PENINGKATAN PENYELESAIAN SOAL CERITA MATEMATIKA BERBANTUAN MEDIA PAPAN TEMPEL PADA PESERTA DIDIK KELAS I SEKOLAH DASAR

Authors

  • Ratih Oktavia Rahmawati Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Esti Ambarwati SD Muhammadiyah PK Kottabarat
  • Wahdan Najib Habiby Universitas Muhammadiyah Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13434

Keywords:

Mathematics Story Questions, Sticky Board Media, Learning Results

Abstract

The aim of this research is to improve the completion of mathematics story problems with the help of sticky boards in class I elementary school students. The type of research used in this research is Classroom Action Research (PTK). The analysis technique in this research uses qualitative and quantitative analysis. The research subjects were 28 class I students. Based on the results of the research and discussion, it showed that in the pre-cycle the students' completeness was 17.86%, then in the first cycle the students' completeness was 53.47%, there was an increase of 35.61%, and in cycle II, student completeness was 100%, there was an increase of 46.53%. Thus, there is an increase in solving mathematics story problems with the help of sticky boards in grade 1 elementary school students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustin, R., Budiono, & Sucipto. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Dalam Pelajaran Hak Dan Kewajiban Dirumah Melalui Model Pjbl Pada Kelas Iii Di Sdn Junrejo 2 Kota Batu Tahun Ajaran 2022/2023. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08(01), 4816–4822.

Argaruri, Y., Sulianto, J., Listyarini, I., & Rini, D. N. K. S. P. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran Konkret Dalam Meningkatkan. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(2), 189–201.

Arukah, D. W., Fathurohman, I., & Kuryanto, M. S. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Media Ledu. JPD: Jurnal Pendidikan Dasar, 1–9.

Assayyidah, J., & Setiawan, A. (2023). Membangun Pemahaman Soal Cerita Matematika Siswa Kelas I SDN Jogosatru Dengan Menerapkan Model STAD. 1(1), 39–51. http://doi.org/00.0000/notasi.v1i1.xxxx

Aura Diva, S., & Purwaningrum, J. P. (2022). Penyelesaian Soal Cerita pada Siswa Diskalkulia ditinjau dari Teori Bruner dengan Metode Drill. Jurnal Pendidikan Matematka, 2(1), 1–16.

Cahyaningsih, R. N., Wuryandini, E., Nuroso, H., & Susanti. (2023). Peningkatan Kemampuan Menghitung Penjumlahan Soal Cerita berbantu Media Konkret di Kelas I SDN Sarirejo Kartini Semarang. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(3), 9214–9223.

Damayanti, A. (2022). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X Sma Negeri 2 Tulang Bawang Tengah. Prosiding SNPE FKIP Universitas Muhammadiyah Metro, 1(1), 99–19.

Eko Wahyudi, L., Mulyana, A., Dhiaz, A., Ghandari, D., Putra Dinata, Z., Fitoriq, M., & Nur Hasyim, M. (2022). Mengukur Kualitas Pendidikan di Indonesia. Journal of Education, Madrasah Innovation and Aswaja Studies (MJEMIAS), 1(1), 18–22. https://jurnal.maarifnumalang.id/

Ermawati. (2023). Media Konkrit Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Operasi Perhitungan Siswa Kelas I Sd Negeri 001 Ranai. EDUTEACH: Jurnal Pendidikan Dan Teknologi Pembelajaran, 4(1), 1–11.

Fadhillah, M., Asbari, M., & Octhaviani, E. M. (2024). Merdeka Belajar: Solusi Revolusi Pendidikan di Indonesia. Journal Of Information Systems And Management, 03(01), 19–22. https://doi.org/10.30656/jm.v10i2.2371

Fauhah, H., & Rosy, B. (2021). Analisis Model Pembelajaran Make A Match terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9(2), 321–334. https://journal.unesa.ac.id/index.php/jpap

Fitry, R. S., Khamdun, & Ulya, H. (2022). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Kleas V di SDN Ronggo 03 Kecamatan Jaken. Jurnal Inovasi Pendidikan, 2(8), 2433–2442.

Ibrahim, M. A., Fauzan, M. L. Y., Raihan, P., Nurhadi, S. N., Setiawan, U., & Destiyani, Y. N. (2022). Jenis, Klasifikasi dan Karakteristik Media Pembelajaran. Al-Mirah: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 106–113.

Magdalena, I., Nurul Annisa, M., Ragin, G., & Ishaq, A. R. (2021). Analisis Penggunaan Teknik Pre-Test Dan Post-Test Pada Mata Pelajaran Matematika Dalam Keberhasilan Evaluasi Pembelajaran Di Sdn Bojong 04. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 150–165. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara

Mahmudi, A., Kusumaningsih, W., & Mushafanah, Q. (2023). Analisis Penggunaan Media Konkret Dalam Pembelajaran Matematika Kelas 2 Materi Pengukuran Di Sd Supriyadi 02 Kota Semarang. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 09(02), 4140–4151.

Marlina, L., & Sholehun. (2021). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas Iv Sd Muhammadiyah Majaran Kabupaten Sorong. Frasa: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 2(1), 66–74.

Nabila, N. (2021). Konsep Pembelajaran Matematika Sd Berdasarkan Teori Kognitif Jean Piaget. JKPD) Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 6.

Prasetyo, F., & Dasari, D. (2023). Studi Literatur: Identifikasi Kecemasan Matematika dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 240–253.

Prawiyogi, A. G., Sadiah, T. L., Purwanugraha, A., & Elisa, P. N. (2021). Penggunaan Media Big Book untuk Menumbuhkan Minat Membaca di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 446–452. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i1.787

Ramadhan, A., & Nadhira, A. (2022). Di Madrasah Tsanawiyah Darul Hikmah Medan. Jurnal Serunai Ilmu Pendidikan, 8(1).

Rizkianti, P. A., Asbari, M., Priambudi, N. P., Alhani, S., & Asri, J. (2024). Pendidikan Indonesia Masih Buruk? Journal Of Information Systems And Management, 03(02). https://doi.org/10.4444/jisma.v2i6.613

Stit, Y. S., & Nusantara, P. (2020). Pembelajaran Matematika Dengan Menggunakan Media Berhitung Di Sekolah Dasar Dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 2(3), 435–448. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi

Suseno, W. A., Saptaningrum, E., & Listyarini, I. (2022). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Tematik Siswa Kelas Iv Sd Negeri Pakem 02 Pati. DWIJALOKA Jurnal Pendidikan Dasar Dan Menengah, 3(3).

Tarpin, Mukhlisin, & Diani. (2022). Pengaruh Sarana Prasarana Dan Media Pembelajaran Terhadap Proses Pembelajaran Siswa Stadu Kasus Di Mts. Al-Musyarofah. Journal of Islamic Education, 1(2), 97–104. https://ejournal.darunnajah.ac.id/index.php/edukasiana

Zulaikhah, S., & Kelana, J. B. (2022). Pembelajaran Pemahaman Konsep Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Materi Pecahan Pada Siswa Kelas Iv Di Sdit Luqmanul Hakim Bandung. Journal of Elementary Education, 05.

Downloads

Published

2024-05-01