PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN PINSA JAWA (PINTAR AKSARA JAWA) UNTUK SISWA SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.12126Keywords:
application, javanese script, pinsa jawaAbstract
he purpose of this research is to describe the feasibility of Pinsa Jawa. This research is development research with stages: 1) formulation of potential and problems; 2) data collection; 3) product design; 4) project verification; 5) project improvement; 6) project testing; and 7) project improvements. Pinsa Jawa is validated by material and language experts, as well as the media. The validation results show that this application is very feasible, with a validation rate of material and language experts of 97.7%, media experts of 90.4%. Furthermore, the teacher's readability test results were 84.1%, and the students' readability test results were 91.8%. In conclusion, this learning media is suitable for use as a teaching tool for reading and writing Javanese script for elementary school children. Keywords: application, javanese script, pinsa jawaDownloads
References
Ariadi, R. 2019. Pengembangan Aplikasi Berbasis Pembelajaran Macromedia Flash Untuk Mengajar Membaca dan Menulis Dalam Materi Aksara Jawa. Skripsi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Universitas Islam Balitar. Blitar.
Dewi, U.M. 2021. Kelebihan dan Kekurangan Aplikasi Mobile. Universitas Stekom. Semarang.
Ernawati. 2017. Kriteria Kelayakan Media Menurut Para Ahli. Online. Universitas Tanjungpura. Pontianak.
Hambali, I, dkk. 2013. Rancang Bangun Aplikasi Aksara Jawa Berbasis Android. Jurnal.dinamika.ac.id. No 2. Vol 2 : 1.
Handayani, N.R.T. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Pinsa Jawa ( Pintar Aksara Jawa ) Untuk Siswa Sekolah Dasar. Sripsi. Universitas Islam Balitar. Blitar.
Kurniawati, E.N. 2023. Meningkatkan Keterampilan Membaca Aksara Jawa Khususnya Angka Dalam Teks Rumpang dengan menggunakan Media Kartu dan Quiziz. Semarang. https://sman1bergas.sch.id/info-184-meningkatkan-keterampilan-membaca-aksara-jawa-angka-dengan-media-kartu-dan-quiziz.html. Diakses pada tanggal 1 November 2023.
Muryanti, T. 2019. Peningkatan Kemampuan Menulis Aksara Jawa Dengan Metode Ulum Tuan Baik Menggunakan Media Lusapa. Online. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar. No 01. Vol 03. 91-
Novela, R.H. 2022. Pengembangan Multimeia Interaktif Sinau Aksawa Untuk Pembelajaran Aksara Jawa sekolah Dasar. Skripsi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Universitas Islam Balitar. Blitar.
Prawiro, M. 2019. Pengertian : Aplikasi, Fungsi, Klasifikasi, dan Contoh. Maxmanroe.com. https://www.maxmanroe.com/vid/teknologi/pengertian-aplikasi.html. Diakses pada tanggal 2 Desember 2022.
Sari, A.D dan Prabawati I. 2016. Implementasi Peraturan Gubernur Jawa Timur Nomor 19 Tahun 2014 Tentang Bidang studi Bahasa Jawa Sebagai Muatan Lokal Wajib Di Sekolah/Madrasah Pada SMKN 1 Kertosono Kabupaten Nganjuk. Kajian Kebijakan Publik. No 1. Vol 1 : 2.
Saski, H.N dan Sudarwanto T. 2021. Kelayakan Media Pembelajaran Market Learning Berbasis Digital Pada Mata Kuliah Strategi Pemasaran. Online. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN). No 1. Vol 9 : 1120.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.