ANALISIS PENGGUNAAN MEDIA BUKU CERITA BERGAMBAR TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA SISWA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Yofita Sari Universitas Negeri Jakarta
  • Waluyo Hadi Universitas Negeri Jakarta
  • Hafidha Ahma Shaliha Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13410

Keywords:

Illustrated Storybook, Reading Ability, Elementary School

Abstract

This research aims to determine the effect of using illustrated storybook media on elementary school students' reading ability. The type of research used is qualitative research through literature studies by gathering information sources from previous studies. Research results show that there is a significant effect on the use of illustrated storybook media on students' reading abilities. Illustrated storybooks are able to attract students' attention so that they are happier and more enthusiastic about studying. Illustrated storybooks can also develop students' imaginative skills and narrative understanding.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 974–980.

Afandi, M., Wahyuningsih, S., & Mayasari, L. I. (2021). Does elementary school teacher performance matter? Cakrawala Pendidikan, 40(1), 242–252. https://doi.org/10.21831/cp.v40i1.35284

Ali, M., & Asrial, A. (2022). Peningkatan Kemampuan Membaca Peserta Didik Kelas II SDN 136/I Semangkat Melalui Buku Cerita Bergambar. Jurnal Tonggak Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Teori Dan Hasil Pendidikan Dasar, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.22437/jtpd.v1i1.19406

Apriliani, S. P., & Radia, E. H. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Buku Cerita Bergambar Untuk Meningkatkan Minat Membaca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 994–1003. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.492

Ayu, R. P., Nurhasanah, & Husniati. (2023). Pengaruh Media Buku Cerita Bergambar Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas III SDN 05 Berangah. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 440–453.

Chasanah, F. U., Ibrahim, M., Hidayat, M. T., & Rahayu, D. W. (2021). Upaya Peningkatan Kemampuan Membaca melalui Media Buku Cerita di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3644–3650. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1397

Gusmawati, L., Magdalena, I., & Fadhillah, D. (2023). Pengaruh Media Buku Cerita Bergambar Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV SDN Curug Kulon 2 Kabupaten Tangerang. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 2560–2563.

Kao, G. Y. M., Tsai, C. C., Liu, C. Y., & Yang, C. H. (2016). The effects of high/low interactive electronic storybooks on elementary school students’ reading motivation, story comprehension and chromatics concepts. Computers & Education, 100, 56–70. https://doi.org/10.1016/J.COMPEDU.2016.04.013

Kurniawati, R. T., & Koeswanti, H. D. (2020). Pengembangan Media Buku Cerita Bergambar Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. DIDAKTIKA TAUHIDI: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 29. https://doi.org/10.30997/dt.v7i1.2634

Marwati, M., & Bakri, M. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Buku Cerita Terhadap Kemampuan Membaca Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV SD. (JKPD) Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 3(1), 451–461.

Paramita, G. A. P. P., Gede Agung, A. A., & Abadi, I. B. G. S. (2022). Buku Cerita Bergambar Guna Meningkatkan Keterampilan Membaca Muatan Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas III SD. Mimbar Ilmu, 27(1), 11–19. https://doi.org/10.23887/mi.v27i1.45499

Ratminingsih, N. M., Budasi, I. G., & Kurnia, W. D. A. (2020). Local culture-based storybook and its effect on reading competence. International Journal of Instruction, 13(2), 253–268. https://doi.org/10.29333/iji.2020.13218a

Ria, F. X., Awe, E. Y., & Laksana, D. N. L. (2023). Kemampuan Membaca Pemahaman dalam Pembelajaran Literasi dengan Suplemen Buku Cerita Bergambar: Studi Tindakan Kelas pada Pembelajaran Tematik. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 4(2), 570–577. https://e-journal.unmuhkupang.ac.id/index.php/jpdf

Rosvita, O. A., & Anugraheni, I. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Buku Cerita Bergambar Berbasis Kemampuan Membaca Pada Pembelajaran Tematik. Jurnal Pendidikan Rokania, VI(1), 23–34.

Suprapto, H. M., & Zubaidah, E. (2021). Pengaruh Buku Cerita Bergambar Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Dan Hasil Belajar Siswa. LITERA, 20(3), 446–463.

Downloads

Published

2024-05-19