MENINGKATKAN AKTIVITAS, KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH, DAN HASIL BELAJAR MUATAN MATEMATIKA MENGGUNAKAN MODEL LEMPER PADA PESERTA DIDIK KELAS IV SD ISLAM SITI KHADIJAH
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i03.18005Keywords:
Learning Activities, Problem Solving Ability, Learning Outcomes, LEMPER ModelAbstract
This investigation examines the use of the LEMPER learning model in improving the activity, problem solving and mathematics learning outcomes of fourth grade students of SD Islam Siti Khadijah Banjarmasin. The LEMPER model combines problem-based learning, question-based stimulation and team game tournaments. Classroom action research (CAR) was conducted in this study for two learning cycles. The study population consisted of 23 fourth grade learners from Siti Khadijah Islamic Primary School in Banjarmasin. The results of this research found that teacher activity was ‘Very Good’ and learner activity increased rapidly to 87%. In addition, students' problem-solving skills also improved significantly, reaching 100%. Students obtained better learning outcomes overall in the affective, cognitive, and psychomotor aspects, increasing classically by 100%, 91%, and 100%.Downloads
References
Afriani, D., & Prastitasari, H. (2023). Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Muatan Matematika menggunakan Model BEST di Kelas IV SDN Antasan Besar 1 Banjarmasin. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 1(3), 570–581.
Aslamiah, Abbas, E. W., & Mutiani, M. (2021). 21st-Century Skills and Social Studies Education. The Innovation of Social Studies Journal, 2(2), 82. https://doi.org/10.20527/iis.v2i2.3066
Astuti, N. H., Rusilowati, A., Subali, B., & Marwoto, P. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Model Polya Materi Getaran, Gelombang, dan Bunyi Siswa SMP. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 9(1), 1–8.
Davita, P. W. C., & Pujiastuti, H. (2020). Anallisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Gender. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 11(1), 110–117. https://doi.org/10.15294/kreano.v11i1.23601
Ernawati, Y., & Rahmawati, F. P. (2022). Analisis Profil Pelajar Pancasila Elemen Bernalar Kritis dalam Modul Belajar Siswa Literasi dan Numerasi Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6132–6144. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3181
Handayani, F. (2023). Meningkatkan Aktivitas, Keterampilan Berbicara Dan Hasil Belajar Siswa Pada Muatan Bahasa Indonesia Melalui Model PROLOG Kelas IV SDN Antar Baru 1 Marabahan. Universitas Lambung Mangkurat.
Harefa, D., & La’ia, H. T. (2021). Media Pembelajaran Audio Video Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(2), 327. https://doi.org/10.37905/aksara.7.2.327-338.2021
Juliangkary, E., & Pujilestari. (2022). Kajian Literatur Metode Tanya Jawab Pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(3), 2571–2575. https://doi.org/10.58258/jime.v8i3.3839
Kriswati, M., Patmisari, P., & Hidayat, S. (2023). Pengaruh Motivasi Belajar Dan Parent Involvement Terhadap Sikap Mandiri Siswa Sebagai Profil Pelajar Pancasila. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(3), 1270–1280. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i3.4854
Kurahman, T. (2022). Meningkatkan Aktivitas, Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Prestasi Belajar Muatan Matematika Menggunakan Model PREMIER Berbasis Lingkungan Sungai Pada Siswa Kelas IV SDN Pekauman 1. Universitas Lambung Mangkurat. www.aging-us.com
Lestari, F., Marta, R., & Indah, V. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Probing Prompting untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Journal on Teacher Education, 2(1), 247–255. https://doi.org/10.31004/jote.v2i1.1225
Loc, N. P., Uyen, B. P., Tong, D. H., & Ngoi, H. T. (2020). A Teaching Process of Fostering Students’ Problem-solving Skills: A case study of teaching the equation of a line. Universal Journal of Educational Research, 8(5), 1741–1751. https://doi.org/10.13189/ujer.2020.080510
Mudhakiyah, Z., Wijayati, N., Haryani, S., & Nurhayati, S. (2022). Pengembangan Instrumen Penilaian Aspek Psikomotorik Peserta Didik pada Praktikum Pembelajaran Kimia Materi Laju Reaksi. Chemistry in Education, 11(2), 166–172. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/chemined/article/view/56309
Noorhapizah, & Pratiwi, D. A. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Keterampilan Revolusi Industri 4.0, Multiple Intelligence Dengan Muatan Lingkungan Lahan Basah Dan Kearifan Lokal Masyarakat Kalimantan Selatan. In Universitas Lambung Mangkurat (Vol. 1).
Novelita, N., & Darmansyah. (2022). Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar Kurikulum Merdeka Menggunakan Model Problem Based Learning (PBL) Di Kelas IV Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 08(02), 14–20. https://doi.org/10.56304/s0040363622080021
Oktaviani, N. (2022). Keterampilan Guru Indonesia Dalam Menghadapi Tantangan Pembelajaran Pada Abad 21. In Thesis Commons (Vol. 1, Issue 1).
Pradiarti, R. A., & Subanji. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP ditinjau dari Gaya Kognitif. Jurnal Pembelajaran Berpikir Matematika (Journal of Mathematics Thinking Learning), 11(3), 379–390. https://doi.org/10.33772/jpbm.v5i1.12878
Prameswari, D. K., & Cinantya, C. (2023). Improving Activities, Critical Thinking Skills And Ppkn Content Learning Outcomes Using Panda Model. Journal of General Education Science, 2(1), 8–15.
Prastitasari, H., Fitria, M., Annisa, M., & Prihandoko, Y. (2022). Peningkatan Prestasi Matematika Siswa Sekolah Dasar Dengan Menggunakan Kombinasi Model Pembelajaran PBL, SR, Dan QOD. PRIMARY : JURNAL PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR, 11(06), 1792–1804.
Prihandoko, Y., Prastitasari, H., Kurahman, T., Fendrik, M., & Istianah, T. N. (2023). Implementation Of The PREMIER Model Based On River Area To Improve Fourth-Grade Students’ Mathematical Problem-Solving Ability. Journal Of Teaching And Learning In Elementary Education, 6(1), 27–38. https://doi.org/10.33578/jtlee.v6i1.7955
Puspita, P. M., & Aslamiah. (2023). Meningkatkan Keterampilan Pemecahan Masalah Dan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Model PINANDU Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08(03), 4639.
Ridho, M. R., Raharjo, D. T., & Supurwoko. (2023). Implementasi Flipped Classroom di SMA Al Muayyad Surakarta Pada Pembelajaran Fisika Gerak Harmonik Sederhana. Jurnal Materi Dan Pembelajaran Fisika (JMPF), 13(2), 47–52. https://doi.org/https://doi.org/10.20961/jmpf.v13i2.63696
Safitri, A., & Kabiba. (2020). Penggunaan Media Gambar Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas IV Di SD Negeri 3 Ranomeeto. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 20(1), 24–36.
Saleh, M. (2021). Implementasi Kombinasi Model PBL, NHT, dan Make A Match untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran IPS. Jurnal Simki Pedagogia, 4(2), 198–210. https://doi.org/10.29407/jsp.v4i2.50
Sanjani, M. A. (2021). Pentingnya Strategi Pembelajaran Yang Tepat Bagi Siswa. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan, 10(2), 34. https://ejournal.stkipbudidaya.ac.id/index.php/jc/article/view/517
Sarwi. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Peserta didik Kelas VI SD Negeri I Minggarharjo Dengan Penerapan Model Pembelajaran Probing Prompting Pada Semester Ganjil Tahun Pelajaran 2022/2023. Jurnal JARLITBANG Pendidikan, 9(1), 73–86.
Seco, V. Y. R., & Cendana, W. (2022). Penerapan Refleksi Pribadi Untuk Membantu Guru Menjalankan Peran Sebagai Fasilitator Pada Pembelajaran Daring. Padma Sari: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(02), 103–116. https://doi.org/10.53977/ps.v1i02.371
Shofina, N., & Annisa, M. (2023). Kombinasi Problem Based Learning dan Model Pembelajaran Pemaknaan untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Karakter Wasaka Siswa Sekolah Dasar. DIKSEDA: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 1(01), 63–73.
Sigalingging, M. I. P., & Dirgantoro, K. P. S. (2021). Guru Sebagai Fasilitator Dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Daring. JOHME: Journal of Holistic Mathematics Education, 5(2), 172–188.
Soleh, A. R., & Pratiwi, D. R. (2022). Wujud nilai karakter gotong royong dalam teks nusantara bertutur pada harian kompas dan pemanfaatannya pada pembelajaran bahasa Indonesia sekolah dasar. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 4(3), 225–240. https://doi.org/10.12928/fundadikdas.v4i3.4363
Stefani, Elva, N., & Sumiati, C. (2021). Peningkatan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu dengan Menggunakan Model Problem Based Learning (PBL) Berbasis TPACK di Kelas V SDN 07 Pandam Gadang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 3255–3260. https://doi.org/10.31004/jptam.v5i2.1379
Suriansyah, A., Agusta, A. R., & Setiawan, A. (2021). Model Blended learning ANTASARI untuk Mengembangkan Keterampilan Berpikir Kritis dan Memecahkan Masalah. Journal of Economics Education and Entrepreneurship, 2(2), 90. https://doi.org/10.20527/jee.v2i2.4102
Sururi, I., & B S, A. W. (2022). Teams Games Tournament ( Tgt ) Sebagai Metode Untuk Meningkatkan Ketrampilan Berbicara Pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 6(2), 2414–2420. https://doi.org/10.58258/jisip.v6i2.3139
Umar, Hasratuddin, & Surya, E. (2022). Pengembangan LKPD Berbasis Model Think Aloud Pair Problem Solving Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SD Negeri 067248 Medan. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 3402–3416. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i3.1884
Widyastuti, R., Suherman, Anggoro, B. S., Negara, H. S., Yuliani, M. D., & Utami, T. N. (2020). Understanding Mathematical Concept: The Effect of SAVI Learning Model with Probing-Prompting Techniques Viewed from Self-Concept. Journal of Physics: Conference Series, 1467(1), 1–7. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1467/1/012060
Widyastuti, R. T., & Airlanda, G. S. (2021). Efektivitas Model Problem Based Learning dan Problem Posing Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1120–1129. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.896 ISSN
Yunita, E., & Suriansyah, A. (2020). Meningkatkan Aktivitas Siswa Dalam Keterampilan Materi Volume Kubus Menggunakan Model Mathaciroom Pada Kelas V Di SDN Kuin Cerucuk 4 Banjarmasin. Universitas Lambung Mangkurat, 125–134.
Yusita, N. K. P., Rati, N. W., & Pajarastuti, D. P. (2021). Model Problem Based Learning Meningkatkan Hasil Belajar Tematik Muatan Pelajaran Bahasa Indonesia. Journal for Lesson and Learning Studies, 4(2), 174–182. https://doi.org/10.23887/jlls.v4i2.36995
Zainal, N. F. (2022). Problem Based Learning pada Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar/ Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Basicedu, 6(3), 3584–3593. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2650
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.