STRATEGI PENERAPAN BUDAYA 3S (SENYUM, SALAM, SAPA) DALAM MENUMBUHKAN KARAKTER PESERTA DIDIK DI SDN LEMAHPUTRO 1 SIDOARJO
Keywords:
Strategy for implementing 3S culture, Growing, Student characterAbstract
The strategy for implementing the 3S (Smile, Greet, Greet) culture is a simple but very effective program for developing students' personalities and building a harmonious school atmosphere and can instill polite and polite attitudes that respect each other and build positive relationships. The purpose of this research is to understand the impact of 3S cultural education on individual social change. This researcher collected data by conducting interviews which were obtained from the experience of the subject students and teachers in their routine habits of implementing the 3S culture which will be used as a data collection technique in this ongoing research in the field by the researcher.Downloads
References
Amnita, E. S., & Sihotang, H. (2023). Pengembangan Budaya 5S (Sapa, Salam, Senyum, Sopan, dan Santun): Perkembangan Kepribadian Peserta Didik di SMA Charitas Jakarta. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 18008–18017.
Anike H. Pongoliu. (2019). Pembinaan Karakter Siswa Dalam Membentuk Sikap 3S (Senyum Salam Dan Sapa). Jurnal Riset Dan Pengembangan Ilmu Pengetahuan, 2(2), 201–205.
Aprilia, A., & Nawawi, E. (2023). Penguatan Nilai-Nilai Pancasila Dalam Membentuk Karakter Peserta Didik Melalui Budaya Sekolah. Jurnal Pengabdian West Science, 2(01), 109–120. https://doi.org/10.58812/jpws.v2i01.157
El-yunusi, M. Y. M., Sunan, U., Surabaya, G., Chumairoh, A., Sunan, U., Surabaya, G., Khoiroh, Z., Sunan, U., & Surabaya, G. (2023). Menanamkan Nilai Akhlak Melalui Pemahaman Dasar-Dasar Pendidikan Islam. Jurnal Progam Study PGMI, 10(1), 322–342.
Erviana, V. Y. (2021). Penanganan Dekadensi Moral melalui Penerapan Karakter Cinta Damai dan Nasionalisme. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 14(1), 1–9. https://doi.org/10.21831/jpipfip.v14i1.27149
Faraeta, D. O., Syarifah, S., & Anwar, S. (2020). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Program 3S (Senyum, Sapa, Salam) di SMA Negeri 1 Pemali Kecamatan Pemali Kabupaten Bangka. LENTERNAL: Learning and Teaching Journal, 1(2), 56–62. https://doi.org/10.32923/lenternal.v1i2.1282
Gampang Saiful Hada, & Erna, E. Z. (2024). Analisis Penerapan Budaya Sekolah 5S (Senyum, Salam Sapa, Sopan, Santun) Dalam Membangun Karakter di Sekolah Dasar. Janacitta, 7(1), 63–71. https://doi.org/10.35473/jnctt.v7i1.3055
Hardiansyah, F., Budiyono, F., & Wahdian, A. (2021). Penerapan Nilai-nilai Ketuhanan Melalui Pembiasaan di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 6318–6329. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1762
Haryanti, N., Winarto, W., Muhibbudin, M., & Putra, T. (2022). Analisis Pendidikan Karakter Siswa Dalam Membentuk Sikap 3S (Senyum, Sapa, Salam) Kelas Iii Di Sdi Miftahul Huda Plosokandang Kedungwaru Tulungagung. EDUSAINTEK: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 9(1), 60–70. https://doi.org/10.47668/edusaintek.v9i1.396
Indrianingrum, M. D., Miyono, N., & Nurhayati, S. (2024). Implementasi Pendidikan Karakter melalui Pembiasaan Budaya Sekolah pada Peserta Didik Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi, Evaluasi Dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 4(2), 194–201. https://doi.org/10.54371/jiepp.v4i2.428
Irwan, I., & Agus, J. (2022). Strategi Pembentukan Karakter Sikap Sopan Santun pada Siswa Kelas IV di Sekolah Dasar. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(10), 4120–4126. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i10.982
Khotimah Nurlaida, D. (2019). Implementasi Program Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) Melalui Kegiatan 5s Di Sekolah. Inopendas Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(1), 28–31.
Merliana, N., Imamah, Y. H., & Mashar, A. (2023). Implementasi Pendidikan Karakter Religius Dalam Membina Akhlak Yang Baik Di Sekolah Menengah Pertama. UNISAN JURNAL: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan, 02(03), 617–628.
Mudayanah, W., Yusron, M., El -Yunusi, M., Sunan, U., & Surabaya, G. (2024). Penerapan Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Dalam Menumbuhkan Sikap Sosial Siswa Di Mi Kh Abu Mansur Surabaya. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 11(1), 705–710.
Nantara Didit. (2022). Pembentukan Karakter Siswa Melalui Kegiatan di Sekolah dan Peran Guru. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6, 2251–2260. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/3267%0Ahttps://jptam.org/index.php/jptam/article/download/3267/2742
Ratna Sari, D., Asfiyak, K., & Mohammad Hakim, D. (2023). Implementasi Komunikasi Efektif 3S (Senyum, Salam, Sapa) Dalam Pembentukan Karakter Islami Peserta Didik (Studi Kasus Sma Negeri 1 Malang). 8, 120–127. http://riset.unisma.ac.id/index.php/fai/index
Sarwina, E., Praheto, B. E., & Rasijah. (2022). Penerapan Budaya 5S (Senyum, Salam, Sapa Sopan Dan Santun) Sebagai Bentuk Penanaman Pendidikan Karakter Peserta Didik Di Sdn 001 Air Asuk. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Guru Sekolah Dasar 2022, 88–92.
Sidjabat, S., Indriyati, & Pribadi, S. (2023). Sosialisasi Penerapan Budaya 3S (Senyum, Salam dan Sapa) Para Siswa di SMA Yaniic Jakarta Utara. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(September), 645–654. https://doi.org/10.47841/jsoshum.v4i2.317
Yunitasari, L. (2018). Strategi Pembinaan Moral Siswa Melalui Pembudayaan 3s (senyum, sapa, salam) di SMAN 1 Tulungagung. Jurnal Rontal Keilmuan, 4(1), 30–44.
yusron El-Yunusi, M., Bachrul Alam, M., & Rodliyah, A. (2023). Hakikat Nilai Dasar Penanaman Pendidikan Karakter Pada Peradaban Agama Islam. Jurnal Studi Pendidikan Islam, 6(2), 4. https://journal.uinsgd.ac.id/index.php/jat/article/view/1796/1195
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.