ayumsari, R. (2022). Peran Dokumentasi Informasi Terhadap Keberlangsungan Kegiatan Organisasi Mahasiswa. Tibanndaru : Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 6(1), 63–78. https://doi.org/10.30742/tb.v6i1.2044
Bloom, N., & Reenen, J. Van. (2013). Media Sosial Remaja. NBER Working Papers, 89. http://www.nber.org/papers/w16019
Fatimah, S. (2020). Studi Komparatif Strategi Pemasaran Dalam Upaya Meningkatkan Jumlah Customer (Studi Kasus Lina Hotel Senggigi dan Mascot Hotel Senggigi. 2507(February), 1–9.
Firmansyah, A. (2019). Buku Pemasaran Produk dan Merek. Buku Pemasaran Produk Dan Merek, August, 1–337.
Haq, M. (2016). Efektivitas Pemanfaatan Teknologi dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas V di Madrasah Ibtidaiyah Al-Irsyad Kota Madiun. Skripsi, April 2016, 15–52.
Hasanah, H. (2016). Teknik-teknik observasi. 21–46.
Indriyani, R., & Suri, A. (2020). Pengaruh Media Sosial Terhadap Keputusan Pembelian Melalui Motivasi Konsumen Pada Produk Fast Fashion. Jurnal Manajemen Pemasaran, 14(1), 25–34. https://doi.org/10.9744/pemasaran.14.1.25-34
Irawan, C. (2019). Secangkir Kopi Untuk Sahabat Customer. PT Gramedia Pustaka Utama.
Jasmine, K. (2016). 済無No Title No Title No Title. Penambahan Natrium Benzoat Dan Kalium Sorbat (Antiinversi) Dan Kecepatan Pengadukan Sebagai Upaya Penghambatan Reaksi Inversi Pada Nira Tebu, 1(1), 140–157.
Jonaedi Efendi dan Fitri Lutfianingsih. (2023). Aspek Hukum Media Sosial Perdata Dan Pidana. Prenada media.
Latifah, L. N. (2019). Analisis Komparatif Influencer Marketing, Varian Produk dan Keputusan Pembelian Pada Menantea dan Es Teh Indonesia di Surabaya. 105(3), 129–133. https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:BDsuQOHoCi4J:https://media.neliti.com/media/publications/9138-ID-perlindungan-hukum-terhadap-anak-dari-konten-berbahaya-dalam-media-cetak-dan-ele.pdf+&cd=3&hl=id&ct=clnk&gl=id
Luluk Tri Harinie. (2024). Pemasaran Digital. CV. Intelektual Manifes media.
Marissa Grace Haque-Fawzi. (2022). Strategi Pemasaran Konsep, Teori Dan Implementasi. Pascal Books.
Muhammad, D. (2019). Perkembangan Dan Transformasi Teknologi Digital. Infokam, 15(2), 116–123.
Reynaldhia, D. (202 C.E.). Peran Influenser Marketing di Instragram. Jejak Pustaka.
Rijali, A. (2019). Analisis Data Kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81. https://doi.org/10.18592/alhadharah.v17i33.2374
Salim, F. K., & Catherine. (2018). Pengaruh Customer Experience dan Kepercayaan Terhadap Kepuasan Konsumen. Journal of Chemical Information and Modeling, 1(1), 1689–1699.
Setiabudi, N. A., Prabaseno, I. W., & Hellyani, C. A. (2023). Pengaruh Influencer Terhadap Brand Awareness dari Produk Skincare. Co-Value:Jurnal Ekonomi, Koperasi & Kewirausahaan, 14(5), 537–548.
Shandi, I. F. A. (2020). Persepsi Masyarakat Tentang Pergaulan Bebas Dimasa Peminangan. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Metro, 92.
Shelemo, A. A. (2023). No Titleیلیب. Nucl. Phys., 13(1), 104–116.
Siswati, E. (2016). Teknologi.
Sugiyono. (2020). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D.
Suparyanto dan Rosad. (2020). Strategi Pengelolaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMAN 1 Ngunut dan SMAN 1 Rejotangan, Kab. Tulungagung. Suparyanto Dan Rosad (2020), 5(3), 248–253.
Supramono. (2023). Tranformasi Digital Belajar Dari UMKM Bidang Makanan Dan Minuman. Penerbit NEM.
Trivaika, E., & Senubekti, M. A. (2022). Perancangan Aplikasi Pengelola Keuangan Pribadi Berbasis Android. Nuansa Informatika, 16(1), 33–40. https://doi.org/10.25134/nuansa.v16i1.4670
Widyaningrum Dwi, M., Nur Sulistiyowati, L., & Citaningtyas Ari Kadi, D. (2022). SIMBA SEMINAR INOVASI MANAJEMEN BISNIS DAN AKUNTANSI 4 Seminar Inovasi Manajemen Bisnis dan Akuntansi (SIMBA) 4 KOTA MADIUN (STUDI KASUS UMKM KULINER DI KOTA MADIUN). September 2022. www.yogya.ayoindonesia.com
www.liputan6.com Nusantara, K. (2024). GASTRO KRITIK: KAJIAN SASTRA BERWAWASAN KULINER SEBAGAI WAHANA PENGENALAN DAN PELESTARIAN KULINER NUSANTARA Binti Mariatul Kiptiyah 1
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 OIKOS: Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.