IMPLEMENTASI PROJEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA PADA PESERTA DIDIK KELAS V SEKOLAH DASAR

Authors

  • Retno Sintya Dewi Universitas Jambi
  • Faizal Chan Universitas Jambi
  • Muhammad Sholeh Universitas Jambi

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.23279

Keywords:

implementation, pancasila student profile strengthening project, dimensions

Abstract

This study aims to describe how the implementation of the Pancasila student profile strengthening project for grade V Elementary School students. This research was conducted at SD 198/I Pasar Baru in the even semester of the 2024/2025 academic year. This study uses a qualitative method with a case study research type. The research data was obtained directly through data collection techniques, namely observation, interviews, and documentation of the homeroom teacher of grade V, Mrs. D, who used data validity, namely triangulation. After carrying out a series of data collection techniques, the next step is to analyze using the Milles and Huberman method, namely by reducing data, modeling data, and drawing conclusions. The results of this study indicate that the implementation of the Pancasila Student Profile Strengthening Project by teachers is guided by the Penguin Pancasila Student Profile Development Guidebook (2024). The conclusion of this study is that the homeroom teacher of grade V SDN 198/I Pasar Baru has succeeded in implementing the Pancasila student profile strengthening project with all supporting factors and finding solutions to factors that hinder the activities of the Pancasila student profile strengthening project. This can be seen from the achievement of learning objectives. The implementation of the Pancasila Student Profile Strengthening Project that has been carried out can be used as an example for other teachers in implementing similar learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anita, Y., Kenedi, A. K., Hamimah, Azizah, Z., Arwin, Safitri, S., & Khairani, R. (2023). Pelatihan Pengembangan Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Berbasis Teknologi Untuk Sekolah Dasar. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 367-380.

Aryanti, P. K. (2023). Penerapan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Di TK Islam Orbit 2 Surakarta Tahun 2022/2023.

Azzahra, R., Razzaq, A., & Imron, K. (2024). Konsep Gaya Hidup Berkelanjutan pada Kegiatan P5 (Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila) dalam Perspektif Al-Qur'an Surah Al-Baqarah Ayat 30. Jurnal on Education, 6237-6244.

Barus, C. S., Pranajaya, S. A., Hutauruk, B. S., Septiana, S., Nurlina, Muntu, S. D., . . . Helmi, D. (2023). Karakteristik Peserta Didik Abad 21. Padang: Get Press Indonesia.

Destiany, A. P., & Robandi, B. (2023). Penilaian Karakteristik Siswa Untuk Pembelajaran Yang Efektif Di SMA Negeri 1 Purwakarta. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Bina Darma, 164-180.

Emzir. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif: Analisis Data. Kota Depok: PT Rajagrafindo Persada.

Fadillah, M. N., Fawaid, A., Aflahah, Sutrisno, T., Sufiyanto, M. I., Zahrah, F., . . . Nada, Z. Q. (2023). Pendampingan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) dalam Membangun Karakter Peserta Didik Berbasis Profetik di SDN Bugih 5 Pamekasan. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 632-642.

Fitriani, E., Khosiyono, B. H., Cahyani, B. H., & Nisa, A. F. (2023). Implementasi Pembelajaran P5 Terhadap Dimensi Gotong Royong Pada Siswa SD Melalui Kegiatan Proyek Biopori. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 4024-4035.

Hamzah, A. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Rekonstruksi Pemikiran Dasar Natural Research. Malang: Literasi Nusantara.

Irsyad, & Fitri, Y. (2023). Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Dalam Kurikulum Merdeka di SMKN 1 Batusangkar. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 5149-5157.

Ismayanti, Arsyad, M., & Marisda, D. H. (2020). Penerapan Stategi Refleksi pada Akhir Pembelajaran untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Peserta Didik pada Materi Fluida. Karst : Jurnal Pendidikan Fisika dan Terapannya, 27-31.

Jannah, F., Fathuddin, T. I., & Zahra, P. F. (2022). Problematika Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar 2022. Al YAZIDIY: Ilmu Sosial, Humaniora, dan Pendidikan, 55-65.

Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. (2024b). Tentang Kurikulum Padan Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah. Jakarta: Badan Standar, Kurikulum, Dan Asesmen Pendidikan.

Kementrian Pendidikan, K. R. (2024d). Panduan Pembelajaran dan Asesmen. Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan.

Kementrian Pendidikan, Kebudayaan, Riset Dan Teknologi No. 262/M/2022. (2022a). Perubahan Atas Keputusan Mendikbudristek Nomor 56/M/2022 Tentang Pedoman Penerapan Kurikulum dalam Rangka Pemulihan Pembelajaran. Jakarta: Badan Standar, Kurikulum, Dan Asesmen Pendidikan.

Kementrian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan teknologi. (2024c). Panduan Pengembangan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Jakarta: Badan Standar Kurikulum dan Asesmen Pendidikan.

Loloagin, G., Ratung, D. A., & Naibaho, L. (2023). Implementasi Pendidikan Karakter Menurut Perspektif Thomas Lickona Ditinjau dari Peran Pendidik PAK. Jurnal on Education, 6012-6022.

Maharani, A. I., Istiharoh, & Putri, P. A. (2023). Program P5 sebagai Implementasi Kurikulum Merdeka: Faktor Penghambat dna Upayanya. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, dan Humaniora, 176-187.

Maruti, E. S., Malawi, I., Hanif, M., Budyartati, s., Huda, N., Kusuma, W., & Khoironi, M. (2023). Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Pada Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Ummat, 85-90.

Marzuqi, B. M., & Ahid, N. (2023). Perkembangan Kurikulum Pendidikan Di Indonesia: Prinsip Dan Faktor Yang Mempengaruhi. Jurnal of Islamic Education Management.

Mavela, M., & Satria, A. P. (2023). Nilai Karakter Kreatif Peserta Didik Dalam P5 Pada Peserta Didik Kelas IV Tema Kewirausahaan SDN 2 Pandean. JUPEIS: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 152-158.

Mendikbudristek. (2024). Kurikulum Pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah. Jakarta.

Monalisa, A. (2024). Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Pada Sekolah Penggerak Di SDN 198/I Pasar Baru.

Monica, S., & Hadiwinarto. (2021). Pengaruh Keterampilan Membuka dan Menutup Pembelajaran Terhadap Keaktifan Belajar Siswa di Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) Negeri 1 Lubuklinggau. Juenal Universitas Muhammadiyah Palembang, 12-23.

Mujiburrahman, Kartiani, B. S., & Parhanuddin, L. (2023). Asesmen Pembelajaran Sekolah Dasar dalam Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 39-48.

Nengsih, D., Febrina, W., Maifalinda, Junaidi, Darmansyah, & Demina. (2024). Pengembangan Modul Ajar Kurikulum Merdeka. Jurnal Manajemen Pendidikan dan Pelatihan, 150-158.

Ningsih, D. R. (2024). Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Meningkatkan Karakter Peserta Didik di MIT Nurul Islam Ringinwok. Jurnal Pendidikan Modern, 61-71.

Nisa, M. A., & Tirtoni, F. (2023). Pengaruh Pembelajaran Active Learning Poster Comment Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Kurikulum Merdeka. Journal Visipena.

Nuraini, R. (2022). Implementasi Penilaian Hasil Belajar Siswa Berbasia Rapor Digital Madrasan di MI Mathla'ul Anwar HSU. Al-Madrasah : Jurnal Imliah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 1053-1064.

Nursalam, Sulaeman, & Latuapo, R. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka melalui Pembelajaran Berbasis Proyek pada Sekolah Penggerak Kelompok Bermain Terpadu Nurul Falah dan Ar-Rasyid Banda. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 17-34.

Pandu, R., Purnamasari, I., & Nuvitalia, D. (2023). Pengaruh Pertanyaan Pemantik Terhadap Kemampuan Bernalar Kritis dan Hasil Belajar Peserta Didik. Journal Cvsupernova, 127-134.

Pangkey, R. D., & Wongkar, N. V. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka dan Pendidikan Karakter: Strategi Meningkatkan Kualitas Siswa di Era Modern. Jurnal on Education, 22008-22017.

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia. (2022). Standar Nasional Pendidikan.

Putrawangsa, S. (2018). Desain Pembelajaran (Design Research Sebagai pendekatan Desain Pembelajaran). Mataram: Cv. Reka Karya Amerta.

Rahayu, R., Rosita, R., Rahayuningsih, Y. S., Hermawan, A. H., & Prihantini. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak. Jurnal Basicedu, 6313-6319.

Rosyad, A. M. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter melalui Kegiatan Pembelajaran di Lingkungan Sekolah. Jurnal Keilmuan Manejemen Pendidikan.

Septiany, S., Darmayanti, M., & Hendriani, A. (2024). Pengembangan Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) sebagai Upaya Penguatan Karakter Siswa Sekolah Dasar: Implementasi dan Tantangan. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar.

SK BSKAP NOMOR 009. (2022). Dimendi, Elemen, dan Subelemen Profil Pelajar Pancasila Pada Kurikulum Merdeka. Jakarta: Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sulistiyaningrum, T., & Fatturahman, M. (2023). Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) pada Kurikulum Merdeka di SD Nasima Kota Semarang. Jurnal Profesi Keguruan, 121-128.

Ulandari, R., & Rapita, D. D. (2023). Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya menguatkan Karakter Peserta Didik. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 116-132.

Undang-Undang No. 20. (2003). tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Wilsani. (2023). Analisis Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dalam Kurikulum Merdeka Di Sekolah Dasar.

Yuliastuti, S., Ansori, I., & Fathurrahman, M. (2022). Pelaksanaan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Tema Kewirausahaan Kelas 4 SD Labschool UNNES Kota Semarang. Jurnal Unnesa, 76-87.

Downloads

Published

2025-05-17

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>