HUBUNGAN ANTARA MOTIVASI BELAJAR DENGAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS 4 SDN 01 SUNGAI APIT

Authors

  • Destinur Universitas Islam Riau
  • Siti Quratul Ain PGSD FKIP Universitas Islam Riau

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.19574

Keywords:

Learning Motivation, Learning Outcomes, Students

Abstract

The purpose of this study was to determine the relationship between learning
motivation and mathematics learning outcomes of grade 4 students of SDN 01
Sungai Apit. This study uses a quantitative approach method. The data collection
technique in this study used a questionnaire. In this study, researchers took a
sample of 22 students from grade 4. Data were collected through interviews,
questionnaires, and documentation. The results of the study indicate that there is a
relationship between learning motivation and mathematics learning outcomes of
grade 4 students of SDN 01 Sungai Apit. This is indicated by Sig (2-tailed)
obtained a value of 0.000 <0.05, meaning that the relationship between the two
variables has a good correlation at the 0.05 level with a high category. r at a
significance level of 5% is 0.422 while rxy = 0.995 so that (0.0995> 0.422) is
obtained and is included in the high category.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Annisa, (2017). Belajar dan

Pembelajaran (Pendidikan Dasar).

Jakarta: Pustaka Belajar.

Azwar, S. (2016). Metode Penelitian.

Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Badriyah, (2020). Analisis Kesulitan

Belajar Siswa dalam

Menyelesaikan Soal Cerita

Matematika pada Materi Pecahan

Kelas III SDN Lamper Tengah 02.

Pedagogik. Jurnal Pendidikan Vol.

15 No. 1, 10-15.

http:/journal.umpalangkaraya.ac.id/

index.php/pedagogic/article/view/1

279.

Baharudin, (2017). Pembentukan

Karakter Siswa dan

Profesionalisme Guru Melalui

Budaya Literasi Sekolah. Journal

of Islamic Education Management,

3(1):21-40. Diakses dari

www.jurnal.radenfatah.ac.id,

tanggal 28 Januari 2018, pukul

20.13.

Fitri, (2021). Karakteristik

Perkembangan Siswa Sekolah.

Dasar : Sebuah Kajian Literatur.

Jurnal Pendidikan Tambusai.

Halik, Oemar (2020). Proses Belajar

Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Imansari, Fanny (2020) Hubungan

motivasi belajar dengan hasil

belajar siswa pada mata pelajaran

matematika kelas IV MI Riadhul

Ulum Tahun Pelajaran 2019/2020.

Undergraduate thesis, UIN

Mataram.

Iswahyuni, S. (2020). Interaksi Sosial

. Media Publikasi Peneltian.

Nugraha, A. D. (2020). Memahami

Kecemasan : Perspektif Psikologi

Islam. Indonesia Journal of Islamic

Psychology, 2, (1):1-22. https://doi.org/10.18326/ijip.v2i1.1-

22.

Refika. R. , Ain Q. S. (2023).

Hubungan Antara Motivasi Belajar

Dengan Hasil Belajar Dengan

Hasil Belajar Siswa Di Kelas 1V

SDN 177 Pekabaru. Anthor:

Education and Learning Journal, 2,

(6) : 717-724.

Rosmita. (2020). Skripsi Efektivitas

Pembelajaran Daring (Studi Kasus

Hasil Belajar Mata Pelajaran

Ekonomi Kelas X Ips Sma Negeri 9

Tanjung Jabung Timur Tahun

2019/ 2020).

Sani, Abdullah Ridwan. (2019).

Strategi Belajar Mengajar. Depok:

Rajawali Press.

Slameto. (2018). Belajar dan Faktor-

faktor Yang Mempengaruhinya,

Jakarta: Rineka Cipta.

Sidik, Zafar dan A.Sobandi. (2018).

Upaya meningkatkan motivasi

belajar siswa melalui kemampuan

komunikasi interpersonal guru.

Jurnal Pendidikan Manajemen

Perkantoran. 3 (2): halaman 190-

198.

Sutikno, M. S. (2020). Manajemen

Pendidikan, Lombok: Holistica.

Syaiful, (2019). Hasil Belajar Siswa.

Jakarta.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian

Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D.

Bandung : Alfabeta, CV.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian

Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D,

Penerbit Alfabeta,Bandung.

Dharsmayana.

Sutrisno. (2021). Meningkatkan Minat

Dan Hasil Belajar TIK Materi

Topologi Jaringan Dengan Media

Pembelajaran. Malang: Ahlimedia

Press.

Uno, H. B. (2021). Teori Motivasi &

Pengukurannya Analisis Di Bidang

Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Yosi & Yalvema. (2020). Hubungan

Motivasi Belajar dengan Hasil

Belajar Siswa di Sekolah Dasar. E-

Journal, 8(3), 1–10

Downloads

Published

2025-01-01