ANALISIS KESULITAN PEMAHAMAN KONSEP BELAJAR BERHITUNG MATEMATIKA SISWA TK PERTIWI MAYANG KABUPATEN JEMBER
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.11446Keywords:
Mathematics Learning, Understanding mathematical concepts, Kindergarten.Abstract
Mathematics is a pattern of thinking related to ideas, processes and reasoning that can help humans understand and solve everyday problems. Where properties and theories are created deductively based on elements that are defined or not defined based on axioms, properties, or theories whose truth has been proven. Understanding concepts is a student's ability to interpret a concept and apply the results of this learning in every situation in solving problems. So, to be able to understand a mathematical concept, one must know an object in depth and one must know the general understanding. Based on data from the question and answer test scores at Pertiwi Mayang Kindergarten, it can be understood that the majority of TK B class students have difficulty understanding the concept of mathematical calculations. The data explains that as many as 0% of students have difficulty understanding concepts in the very low category, 41.7% of students have difficulty understanding concepts in the Low category, 25% of students have difficulty understanding concepts in the Medium category, 33.3% of students have difficulty understanding concepts with high category.Downloads
References
Arifin. (2018). Pengaruh Pembelajaran E-Learningmodel Web Centriccourseterhadap Pemahaman Konsep Dan Kemandirian Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1).
Azizah, N., Zmaroni, M., & Ginanjar, R. R. (2022). Analisis Kesulitan Belajar dalam Pemahaman Konsep Pembelajaran IPA Kelas IV di MI Hidayaturrohman Kecamatan Teluknaga Kabupaten Tangerang. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(5), 1707–1715.
Handayani, Y. (2019). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Pada Materi Peluang. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(1), 575–581.
Izzati, M., Sholikhakh, R. A., & Suwandono, S. (2021). Analisis Kesulitan Pemahaman Konsep Dan Kemandirian Belajar Pada Proses Pembelajaran Matematika Selama Pandemi Covid-19. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(4), 2406. https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i4.4179
Magdalena, I., Shodikoh, A. F., & Pebrianti, A. R. (2021). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sdn Meruya Selatan 06 Pagi. Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 312–325.
Maidatina. (2015). Pemahaman Konsep Matematika Siswa SMP Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Memeriksa Berpasangan (Pair Checks). EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 59–66.
Nuning. (2016). Sinergi Project Based Learning dan Pembelajaran Bermakna Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Abdi Ilmu, 3(1), 253–263.
Nurikawai, D., Sagita, L., & Setiyani, S. (2021). Analisis Kesulitan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Bentuk Aljabar Dengan Prosedur Newman. Journal of Honai Math, 4(1), 49–66. https://doi.org/10.30862/jhm.v4i1.157
Panjaitan, S. M., Sitepu, C., Hutabarat, C. P., Manalu, D. B., Joissalina, E., Sihaloho, B., & Tampubolon, A. M. (2022). Analisis Kesulitan Pemahaman Konsep Matematika Peserta Didik Pada Materi Aritmatika Sosial Di Kelas Viii Smp Negeri 3 Tarutung. Sepren, October, 26–31.
Restianingsih, A., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis Kesulitan Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa SMP Pada Materi Pythagoras. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu …, 20(3), 210–222.
Restianingsih, A., Pujiastuti, H., Sultan, U., & Tirtayasa, A. (2020). ANALISIS KESULITAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP SISWA. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 20(3), 210–222.
Syahrir. (2013). Analisis Kesulitan Pemahaman Konsep Dan Prinsip Materi Pokok Dimensi Tiga Siswa Kelas Xi Smk Keperawatan Yahya Bima. Jurnal Prisma Sains, 2(1), 88–102.
Syahrir, S., Kusnadin, K., & Nurhayati, N. (2013). Analisis Kesulitan Pemahaman Konsep Dan Prinsip Materi Pokok Dimensi Tiga Siswa Kelas Xi Smk Keperawatan Yahya Bima. Prisma Sains : Jurnal Pengkajian Ilmu Dan Pembelajaran Matematika Dan IPA IKIP Mataram, 1(1), 89. https://doi.org/10.33394/j-ps.v1i1.522
Tanwey. (2016). Dosen Program Studi Pendidikan Matematika FKIP Universitas Pattimura Ambon Dosen Program Studi Pendidikan Matematika FKIP Universitas Pattimura Ambon 146. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 1(2), 146–154.
Wardana dkk. (2021). Analisis Kesulitan Pemahaman Konsep Siswa Ditinjau Dari Motivasi Belajar ( Studi Kasus Di Smp Islam Pegandon ). Konferensi Ilmiah Pendidikan Universitas Pekalongan 2021, 1(1), hlm. 221-230.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.