IMPLEMENTASI PROJEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA DI KELAS IV SD MUHAMMADIYAH 1 KRIAN

Authors

  • Rahajeng Septati Najhua Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Machful Indrakurniawan Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.12697

Keywords:

Implementation, Character, Pancasila Students

Abstract

This study examines the implementation of the Pancasila Learner Profile Strengthening Project (P5) in class IV of SD Muhammadiyah 1 Krian using descriptive qualitative, this study describes the planning, implementation, and assessment and evaluation of P5. The results show that P5 is implemented effectively, having a positive impact on the Pancasila Learner Profile of students. Time constraints, resources, teacher understanding, and limited parental support pose significant challenges. This study confirms the effectiveness of P5 in developing the Pancasila Learner Profile, while recommending the provision of teacher training, increased parental involvement, and allocation of adequate resources to optimize the implementation process in the future.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aditia, D., Ariatama, S., Mardiana, E., & Sumargono, S. (2021). Pancala APP (Pancasila’s Character Profile): Sebagai Inovasi Mendukung Merdeka Belajar Selama Masa Pandemik. Edukasi: Jurnal Penelitian Dan Artikel Pendidikan, 13(2), 91–108. https://doi.org/10.31603/edukasi.v13i2.6112

Ananda, S. T., & Matnuh, H. (2023). Analisis Kegiatan P5 di SMA Negeri 4 Banjarmasin sebagai Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi pada Kurikulum Merdeka Program PPG Prajabatan: Analysis of …. Prospek, 2(2), 171–180. https://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/prospek/article/view/2613%0Ahttps://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/prospek/article/download/2613/1867

Daga, A. T. (2021). Makna Merdeka Belajar dan Penguatan Peran Guru di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 1075–1090. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1279

Faturrahman, F., Setiawan, F., Astuti, W. D., & Khasanah, K. (2022). Analisis Kebijakan Program Penguatan Pendidikan Karakter. Tsaqofah, 2(4), 466–474. https://doi.org/10.58578/tsaqofah.v2i4.469

Firman, F. (2018). Pembinaan Anak Jalanan Melalui Rumah Singgah di Sumatera Barat. Universitas Negeri Padang. https://www.researchgate.net/profile/Firman-Firman-8/publication/328675936_PEMBINAAN_ANAK_JALANAN_MELALUI_RUMAH_SINGGAH_DI_SUMATERA_BARAT/links/5bdb469f4585150b2b973caa/PEMBINAAN-ANAK-JALANAN-MELALUI-RUMAH-SINGGAH-DI-SUMATERA-BARAT.pdf?origin=publication_

Kahfi, A. (2022). Implementasi Profil Pelajar Pancasila dan Implikasinya terhadap Karakter. DIRASAH: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Dasar Islam, 5 (2), 138-151.

Maruti, S., Hanif, M., Budyartati, S., Huda, N., Kusuma, W., & Khoironi, M. (2023). Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila ( P5 ) pada Jenjang Sekolah Dasar. 2(2), 85–90.

Novita Nur ‘Inayah. (2021). Integrasi Dimensi Profil Pelajar Pancasila dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Menghadapi Era 4.0 di SMK Negeri Tambakboyo. Journal of Education and Learning Sciences, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.56404/jels.v1i1.7

Patabang, A., & Murniarti, E. (2021). Analisis Kompetensi Pedagogik Guru pada Pembelajaran Daring dimasa Pandemi Covid-19. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1418–1427. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.584

Pertiwi, A. D., Nurfatimah, S. A., & Hasna, S. (2022). Menerapkan Metode Pembelajaran Berorientasi Student Centered Menuju Masa Transisi Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 8839–8848.

Rijali, A. (2018). Analisis Data Kualitatif Ahmad Rijali UIN Antasari Banjarmasin. 17(33), 81–95.

Ritonga, M. (2018). Politik Dan Dinamika Kebijakan Perubahan Kurikulum Pendidikan Di Indonesia Hingga Masa Reformasi. Bina Gogik, 5(2), 1–15.

Santika, I. G. N. (2021). Grand Desain Kebijakan Strategis Pemerintah Dalam Bidang Pendidikan Untuk Menghadapi Revolusi Industri 4.0. Jurnal Education and Development, 9(2), 369–377.

Satria, R., Adiprima, P., Wulan, K. S., & Harjatanaya, T. Y. (2022). Projek Pen. PANDUAN PENGEMBANGAN Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila, 137.

Subandrio, W., & Kartiko, D. C. (2021). Survey Keterlaksanaan Kurikulum Merdeka Belajar pada Pembelajaran Pendidikan Jasmani di SMA Negeri 1 Purwoasri. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 9(2), 177–182. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-jasmani/article/view/42154

Ulandari, S., & Dwi, D. (2023). Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila sebagai Upaya Menguatkan Karakter Peserta Didik. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 8(2), 12–28.

Yamin, M., & Syahrir, S. (2020). Pembangunan Pendidikan Merdeka Belajar (Telaah Metode Pembelajaran). Jurnal Ilmiah Mandala Education, 6(1), 126–136. https://doi.org/10.58258/jime.v6i1.1121

Yuliastuti, S., Ansori, I., & FAthurrahman, M. (2022). Pelaksanaan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Tema Kewirausahaan Kelas 4 SD Labschool UNNES Kota Semarang. Lembaran Ilmu Kependidikan Http://Journal.Unnes.Ac.Id/Nju/Index.Php/LIK, 51(2), 76–87.

Downloads

Published

2024-03-12