EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA AUDIO VISUAL POWERPOINT INTERAKTIF DALAM PEMBELAJARAN MENULIS TEKS CERITA FANTASI SISWA KELAS VII SMPN 7 BULUKUMBA

-

Authors

  • Nur Intan Burhan Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Rahman Rahim Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Arifuddin Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.16330

Keywords:

Audio-Visual, Powerpoint, Fantasy Story Text

Abstract

This study aims to describe the effectiveness of interactive Powerpoint audio-visual media in learning to write fantasy story texts for grade VII students of SMPN 7 Bulukumba. Interactive Powerpoint audio visual media is effectively used in writing fantasy story texts for grade VII students of SMP Negeri 7 Bulukumba. This can be seen from the descriptive results of the Posttest obtained the average score of the kontrol class of 72.80 which amounted to 20 students and the average score of the experimental class of 80.00 witha total of 23 students. This study uses a type of quantitative research with an experimental method. The population and sample in this study were all students of grade VII of SMPN 7 Bulukumba, Gantarang District, Bulukumba Regency, South Sulawesi.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andriani, E., & Wahyuni, L. (2016). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.

Ariyani., Ramdani S., I., Sumiyan. (2020). Merdeka Belajar Melalui Penggunaan Media Audio Visual Pada Pembelajaran Menulis Teks Deskripsi. 3(2). 356-370

Arifin, J (2017). SPSS 24 Untuk Penelitian Dan Skripsi Media Komputindo

Arsyad, Azhar. (2011). Media Pembelajaraan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada

Asriyanti, N. (2016). Media Pembelajaran. Jakarta Universitas Terbuka.

Dariyanto. (2010). Media Pembelajaran. Bandung: PT Sarana Tutorial Nurani Sejahtera.

Daryanto. (2013). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Harsianti, Titik, dkk. (2016). Cerita Fantasi: Teori dan Praktik. Bandung: Refika Aditama.

Haerani, Wahyu Evi. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Mengacu Pada Kurikulum 2013Subtema Gaya Dan Gerak Benda Kelas IV. SKripsi. Universitas Sanata Dharma: Yogyakarta.

Hutahaean, J. (2020). Teknik Presentasi Efektif. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Indriani, M. S. (2019). Meningkatkan kemampuan menulis cerita fantasi dengan penggunaan video cerita. Jurnal Bahasa dan Pengajarannya, 14 (2), 57-64.

Imroatana’A,. Salirowangi Barokati. N., Ulfa,. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran materi berbasis Powerpoint interaktif. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. 8(1), 41-50

Nur Anisa Pebrianti, 2020:15 Analisis Kesulitan Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Peserta Didik Di Sekolah Dasar.Universitas Pasundan

Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. (2022). Kurikulum Merdeka. Jakarta: Kemendikbudristek.

Kurniawan, A. (2014). Menulis Teks Cerita Fantasi. Jakarta: Bumi Aksara.

Krishna, Sudhita, Mahadewi Zulherman, dkk. (2019). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish

Kosasih, E. (2018). Jenis-Jenis Teks dalam Bahasa Indonesia. Bandung: Yrama Widya

Microsoft. (2023, January 11). Microsoft Powerpoint . Microsoft https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/Powerpoint

Rosmalinda, Nanda Dwie,Rifa Liyanda fadillah, dan Rosalina (2022). Pengembangan Media Ajar Bahasa Indonesia berbentuk Powerpoint interaktif. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 12(2): 207-222.

Triyadi Slamet., (2015). Penggunaan Media Audio-Visual untuk meningkatkan keterampilan menyimak siswa pada mata pelajaran Pendidikan Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Uniska. 3(2). 231- 236

Downloads

Published

2024-09-04