ANALISIS MEDIA AUDIO VISUAL BERBASIS YOUTUBE SEBAGAI SARANA PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI MTS AL-ABROR SIDOARJO

Authors

  • Jamila PBA FAI Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Farikh Marzuki Ammar PBA FAI Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13240

Keywords:

Learning Media, Audio Visual, Youtube, Arabic

Abstract

Choosing appropriate and effective media for students to convey learning is a challenge for teachers. The aim of this research is to find out how audio-visual media is used in Arabic language subjects and to find out the obstacles encountered when using audio-visual learning media in Arabic language subjects. This research uses qualitative field methods with data analysis techniques, drawing conclusions, and data verification as well as data collection through interview techniques with Arabic teachers at MTS Al-Abror Sidoarjo. The results of this research are that using YouTube in learning Arabic is an effective and easy way to understand the material. The strategy used is an effort to realize successful learning, including the use of YouTube, both audio and visual. Even though it is only an additional teaching material, this activity is quite effective in understanding Arabic language material.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. Pane, “Bahasa Arab Sebagai Alat Komunikasi Agama Islam,” J. Pengemb. Ilmu Komun. dan Sos., 2018.

S. Handayani and Syafi’i, “Pemanfaatan Video Animasi Youtube Untuk Meningkatkan Pengembangan Maharah Istima’ Bahasa Arab,” Tatsqifiy J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 3, no. 2, pp. 104–115, 2022, doi: 10.30997/tjpba.v3i2.6138.

S. A. Syarofi, “Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Audio-Visual melalui Media Sosial: Youtube, TikTok, Instagram, Facebook,” Kitaba J. Interdiscip. Arab. Learn., vol. 01 (01), 2023.

M. &. I. N. Syaifullah, “Kajian Teoritis Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab.Arabiyatuna,” J. Bhs. Arab, vol. 3 (1), 2019.

R. Harmigati, “Fa’aliyah Tatbiqi Wasilatit Ta’limil Iliktruni ‘ala Asasi Video Youtube Litarqiyati Maharatil Kalam Litolabis Siffis Sabi’ Bimadrasatil Mutawassitatil Islamiyah Simo Lamongan”, [Online]. Available: http://digilib.uinsa.ac.id/43324/2/Rindang Harmigati_D92216051.pdf

M. A.-A. Agus Budiman, “Penggunaan Media Youtube dalam Pembelajaran untuk Meningkatkan Maharah Al-Kalam Bahasa Arab,” J. Pendidik. dan Konseling, vol. 4, pp. 1349–1358, 2022.

B. Raudatussolihah, “Pengembangan Teknologi Audio-Visual dalam Pembelajaran BahasaArab,” Educ. Learn. J., vol. 3 (1), 2022.

D. Laksaputra, “Ta’limi Maharatil Istima’ wal Kalam Biwasilatil Youtube Fi Madrasati Nurul Huda Tsanawiyah Islamiyah Tempos, Lombok Barat”, [Online]. Available: http://etheses.uinmataram.ac.id/3005/1/Dilan Laksaputra-180406002.pdf

V. E. Karami, U. Y. Rachmayanti, and I. Rif’ah, “Penggunaan Aplikasi Berbasis Audio Visual ( Youtube dan Tiktok ) Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab,” Semin. Nas. Bhs. Arab Mhs. V Tahun 2021, vol. 5, pp. 378–388, 2021, [Online]. Available: http://prosiding.arab-um.com/index.php/semnasbama/article/view/810

M. H. A. M. Shidqi, “Pembelajaran Bahasa Arab Dengan Memanfaatkan Lingkungan Berbahasa Bagi Mahasiswa Di Perguruan Tinggi”, [Online]. Available: https://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/view/2807

A. A. Fridayanti, “Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab-Indonesia Menggunakan Media Audio Visual Channel Youtube di MTs NU Mranggen,” Maharaat J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 4, no. 1, pp. 78–88, 2021, doi: 10.18196/mht.v4i1.12950.

R. P. L. N. K. &. N. K. Tutiasri, “Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Pembelajaran Bagi Mahasiswa di Tengah Pandemi Covid-19,” E-Journal Ubharajaya, 2020.

N. U. Hartati Rismauli, “Penggunaan Audio Visual youtube ‘Arabic Podcast’ Pada Pembelajaran Maharah Kalam di SMA Muhammadiyah 4 Depok,” J. Pendidik. dan Konseling, vol. 4, pp. 1349–1358, 2022.

Makruf, “Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Aliyah Kabupaten Sukoharjo,” Arab. J. Arab. Stud., vol. 5 (1), 2020.

E. Lutfiyatun, “Optimasi Keterampilan Menyimak Bahasa Arab dengan Media Youtube,” Tarbiyatuna J. Pendidik. Ilm., vol. 7 (1), 2022.

U. Salamah and T. Supriyatno, “Innovations For Active Arabic With the Kitab Al-Wajiz Fillughoti Wa Nahwi/ Inovasi Aktif Berbahasa Arab dengan Kitab Al-Wajiz Fillughoti wa Nahwi,” Ijaz Arab. J. Arab. Learn., vol. 3, no. 1, pp. 107–120, 2020, doi: 10.18860/ijazarabi.v3i1.8497.

S. Mahmudah, “Media Pembelajaran Bahasa Arab,” An Nabighoh J. Pendidik. dan Pembelajaran Bhs. Arab, vol. 20, no. 01, p. 129, 2018, doi: 10.32332/an-nabighoh.v20i01.1131.

M. A. N. &. S. A. Sultan, “Pelatihan Peningkatan Kosakata Bahasa Inggris Menggunakan Youtube,” Pros. Semin. Nas. Lemb. Penelit. dan Pengabdi. Kpd. Masy. Univesitas Negeri Makassar, vol. 10 (8), 2019.

Jepri Nugrawiyati, “Media Audio-Visual Dalam Pembelajaran Bahasa Arab,” El-Wasathiya J. Stud. Agama, vol. 6, no. 1, p. 98, 2018.

H. Ahyar et al., Buku Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif, no. March. 2020.

E. Yusi Kamhar, M., & Lestari, “Pemanfaat Sosial Media Youtube Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia DI Perguruan Tinggi.,” Intel. J. Ilmu Pendidik., vol. 1(2), pp. 3–4, 2019.

H. Rahmasari, “Penggunaan Media Youtube sebagai Solusi Media Pembelajaran Bahasa Arab di Masa Pandemi,” Maharaat J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 3 (1), pp. 23–41, 2021.

K. Pratiwi, B., & Puspito Hapsari, “Analisis Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Melalui Pemanfaatan YouTube Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia,” J. Ilm. Sekol. Dasar, vol. 4 (2), p. 282, 2020.

A. I. T. Baihaqi, A., Mufarroha, A., & Imani, “Youtube sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Efektif di SMK Nurul Yaqin Sampang,” EDUSIANA J. Manaj. Dan Pendidik. Islam, vol. 7 (1), pp. 74–88, 2020.

Downloads

Published

2024-04-09