PENINGKATAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATERI BILANGAN CACAH DENGAN PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI DI KELAS IV SDN 04 BUKIT APIT KOTA BUKITTINGGGI

Authors

  • Indri Amilia Rahmadani Universitas Negeri Padang
  • Yetti Ariani Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.19582

Keywords:

differentiated learning, learning outcomes, whole numbers

Abstract

This research is motivated by the suboptimal implementation of learning carried out by teachers, which has an impact on the low learning outcomes of students in class IV SDN 04 Bukit Apit, Bukittinggi City. The purpose of this study is to describe the improvement in student learning outcomes in the material of whole numbers with differentiated learning in class IV SDN 04 Bukit Apit, Bukittinggi City. This research is a classroom action research (PTK) that uses qualitative and quantitative approaches. It is carried out in two cycles, namely cycle I consisting of 2 meetings and cycle II consisting of 1 meeting. Each cycle includes four stages, namely planning, implementation, observation and reflection. The subjects of this study were teachers and students of class IV SDN 04 Bukit Apit, Bukittinggi City with a total of 24 students, 13 male students and 11 female students. Data collection techniques in the form of tests and non-tests. The results of this study indicate an increase in: a) the cycle I teaching module obtained an average of 87% (good) and in cycle II obtained a percentage of 95% (Very Good); b) the implementation of the learning process in the teacher aspect of cycle I obtained an average of 82% (good) and cycle II 96% (very good); c) the implementation of the student aspect of cycle I obtained an average of 82% (good) and cycle II 96% (very good); d) the learning outcomes of students in cycle I obtained an average of 76.5 (sufficient) and cycle II 90 (good). Based on these results, it can be concluded that differentiated learning can improve student learning outcomes in the material on integers in class IV SDN 04 Bukit Apit, Bukittinggi City Penelitian ini dilatar belakangi oleh belum optimalnya pelaksanaan pembelajaran yang dilakukan oleh guru, sehingga berdampak pada rendahnya hasil belajar peserta didik di kelas IV SDN 04 Bukit Apit Kota Bukittinggi. Tujuan dari penelitian ini adalah mendeskripsikan peningkatan hasil belajar peserta didik pada materi bilangan cacah dengan pembelajaran berdiferensiasi di kelas IV SDN 04 Bukit Apit Kota Bukittinggi.Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas (PTK) yang menggunakan pendekatan kualitatif dan kuantitatif. Dilaksanakan dalam dua siklus, yaitu siklus I terdiri dari 2 pertemuan dan siklus II terdiri dari 1 pertemuan. Di setiap siklus meliputi empat tahapan yaitu perencanaan, pelaksanaan, pengamatan dan refleksi. Subjek penelitian ini adalah guru dan peserta didik kelas IV SDN 04 Bukit Apit Kota Bukittinggi dengan jumlah peserta didik 24 orang, 13 orang peserta didik laki-laki dan 11 orang peserta didik perempuan. Teknik pengumpulan data berupa tes, dan non tes.Hasil penelitian ini menunjukkan adanya peningkatan pada: a) modul ajar siklus I memperoleh rata-rata 87% (baik) dan pada siklus II memperoleh persentase 95% (Sangat Baik); b) pelaksanaan proses pembelajaran aspek guru siklus I memperoleh rata-rata 82% (baik) dan siklus II 96% (sangat baik); c) pelaksanaan aspek peserta didik siklus I memperoleh rata-rata 82% (baik) dan siklus II 96% (sangat baik); d) hasil belajar peserta didik siklus I memperoleh rata-rata 76,5 (cukup) dan siklus II 90 (baik). Berdasarkan hasil tersebut dapat disimpulkan bahwa dengan pembelajaran berdiferensiasi dapat meningkatkan hasil belajar peserta didik pada materi bilangan cacah di kelas IV SDN 04 Bukit Apit Kota Bukittinggi .

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dwijendra, U. (2023). Penerapan pembelajaran berdiferensiasi pada pengajaran esp dalam kemerdekaan belajar. 8(1), 585–592.

Herwina, W. (2021). Optimalisasi Kebutuhan Murid Dan Hasil Belajar Dengan Pembelajaran Berdiferensiasi. Perspektif Ilmu Pendidikan, 35(2), 175–182. https://doi.org/10.21009/pip.352.10

Kunandar. (2016). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

Marlina. (2019). Panduan Pelaksanaan Model Pembelajaran Berdiferensiasi di Sekolah Inklusif. Padang:UNP Press.

Sopianti, D. (2023). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Mata Pelajaran Matematika di SDN 05 Garut. Journal of Mathematics, 1(1), 1–8.

Sumini. (2015). Penelitian Tindakan Kelas dan Pengembangan Profesi Guru. Jurnal Pendidikan, 2(2), 1–17.

Downloads

Published

2024-12-08