IMPLEMENTASI METODE BERNYANYI DENGAN MENGGUNAKAN BOLA BERWARNA SEBAGAI ALAT BANTU UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR BAHASA ARAB SISWA KELAS IV DI SD MUHAMMADIYAH 11 RANDEGAN SIDOARJO

Authors

  • Ijhar Nur fauzan Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Najih Anwar Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.12672

Keywords:

Singing Method, Arabic, Interest in Learning

Abstract

The purpose of the study was to increase the interest in learning Arabic language of fourth grade students at SD Muhammadiyah 11 Randegan. The role of interest in learning is very important for the development of student learning. The use of appropriate learning methods is an important component to foster interest in learning, so that they try their best to learn and are interested in learning more about the field. One approach that is suitable for elementary school children is the use of singing methods combined with colored balls. This research is a Classroom Action Research (PTK) consisting of two cycles with four stages in each cycle, namely planning, then action, then followed by observation and reflection. The conclusion in this study shows that the singing method combined with colored balls can increase the interest of fourth grade students of SD Muhammadiyah 11 Randegan Sidoarjo in learning Arabic. The percentage increase in cycle I was 6% from 64% to 70% and the percentage increase in cycle II was 16% to 86%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfi Syahrina, K. (2014). Tatbiq Tariqah al-Ghina wa as-Suwar bi Madrasah SDIK Nurul Qur’an Aceh. Jurnal Ilmiah Didaktika, 15(1), 87. https://doi.org/10.22373/jid.v15i1.565

Amin, R. M., Putri, M. A., & Khoiriah, L. (2023). Peningkatan Minat Belajar Anak Anak Madrasah Diniyah Al Fitri dalam Pembelajaran Bahasa Arab dengan Menggunakan Metode Bernyanyi. … Uin Sunan Gunung …, 3(7), 182–192. Diambil dari http://proceedings.uinsgd.ac.id/index.php/proceedings/article/view/3512

Basith, A., & Masruroh, A. (2023). Meningkatkan Minat Belajar Bahasa Arab Dengan Metode Ice Breaking Di Madrasah Aliyah Al-Amiriyyah Banyuwangi. TADRIS AL-ARABIYAT: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Bahasa Arab, 3(2), 214–227. https://doi.org/10.30739/arabiyat.v3i2.2364

Damayanti, W., Fitri, N. L., & Wandini, R. R. (2023). Penerapan Metode Bernyanyi Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS. Mimbar Kampus: Jurnal Pendidikan dan Agama Islam, 23(1), 233–241. https://doi.org/10.47467/mk.v23i1.4034

Erta Mahyudin. (2018). Pengajaran Kosakata Bahasa Arab Bagi Anak-Anak Dengan Media Lagu. Jurnal Pendidikan Islam dan Bahasa Arab, 1 (1), 65–84. https://doi.org/10.46257/mutsaqqafin.v1i01.26

Haryati, I., Santoso, I., Sudarmaji, Rikfanto, A., Mulyati, R. E. S., & Megawati, S. (2022). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru-Guru Bahasa Jerman Melalui Pelatihan Penelitian Tindakan Kelas. Prima : Portal Riset Dan Inovasi Pengabdian Masyarakat, 1(3), 65–74. https://doi.org/10.55047/prima.v1i3.214

Hasanah, A. N. (2023). Tatbiq Tariqah al-Ghina fi Ta’lim Mufradat bi madrasah Baiturrohim ad-diniyyah Kemangkong Purbalingga (UIN Prof. KH Saifuddin Zuhri). UIN Prof. KH Saifuddin Zuhri. Diambil dari http://repository.uinsaizu.ac.id/id/eprint/19834

Julia, W. (2023). Fa’aliyyah Tatbiq Tariqah SQ3R fi Ta’lim Maharah al-Qiroah Ladai Tullab al-Fasl al-Thamin fi Madrasah al-Mutawasitah al-Islami al-Hukumiyyah Batu Jawa Syarqiyyah (UIN Maulana Malik Ibrahim). UIN Maulana Malik Ibrahim. Diambil dari http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/48159

Muhamad Anugrah. (2019). Penelitian Tindakan Kelas:(Langkah-Langkah Praktis Pelaksanaan Penelitian Tindakan Kelas). Yogyakarta: LeutikaPrio.

Nuryani, N., & Halidin, A. (2021). Kontribusi Tk/Tpa Dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Pada Materi Alquran Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sdn 247 Padatuo Kec. Tonra Kab. Bone. AL-QAYYIMAH: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 236–256. https://doi.org/10.30863/aqym.v4i2.2040

Pane, A., & Darwis Dasopang, M. (2017). Belajar Dan Pembelajaran. FITRAH:Jurnal Kajian Ilmu-ilmu Keislaman, 3(2), 333. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945

Putri, M. ananta. (2023). Penggunaan Metode Bernyanyi Dalam Mengembangkan Kemampuan Berbahasa Anak Usia Dini. Teknologi Pendidikan, 8 (1), 9–16. https://doi.org/10.32832//educate.v8i1.8184

Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Merdeka Belajar, (November), 289–302.

Rahmawati, N. S., Bungsu, T. K., Islamiah, I. D., & Setiawan, W. (2019). ANALISIS MINAT BELAJAR SISWA MA Al-MUBAROK MELALUI PENDEKATAN SAINTIFIK BERBANTUAN APLIKASI GEOGEBRA PADA MATERI STATISTIKA DASAR. Journal On Education, 1(3), 386–395. https://doi.org/10.31004/joe.v1i3.180

Ricu Sidiq, Najuah, Pristi Suhendro Lukitoyo, S. (2019). Strategi Belajar Mengajar Sejarah: Menjadi Guru Sukses. Medan: Yayasan Kita Menulis.

Rusydi, T. (2004). al-Mahaarot al-Lughowiyyah: Mustawiyatuha, Tadrisuha wa Su’ubatuha. Kairo: Daarul Fikri Arob.

Sari, M. (2019). Fa’aliyah Thariqah al-Ghina Fi Ta’lim al-Mufradat. UIN Antasari Banjarmasin, 1–5. Diambil dari http://idr.uin-antasari.ac.id/id/eprint/13300%0A

Slameto. (2015). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Tafonao, T. (2018). PERANAN MEDIA PEMBELAJARAN DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR MAHASISWA. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113

Tiwow, D., Wongkar, V., Mangelep, N. O., & Lomban, E. A. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Animasi Powtoon Terhadap Hasil Belajar Ditinjau dari Minat Belajar Peserta Didik. Journal Focus Action of Research Mathematic (Factor M), 4(2), 107–122. https://doi.org/10.30762/factor_m.v4i2.4219

Yuliana, T. (2020). Peningkatan Minat dan Hasil Belajar Bahasa Arab Melalui Metode Bernyanyi dengan alat bantu bola warna di SD 3 Bungkal Ponorogo. -, 8(75), 147–154. Diambil dari https://doi.org/10.1016/j.jnc.2020.

Downloads

Published

2024-03-10