PENGGUNAAN MULTIMEDIA INTERAKTIF DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Sulistian Mudhiyyan Ningrum Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Ahmad Nurefendi Fradana Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13235

Keywords:

Interactive Multimedia; Macromedia Flash; Beginning Reading; Elementary School

Abstract

Beginning reading is the first step to reading comprehension. Broughton states that there are two aspects of beginning reading, namely, mechanical skills and comprehension skills. Factors that can hinder beginning reading are internal factors and external factors. The purpose of this study was to determine the use of interactive multimedia in improving early reading skills in elementary schools. The research was conducted at SDN Lemahputro 1 in class 1 A with an experimental quantitative research method, the research design was One Group Pretest Posttest Design. The data collection techniques in this study were observation and tests. Assessment is carried out with observation sheets or observations and tests in the form of Pretest Posttest. Analysis of the paired sample T-test using SPSS 26 obtained the results of the Sig value. (2-tailed) 0.001 <0.05 then Ho is rejected and Ha is accepted. The average before treatment was 71.70 and after treatment it was 82.10. It can be concluded that there is an influence in the use of interactive multimedia to improve early reading skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aftika, S. N. (2020). Penerapan Media Puzzle Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan Siswa Pada Pembelajaran Tematik kelas 1 SDN Ragunan 012.

Ainia, D. K. (2020). Merdeka Belajar dalam Pandangan Ki Hadjar Dewantara dan Relevansinya bagi Pengembangan Pendidikan Karakter. Jurnal Filsafat Indonesia, 3(3).

Alpian, Y., Anggraeni, S. W., Wiharti, U., & Soleha, N. M. (2019). Pentingnya Pendidikan Bagi Manusia. Jurnal Buana Pengabdian, 1(1).

Andriyani, Dewi, H. I., & Zulfitria. (2020). Penggunaan Multimedia dan Animasi Interaktif terhadap Keterampilan Membaca Permulaan Siswa. Jurnal Instruksional.

Ariani, R. (2019). Analisis Landasan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi Pendidikan dalam Pengembangan Multimedia Interaktif. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 5(2), 155–162.

Daniar, F., & Sari, P. M. (2022). Pengembangan Multimedia Interaktif Macromedia Flash Berbasis Keterampilan Berfikir Kritis pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Paedagogy, 9(4), 646. https://doi.org/10.33394/jp.v9i4.5463

Fahrurrozi, A., Anwar, M., & Wicaksono, J. W. (2020). Penggunaan Metode CIRC Pada Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa. Buana Pendidikan, 16(30), 173. http://jurnal.unipasby.ac.id/index.php/jurnal_buana_pendidikan/

Fitriasari, A. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Snowball Throwing Berbantuan Macromedia Flash dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Eksposisi. Imajeri: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(1), 17–25. https://doi.org/10.22236/imajeri.v4i1.6758

Gabriela, N. D. P. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 104–113.

Gustiwati Z, R. (2019). Bahan Ajar Membaca Permulaan dengan Menggunakan Media Fabel di Kelas Awal Integrasi Teknologi Informasi dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 19(2), 151. https://doi.org/10.24036/pedagogi.v19i2.661

Habib, A., Astra, I. M., & Utomo, E. (2020). Media Pembelajaran Abad 21: Kebutuhan Multimedia Interaktif Bagi Guru dan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Riset Teknologi Dan Inovasi Pendidikan, 3(1), 25–35.

Halimah. (2019). Penggunaan Media Kartu Gambar untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan pada Anak Tunagrahita Ringan. Tadabbur: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 171–191. https://doi.org/10.22373/jie.v1i1.2422

Hapsari, E. D. (2019). Penerapan Membaca Permulaan untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa. AKSARA: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 20(1), 10–24. http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/aksara

Hapudin, M. S. (2021). Teori Belajar Dan Pembelajaran: Menciptakan Pembelajaran yang Kreatif dan Efektif. Prenada Media.

Harahap, O. D. B. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Macromedia Flash 8 dalam Upaya Meningkatkan Efektifitas Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 3(3), 955–961. https://doi.org/10.34007/jehss.v3i3.460

Hasanah, A., & Lena, M. S. (2021). Analisis Kemampuan Membaca Permulaan dan Kesulitan yang Dihadapi Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 3296–3307. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.526

Ilham, D. (2019). Menggagas Pendidikan Nilai dalam Sistem Pendidikan Nasional. Jurnal Kependidikan. https://jurnaldidaktika.org

Kadir, D., & 05 Wanggarasi, S. (2019). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Pada Siswa Kelas 1 SDN 05 Wanggarasi Tahun 2014/2015 Melalui Media Gambar. http://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/AKSARA/index

Khairi, A., Kohar, S., Widodo, H. K., Ghufron, M. A., Kamalludin, I., Prasetya, D., Setiawan, S., Syukron, A. A., & Anggraeni, D. (2022). Teknologi Pembelajaran Konsep dan Pengembangannya di Era Society 5.0 (A. A. Syukron, Ed.). PT. Nasya Expanding Management .

Masruriyah, J. S., & Istiningsih, G. (2022). Kelayakan Media Pembelajaran Macromedia Flash 8 Multiple Intelligences Kelas IV SD. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(2), 623. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i2.8834

Masykuri. (2018). Analisis Kesulitan Membaca Permulaan pada Siswa Kelas I MI Pesantren.

Meling, M., Pendidkan, M., Sekolah, G., Universitas, D., & Wacana, K. S. (2019). Indonesian Journal of Primary Education Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran dalam Dunia Pendidikan. Indonesian Journal of Primary Education, 3(1), 20–28.

Mufiidah, D. W., Haenilah, E. Y., & Sofia, A. (2019). Pembelajaran Berbantuan ICT Dengan Kemampuan Membaca Permulaan Anak. Jurnal Pendidikan Anak.

Musbikin, I. (2021). Penguatan Karakter Gemar Membaca, Integritas dan Rasa Ingin Tahu (Rizal, Ed.). Nusa Media.

Muzaki, A., & Chadis, Y. A. (2019). Pengenalan pedoman Umum Ejaan Bahasa Indonesia (PUEBI) Dalam Mengembangkan Kemampuan Berbahasa Indonesia Yang Baik dan Benar Bagi Para Gur. Jurnal PKM: Pengabdian Kepada Masyarakat. https://ceritabahasa.co/2016/01/22/pedoman-

Nainggolan, B., & Mutiah, R. (2020). Pengajaran Materi Kesetimbangan Kimia Menggunakan Pembelajaran Problem Based Learning Disertai Macromedia Flash Hasil Pengembangan. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia. https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/jipk

Prasetyo, Y. A. (2020). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Problem Based Learning. Yogi Agung Prasetyo.

Rahmi, S. M., Arif Budiman, M., Widyaningrum, A., & Kunci, K. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Macromedia Flash 8 pada Pembelajaran Tematik Tema Pengalamanku. International Journal of Elementary Education, 3(2), 178–185. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/IJEE

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (1st ed.). Alfabeta.

Wahyugi, R., & Fatmariza, F. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Menggunakan Software Macromedia Flash 8 Sebagai Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan , 3(3), 785–793. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i3.439

Windrawati, W., Solehun, & Gafur, H. (2020). Analisis Faktor Penghambat Belajar Membaca Permulaan pada Siswa Kelas I SD Inpres 141 Matalamagi Kota Sorong. Jurnal Papeda, 2(1).

Yolanda, F., & Wahyuni, P. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Berbantuan Macromedia Flash. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 4(2), 170–177.

Downloads

Published

2024-04-09