PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN NHT (NUMBERED HEAD TOGETHER) DALAM UPAYA PENINGKATAN TANGGUNG JAWAB PESERTA DIDIK

Authors

  • Rikza Nur Falalul Muttaqin mahasiswa
  • Ahmad Bakhruddin ahmad.bakhrudin@umk.ac.id
  • Wawan Shokib Rondi PGSD FKIP Universitas Muria Kudus

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.12582

Abstract

This research aims to determine the increase in responsibility of class IV students at SD Negeri 1 Datar through the application of the NHT (Numbered Head Together) learning model. The research method used was classroom action research (PTK) which was carried out over 2 cycles, where each cycle consisted of 2 meetings. The research stages consist of planning, action, observation and reflection. Data was obtained through interview techniques, observation and documentation. The research results show that the application of the NHT (Numbered Head Together) learning model can improve the responsible character of students with the results of observation from cycle 1 getting a score of 62.2 in the sufficient category. Then the observation results in cycle 2 improved by obtaining a score of 86.6 in the good category. . Based on the research results, it can be concluded that the implementation of the NHT (Numbered Head Together) learning mode can improve the responsible character of class IV students at SD Negeri 1 Flat.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisah, R. N., Masfuah, S., & Rondli, W. S. (2022). analisis faktor penyebab kesulitan belajar PPKn di SD.

Di, K. V, & Gamol, S. D. N. (2019). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe number head thogeter (nht) untuk meningkatkan tanggung jawab dan prestasi belajar pkn siswa kelas v di sd n gamol balecatur.

Diah, D. E. Y., Wawan Shokib Rondli, & Gunawan Setiadi. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Tema 8 Melalui Model Pembelajaran Numbered Head Together (Nht) Berbantuan Media Teka-Teki Silang Di Kelas V Sdn Wirun. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 5779–5791. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.1372

Intan Aulia Hilma, & Subhan Adi Santoso. (2023). Pengaruh Metode Numbered Heads Together (NHT) Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadits Siswa Kelas V Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiyah 14 Sumurgayam Paciran Lamongan. Jurnal Mahasiswa Pendidikan, 3(1), 1–23. https://doi.org/10.37286/jmp.v3i1.240

Kelas, T., & Negeri, V. S. D. (2023). 1 , 2 , 3. 08(September), 429–438.

Khoirinnida, Y., & Rondli, W. S. (2021). Penguatan Pendidikan Karakter Pada Siswa Sekolah Dasar Dalam Pembelajaran Tematik di Era Pandemi Covid-19. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 21(3), 326–335. https://doi.org/10.30651/didaktis.v21i3.8696

Menengah, S., Negeri, P., & Utara, R. T. (2019). ©JP-3 Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Pembelajaran ©Yuliana Hanafia Tipe Numbered Head Together (NHT) dengan Menggunakan Bahan Ajar Berbasis Information Communicated (ICT) dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Rantepao Toraj. 1(1), 108–116.

Nikmah, K., & Rondli, W. S. (2023). Analisis Penerapan Profil Pelajar Pancasila dalam Pembentukan Karakter Siswa di Sekolah Dasar. ILUMINASI: Journal of Research in Education, 1(2), 1–16. https://doi.org/10.54168/iluminasi.v1i2.191

Nurdiyah Handayani. (2018). Peningkatan Tanggung jawab siswa melalui model pembelajaran kooperatif tipe NTH pada pelajaran IPA. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7.

Oktaviani, A. (2019). Peningkatan Sikap Tanggung Jawab Siswa melalui Model Numbered Heads Together ( NHT ). Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(6), 588–599.

Pratiwi, I. A., Masfuah, S., & Rondli, W. S. (1995). Pendidikan Multikultural Berbantuan Metode Pictorial Riddle Untuk Meningkatkan Karakter Kreatif dan Bersahabat Siswa Kelas 3 Sekolah Dasar. 109–119.

Purba, E. R. (2022). … Belajar Siswa Dengan Menggunakan Model Numbered Head Together (Nht) Pada Pelajaran Pendidikan Agama Kristen Di Kelas Iv Sd …. PROVIDENSI: Jurnal Pendidikan Dan Teologi, 5, 47–56. https://journal.sttasm.ac.id/index.php/provedensi/article/view/215%0Ahttps://journal.sttasm.ac.id/index.php/provedensi/article/download/215/93

Rodhotul Janah, L., Fina Fakhriyah, & Ahmad Bakhruddin. (2023). Penerapan Model Student Team Achievement Division (Stad) Berbantu Media Diorama Solar System Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Pada Kelas Vi Di Sd 5 Klumpit. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(04), 1644–1654. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i04.1499

Sdn, K. V, Pada, P., Pelajaran, M., Minggi, N., Pratiwi, I. A., & Bakhruddin, A. (2023). 3 1,2,3. 09(September).

Downloads

Published

2024-03-04