PELAKSANAAN PEMBELAJARAN SENI MUSIK KELAS IV SD N PALEBON 01 KOTA SEMARANG TAHUN AJARAN 2023/2024

Authors

  • Eri Widiana Universitas PGRI Semarang
  • Wawan Priyanto Universitas PGRI Semarang
  • Riris Setyo Sundari Universitas PGRI Semarang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13189

Keywords:

Learning, Music, Elementary School

Abstract

The background that drives this research is that music learning in schools aims to help students develop creative attitudes and skills. So in the implementation of music learning at school, students have the right to gain musical experience. The focus of this research is on how the implementation of fourth grade music learning at SD N Palebon 01 in the 2023/2024 academic year. The purpose of this study is to analyze the implementation of fourth grade music learning at SD N Palebon 01 in the 2023/2024 school year from preparation, process, evaluation, to the components used in learning. This type of research is descriptive qualitative. Using interview, questionnaire and documentation methods. The subjects of this study were teachers and students of SD N Palebon 01 Semarang City. The results of this study are to find out that the fourth grade teacher of SD N Palebon 01 Semarang City in implementing Music Arts learning uses the Merdeka Curriculum in Phase B. There are several findings in the implementation of learning Music Arts at SD N Palebon 01 Semarang City, namely: 1) Preparation Stage; 2) Process Stage, including introduction, core and closing; 3) Evaluation Stage, including process evaluation and summative evaluation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arini, A. W., Putra, L. D., Lestari, F. P., & Priambodo, A. D. 2023. Analisis Teori Belajar Pembelajaran Seni Tari Di Sanggar Seni Kinanti Sekar. Jurnal Pendidik Indonesia (JPIn) 6 (1), 153-164.

Djamarah, Syaiful Bahri dan Aswan Zain. 2010. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta : Rineka Cipta.

Handayani, F., Desyandri, D., & Mayar, F. 2022. “Implementasi Seni Musik terhadap Konsentrasi Belajar Siswa dan Pembentukan Karakter di Kelas IV Sekolah Dasar”. Jurnal Pendidikan Tambusai 6(2) : 11370-11378.

Listari, A., Imansyah, F., & Marleni, M. (2022). Analisis Peran Guru Dalam Pembelajaran Seni Musik di Sekolah Dasar Terhadap Siswa Kelas V Tahun 2021. Indonesian Research Journal on Education 2 (2), 451-460.

Nadia, D. O., & Mayar, F. (2023). Pembelajaran Seni Musik Guna Meningkatkan Perkembangan Kognitif Siswa di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 8 (1), 1118-1128.

Putri, N. M., Iraqi, H. S., Lena, M. S., & Hasanah, Z. (2023). Strategi Pembelajaran Seni Musik Kelas Rendah di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan 9 (16), 304-311.

Putri, Y. A., & Handayaningrum, W. (2020). Pelaksanaan Ekstrakurikuler Seni Musik Sebagai Implementasi Konsep Merdeka Belajar. Jurnal Pendidikan Sendratasik 9 (1), 13-28.

Rahardjo, M. (2010). Triangulasi Dalam Penelitian Kualitatif.

Rianduli, R., & Sianturi, E. (2023). Metode Konstruktivisme dalam Pembelajaran Seni Musik di SMA Negeri 4 Manado. Clef: Jurnal Musik dan Pendidikan Musik 4 (1), 33-52.

Roisaningrum, T. A., Artharina, F. P., & Rofian, R. (2021). Pelaksanaan Pembelajaran Seni Budaya dan Prakarya Dalam Membentuk Karakter Kerjasama Siswa Kelas V SD Negeri 02 Kluwan Penawangan. DWIJALOKA Jurnal Pendidikan Dasar dan Menengah, 2(1), 128-137.

Siregar, N., & Nara, H. (2015). Belajar dan pembelajaran. Penerbit Ghalia Indonesia.

Strauss, A., & Corbin, J. (2003). Penelitian Kualitatif. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.

Suparlan, S. (2019). Teori konstruktivisme dalam pembelajaran. Islamika 1(2), 79-88.

Sutikno, P. Y. (2020). Era Digital? Pendidikan Seni Musik Berbasis Budaya Sebagai Sebuah Inovasi Pembelajaran Di Sekolah Dasar”. Jurnal Kreatif : Jurnal Kependidikan Dasar 11 (1), 39-49.

Sutisna, R. H. (2020). Analisis Situasi Pembelajaran Musik Di Sekolah Dasar Di Wilayah Kabupaten Sumedang Jawa Barat. In Journal Fascho in Education Conference-Proceedings Vol. 1, No. 1.

Tauhid, R. (2020). Dasar-Dasar Teori Pembelajaran. Jurnal Pendas (Pendidikan Sekolah Dasar) 2 (2), 32-38.

Trisnani, Novy. (2020). Modul Pembelajaran Seni Rupa

Utomo, U. (2013). Analisis kebutuhan guru seni musik dalam konteks pelaksanaan pembelajaran berbasis action learning di sekolah. Harmonia: Journal of Arts Research and Education 13 (2).

Viani, W. C., & Ardipal, A. (2019). Pembelajaran Seni Musik Tematik Berbasis Kearifan Lokal di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu 3 (3), 970-977.

Downloads

Published

2024-04-08