HUBUNGAN ANTARA MOTIVASI BELAJAR DENGAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS 4 SDN 01 SUNGAI APIT
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.19574Keywords:
Learning Motivation, Learning Outcomes, StudentsAbstract
The purpose of this study was to determine the relationship between learning
motivation and mathematics learning outcomes of grade 4 students of SDN 01
Sungai Apit. This study uses a quantitative approach method. The data collection
technique in this study used a questionnaire. In this study, researchers took a
sample of 22 students from grade 4. Data were collected through interviews,
questionnaires, and documentation. The results of the study indicate that there is a
relationship between learning motivation and mathematics learning outcomes of
grade 4 students of SDN 01 Sungai Apit. This is indicated by Sig (2-tailed)
obtained a value of 0.000 <0.05, meaning that the relationship between the two
variables has a good correlation at the 0.05 level with a high category. r at a
significance level of 5% is 0.422 while rxy = 0.995 so that (0.0995> 0.422) is
obtained and is included in the high category.
Downloads
References
Annisa, (2017). Belajar dan
Pembelajaran (Pendidikan Dasar).
Jakarta: Pustaka Belajar.
Azwar, S. (2016). Metode Penelitian.
Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Badriyah, (2020). Analisis Kesulitan
Belajar Siswa dalam
Menyelesaikan Soal Cerita
Matematika pada Materi Pecahan
Kelas III SDN Lamper Tengah 02.
Pedagogik. Jurnal Pendidikan Vol.
15 No. 1, 10-15.
http:/journal.umpalangkaraya.ac.id/
index.php/pedagogic/article/view/1
279.
Baharudin, (2017). Pembentukan
Karakter Siswa dan
Profesionalisme Guru Melalui
Budaya Literasi Sekolah. Journal
of Islamic Education Management,
3(1):21-40. Diakses dari
www.jurnal.radenfatah.ac.id,
tanggal 28 Januari 2018, pukul
20.13.
Fitri, (2021). Karakteristik
Perkembangan Siswa Sekolah.
Dasar : Sebuah Kajian Literatur.
Jurnal Pendidikan Tambusai.
Halik, Oemar (2020). Proses Belajar
Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Imansari, Fanny (2020) Hubungan
motivasi belajar dengan hasil
belajar siswa pada mata pelajaran
matematika kelas IV MI Riadhul
Ulum Tahun Pelajaran 2019/2020.
Undergraduate thesis, UIN
Mataram.
Iswahyuni, S. (2020). Interaksi Sosial
. Media Publikasi Peneltian.
Nugraha, A. D. (2020). Memahami
Kecemasan : Perspektif Psikologi
Islam. Indonesia Journal of Islamic
Psychology, 2, (1):1-22. https://doi.org/10.18326/ijip.v2i1.1-
22.
Refika. R. , Ain Q. S. (2023).
Hubungan Antara Motivasi Belajar
Dengan Hasil Belajar Dengan
Hasil Belajar Siswa Di Kelas 1V
SDN 177 Pekabaru. Anthor:
Education and Learning Journal, 2,
(6) : 717-724.
Rosmita. (2020). Skripsi Efektivitas
Pembelajaran Daring (Studi Kasus
Hasil Belajar Mata Pelajaran
Ekonomi Kelas X Ips Sma Negeri 9
Tanjung Jabung Timur Tahun
2019/ 2020).
Sani, Abdullah Ridwan. (2019).
Strategi Belajar Mengajar. Depok:
Rajawali Press.
Slameto. (2018). Belajar dan Faktor-
faktor Yang Mempengaruhinya,
Jakarta: Rineka Cipta.
Sidik, Zafar dan A.Sobandi. (2018).
Upaya meningkatkan motivasi
belajar siswa melalui kemampuan
komunikasi interpersonal guru.
Jurnal Pendidikan Manajemen
Perkantoran. 3 (2): halaman 190-
198.
Sutikno, M. S. (2020). Manajemen
Pendidikan, Lombok: Holistica.
Syaiful, (2019). Hasil Belajar Siswa.
Jakarta.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian
Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D.
Bandung : Alfabeta, CV.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian
Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D,
Penerbit Alfabeta,Bandung.
Dharsmayana.
Sutrisno. (2021). Meningkatkan Minat
Dan Hasil Belajar TIK Materi
Topologi Jaringan Dengan Media
Pembelajaran. Malang: Ahlimedia
Press.
Uno, H. B. (2021). Teori Motivasi &
Pengukurannya Analisis Di Bidang
Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Yosi & Yalvema. (2020). Hubungan
Motivasi Belajar dengan Hasil
Belajar Siswa di Sekolah Dasar. E-
Journal, 8(3), 1–10
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.