EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA AUDIO VISUAL POWERPOINT INTERAKTIF DALAM PEMBELAJARAN MENULIS TEKS CERITA FANTASI SISWA KELAS VII SMPN 7 BULUKUMBA
-
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.16330Keywords:
Audio-Visual, Powerpoint, Fantasy Story TextAbstract
This study aims to describe the effectiveness of interactive Powerpoint audio-visual media in learning to write fantasy story texts for grade VII students of SMPN 7 Bulukumba. Interactive Powerpoint audio visual media is effectively used in writing fantasy story texts for grade VII students of SMP Negeri 7 Bulukumba. This can be seen from the descriptive results of the Posttest obtained the average score of the kontrol class of 72.80 which amounted to 20 students and the average score of the experimental class of 80.00 witha total of 23 students. This study uses a type of quantitative research with an experimental method. The population and sample in this study were all students of grade VII of SMPN 7 Bulukumba, Gantarang District, Bulukumba Regency, South Sulawesi.Downloads
References
Andriani, E., & Wahyuni, L. (2016). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.
Ariyani., Ramdani S., I., Sumiyan. (2020). Merdeka Belajar Melalui Penggunaan Media Audio Visual Pada Pembelajaran Menulis Teks Deskripsi. 3(2). 356-370
Arifin, J (2017). SPSS 24 Untuk Penelitian Dan Skripsi Media Komputindo
Arsyad, Azhar. (2011). Media Pembelajaraan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada
Asriyanti, N. (2016). Media Pembelajaran. Jakarta Universitas Terbuka.
Dariyanto. (2010). Media Pembelajaran. Bandung: PT Sarana Tutorial Nurani Sejahtera.
Daryanto. (2013). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.
Harsianti, Titik, dkk. (2016). Cerita Fantasi: Teori dan Praktik. Bandung: Refika Aditama.
Haerani, Wahyu Evi. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Mengacu Pada Kurikulum 2013Subtema Gaya Dan Gerak Benda Kelas IV. SKripsi. Universitas Sanata Dharma: Yogyakarta.
Hutahaean, J. (2020). Teknik Presentasi Efektif. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Indriani, M. S. (2019). Meningkatkan kemampuan menulis cerita fantasi dengan penggunaan video cerita. Jurnal Bahasa dan Pengajarannya, 14 (2), 57-64.
Imroatana’A,. Salirowangi Barokati. N., Ulfa,. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran materi berbasis Powerpoint interaktif. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. 8(1), 41-50
Nur Anisa Pebrianti, 2020:15 Analisis Kesulitan Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Peserta Didik Di Sekolah Dasar.Universitas Pasundan
Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. (2022). Kurikulum Merdeka. Jakarta: Kemendikbudristek.
Kurniawan, A. (2014). Menulis Teks Cerita Fantasi. Jakarta: Bumi Aksara.
Krishna, Sudhita, Mahadewi Zulherman, dkk. (2019). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish
Kosasih, E. (2018). Jenis-Jenis Teks dalam Bahasa Indonesia. Bandung: Yrama Widya
Microsoft. (2023, January 11). Microsoft Powerpoint . Microsoft https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/Powerpoint
Rosmalinda, Nanda Dwie,Rifa Liyanda fadillah, dan Rosalina (2022). Pengembangan Media Ajar Bahasa Indonesia berbentuk Powerpoint interaktif. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 12(2): 207-222.
Triyadi Slamet., (2015). Penggunaan Media Audio-Visual untuk meningkatkan keterampilan menyimak siswa pada mata pelajaran Pendidikan Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Uniska. 3(2). 231- 236
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.