PENGGUNAAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING (PBL) DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATERI PEMBAGIAN KELAS 4 DI SDN RANJI

Authors

  • Wina Marliana Universitas Muhammadiyah Sukabumi

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.12589

Keywords:

Learning Outcomes, Division, Problem Based Learning

Abstract

The low learning outcomes of students in division mathematics are the basis for this research. The purpose of this study was to determine whether the application of the problem-based learning (PBL) model can improve student learning outcomes in division material. There were thirty-five students in class IV of SDN Ranji as research subjects. The research method used was classroom action research. Classroom action research was conducted in two cycles where each cycle carried out two actions. Data collection methods through observation and written tests. The results showed that by using the PBL model student learning outcomes improved in each cycle. This research focuses on the use of the PBL model to improve student learning outcomes.  Pre-cycle results showed that only 10 learners, or 28%, had reached the KKM. This number increased to 22 learners, or 63%, during the first cycle, and to 30 learners, or 86%, during the second cycle. The study was considered successful because it reached the performance criteria, which is at least 83% of all students with a KKM of at least 70.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anitasari, S., & Hadi, F. R. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Menggunakan Model Pbl Berbantuan Media Konkret Matematika Kelas Iv Sdn 1 Sukorejo. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 2218-2235.

Asriningtyas, A. N., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan. Jurnal JKPM, 5(1), 5–10.

Budiawan, Dyah Lyesmaya, & Din Azwar Uswatun. (2023). Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Melalui Metode Pembelajaran Saintifik Di Sekolah Dasar. Jurnal Binagogik, 10(2), 116–123. https://doi.org/10.61290/pgsd.v10i2.467

Candra, Y., Mulya, P., Fantiro, F. A., & Malang, U. M. (2023). Penggunaan Model Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl) Berbasis Performa Profil Pelajar Pancasila Dalam Peningkatakan Pembelajaran Matematika Operasi Hitung Perkalian Dan Pembagian Pecahan Pada Peserta Didik Kelas V Sd Negeri 1 Junrejo Kota Batu. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08(02), 4379–4392.

Fauzia, H. A. (2018). Penerapan model pembelajaran problem based learning untuk meningkatkan hasil belajar matematika SD. Primary, 7(1), 40-47.

Gumilar, G. G., Dyah Lyesmaya, & Din Azwar Uswatun. (2023). Pengaruh Sikap Belajar Matematika Siswa Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Jurnal Binagogik, 10(2), 251–258. https://doi.org/10.61290/pgsd.v10i2.560

Hetharion, S. D. B. (2023). Strategi Belajar Mengajar. CV. AZKA PUSTAKA.

Lestari, N. A. P., Kurniawati, K. L., Dewi, M. S. A., Hita, I. P. A. D., Or, M., Astuti, N. M. I. P., & Fatmawan, A. R. (2023). ModelModel Pembelajaran untuk Kurikulum Merdeka di Era Society 5.0. Nilacakra.

Listyaningsih, E., Nursiwi Nugraheni, & Ira Budi Yuliasih. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Melalui Pendekatan TarlModel PBL Dalam Matematika Kelas V SDN Bendan Ngisor. Jurnal Ilmiah Multidisipline, 1(6), 620–627. https://doi.org/10.5281/zenodo.8139269

Najoan, R. A. ., Tahiru, Y. S., Kumolontang, D. F., & Tuerah, R. M. (2023). Penerapan Model Problem based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(2), 1268–1278. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i2.5005

Novi, N. S., & Huda, C. (2023). Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Dengan Model Pembelajaran Problem Based Learning Pada Materi Matematika Kelas IV SD. Jurnal Citra Pendidikan, 3(4), 1279-1287.

Nur, M. A. (2016). Pengaruh perhatian orang tua, konsep diri, persepsi tentang matematika terhadap hasil belajar matematika melalui motivasi belajar siswa kelas VIII SMP Negeri di kecamatan ujung loe kabupaten bulukumba. Jurnal Matematika Dan Pembelajarannya, Vol 2(No 2), 64–79. http://ejurnal.lp2m-iainambon.id/index.php/integral/article/view/437

Puspita, M., Slameto, S., & Setyaningtyas, E. W. (2018). Peningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 4 Sd Melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning. Justek : Jurnal Sains Dan Teknologi, 1(1), 120. https://doi.org/10.31764/justek.v1i1.416

Rugayah, R. (2020). Pembelajaran Model Problem Base Learning (Pbl) Dalam Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Sekolah Dasar. PHI: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 121-134.

Sasi, P. K., Nuro, F. R. M., & Sahara, I. F. (2023). Penerapan Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl) Dengan Alat Peraga Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Pembagian. Prismatika: Jurnal Pendidikan dan Riset Matematika, 5(2), 304-315

Vitasari, R., Joharman, & Suryandari, K. C. (2013). Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Matematika melalui Model Problem Based Learning Siswa Kelas V SD Negeri 5 Kutosari. Kalam Cendikia PGSD Kebumen, 4(3), 1–8. http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdkebumen/article/download/2226/1640

Zakiah, K. N., Kurniasih, & Saryati, T. (2023). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Matematika di Kelas III dengan Menerapkan Model Problem Based Learning ( PBL ). Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(2), 242–253.

Downloads

Published

2024-03-04