PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBANTUAN WORDWALL UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS IV SD SWASTA IT CEMARA ISLAMI PLUS
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.18513Keywords:
Development, Learning Media, Wordwall, Learning Interest, Independent CurriculumAbstract
The objective of the research was to develop a learning media assisted by Wordwall to improve the interest in learning mathematics of grade IV elementary school students. This research was a development research (Research and Development) using the ADDIE development model and procedures consisting of 5 stages, namely (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation). The data collection techniques used in this research was observation, interviews, questionnaires and documentation. The instruments and data analysis techniques used in this research were questionnaires given to several expert reviewers, namely material expert reviewers, media expert reviewers, teacher responses, students’ responses and students’ mathematics learning interest responses. The validation score obtained from the material expert reviewers was 85%. Media experts were 100%. Teacher responses were 93.75%. Students’ responses were 92.88%. Students’ mathematics learning interest responses were 91.98%. From these scores, it can be said that the Word Wall-assisted learning media to increase the interest in learning mathematics of grade IV elementary school students that was developed was “very valid” and “very feasible’ to be used in the learning processDownloads
References
Akbar, H. F., & Hadi, M. S. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall Terhadap Minat Dan Hasil Belajar Siswa. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 1653-1660.
AKRIM, A. (2021). Strategi Peningkatan Daya Minat Belajar Siswa (Belajar Pai Mencetak Karakter Siswa). Yogyakarta: CV.Pustaka Ilmu Group.
Amir, A. (2014). Pembelajaran matematika SD dengan menggunakan media manipulatif. In Forum Paedagogik (Vol. 6, No. 01). IAIN Padangsidimpuan.
Annisa, S. (2022). Penggunaan Wordwall untuk meningkatkan motivasi belajar matematika pada materi unsur lingkaran kelas 6 SDN 1 Mangliawan (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Malang).
Apriadi, D & Setyansah, R. 2017. Penerapan Media Simulasi Matlab Berbasis Interaktif Konseptual Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Mahasiswa. Aksioma: Jurnal Pendidikan Matematika FKIP Universitas Muhammadiyah Metro. 6(2): 159-167.
Aqib, Zainal. 2010. Profesionalisme Guru dalam Pembelajaran. Surabaya:Insan Cindekia
Astuti, T. K. (2022) Modul Matematika SD/MI Kelas IV. Jakarta Timur: PT Bumi Aksara.
Azizah, N. I. (2023). Pengembangan media pmbelajaran berbasis Wordwall untuk meningkatkan prestasi belajar siswa pada materi bangun ruang Kelas V MI Raden Fatah Malang (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).
Berutu, N. J., Aurora, D., Amalia, R., Amelza, R., Siregar, T. A., & Lubis, N. A. (2023). Analisis Standardisasi Laboratorium Dalam Proses Pembelajaran Fisika (Studi Kasus Di SMA 4 Langsa). Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan dan Bahasa, 2(3), 75-83
Damayanti, D. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran untuk Menunjang Kualitas Proses Pembelajaran. Dalam Studi Sosial, Humaniora, dan Pendidikan (SHES): Seri Konferensi (Vol. 4, No. 6, hlm. 938-943).
Darmadi. (2017). Pengembangan Model dan Metode Pembelajaran dalam Dinamika Belajar Siswa. Yogyakarta: Deepublish. Dinah, A. J. (2023). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN WORDWALL TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK SDN GEKBRONG 1 KABUPATEN CIANJUR (Penelitian Kuasi Eksperimen di Kelas V SD Negeri Gekbrong 1 Kabupaten Cianjur Pembelajaran Tematik Tahun Ajaran 2022/2023) (Doctoral dissertation, FKIP UNPAS).
Dwi Anugrah. (2023). Media Pembelajaran Dan jenis-jenisnya . Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan.
Farhaniah, S. (2021). Penerapan Media Berbasis Wordwall Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Di Kelas V Sekolah Dasar Negeri 127 Kota Jambi. Universitas Islam Negeri Shultan.
Fitriyah, CZ, & Wardani, RP (2022). Paradigma kurikulum merdeka bagi guru sekolah dasar. Cendekiawan: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan , 12 (3), 236-243.
Gunawan., Ritonga.A.A., (2019). Media Pembelajaran Berbasis Industri 4.0, Depok: CV. Rajawali Pers.
Hasan, M., Milawati, M., Darodjat, D., Harahap, T. K., Tahrim, T., Anwari, A. M., ... & Indra, I. (2021). Media pembelajaran. Jawa Tengah: Tahta Media Group.
Herzamzam, D. A., & Dwiprabowo, R. (2020). PKM PENYULUHAN YUK, BERMAIN DENGAN MATEMATIKA DI SDN CIBITUNG KULON 01 PAGI. Mitra Mahajana: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 42-46.
Hidayat, R., & Abdillah, A. (2019). Ilmu pendidikan: konsep, teori dan aplikasinya, Medan: Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI).
Isran, R., & Rohani, R. (2018). Manfaat media dalam pembelajaran. Jurnal Uinsu.
Khairunisa, Y., Nurhasanah, Y., Tyas, S. S., Ardiani, S., & Rahmayanti, H. D. (2022). PELATIHAN PENGGUNAAN PLATFORM GAMIFIKASI EDUKATIF GUNA PENGUATAN PENDIDIKAN DI ERA PANDEMI COVID 19 BAGI GURU SEKOLAH DASAR DAN MENENGAH DI KOTA DEPOK. Jurnal Abdi Insani, 9(1), 198-209.
Kristanto. A. (2016). Media Pembelajaran. Jawa Timur: Penerbit Bintang Sutabaya.
Lubis, A. P., & Nuriadin, I. (2022). Efektivitas aplikasi Wordwall untuk meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran matematika Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6884-6892.
Majid, A., Amaliah, R. F., (2021) Strategi Pmebelajaran Matematika SD/MI. Jawa Tengah: CV. Tahta Media Group.
Marlini, C. (2019). Praktikalitas penggunaan media pembelajaran membaca permulaan berbasis macromedia flash. Jurnal Tunas Bangsa , 6 (2), 277-289.
Mashuri, S. (2019). Media pembelajaran matematika. Yogyakarta: Deepublish.
Mujahidin, A. A., Salsabila, U. H., Hasanah, A. L., Andani, M., & Aprillia, W. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Daring (Quizizz, Sway, dan Wordwall) Kelas 5 di SD Muhammadiyah 2 Wonopeti. Innovative: Journal Of Social Science Research, 1(2), 552-560.
Nafi’ah, J., Faruq, D. J., & Mutmainah, S. (2023). Karakteristik pembelajaran pada kurikulum merdeka belajar di madrasah ibtidaiyah. Auladuna: Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 5(1), 1-12.
Nissa, S. F., & Renoningtyas, N. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall untuk Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar Siswa pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2854-2860.
Nursyam, A. (2019). Peningkatan minat belajar siswa melalui media pembelajaran berbasis teknologi informasi. Ekspose: Jurnal Penelitian Hukum Dan Pendidikan, 18(1), 811–819.
Pertiwi, I. C., Sujarwo. (2023). Pengembangan Media Monopoli Pada Pembelajaran Tema Benda di Sekitarku Siswa Kelas III SD. EduGlobal: Jurnal Penelitian Pendidikan, 2(2), 163-170.
Paggara. H., Syawaluddin. A., Krismanto.W., & Sayidiman (2022) Media Pembelajaran. Gunung Sari: Badan Penerbit UNM.
Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 7911-7915.
Purwowidodo, A., & Zaini, M. (2023). Teori dan Praktik Model Pembelajaran Berdiferensiasi Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar. Yogyakarta: Penebar Media Pustaka, 65.
Rachman. A, Yochanan. C, Samanlangi. I.A, Purnomo, H.(2023). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Karawang: CV Saba Jaya Publisher.
Riduwan. (2011). Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta
Rivai, N. S. (2009). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algesindo.
Riyana. (2009). Media Pembelajaran: Hakikat, Pengembangan, Pemanfaatan, Penilaian. Bandung: CV. Wacana Prima.
Rizki, D. P., Suparmanto, S., Isdianti, F. Z., Santika, S., & Adrianti, N. (2024). Tantangan dan Peluang Implementasi Kurikulum Merdeka Jurusan Pendidikan Bahasa Arab Universitas Islam Negeri Mataram. Al-Wazan: Journal of Arabic Education, 2(1), 35-47.
Savira, A., & Gunawan, R. (2022). Pengaruh Media Aplikasi Wordwall dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran IPA di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5453-5460.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.