PENINGKATAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA MENGGUNAKAN MODEL KOOPERATIF TIPE MAKE A MATCH BERBANTUAN WORDWALL DI KELAS V UPT SDN 03 PASAR AMPING PARAK KABUPATEN PESISIR SELATAN

Authors

  • Azura Universitas Negeri Padang
  • Yanti Fitria Universitas Negeri Padang
  • Atri Waldi Universitas Negeri Padang
  • Hana Shilfia Iraqi Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.23294

Keywords:

learning outcomes, pancasila education, make a match type cooperative model, wordwall

Abstract

This research aims to describe the improvement in learning outcomes of Pancasila Education using the Wordwall-Assisted Make a Match Type Cooperative model in class V UPT SDN 03 Pasar Amping Parak, Pesisir Selatan Regency. This research applies a type of Classroom Action Research (PTK) using qualitative and quantitative approaches. The subjects in this research were teachers (researchers) and 20 students consisting of 12 men and 8 women. The results of this research show an increase in: a) open modules in cycle I with an average of 87.5% (Good) and cycle II 95.8% (Very Good), b) implementation in the teacher aspect of cycle I with an average of 82.5% (Good) and cycle II 97.5% (Very Good), while implementation in the student aspect of cycle I with an average of 82.5% (Good) and cycle II 97.5% (Very Good), c) assessment of participants students in improving learning outcomes in cycle I by 74.85% and cycle II with an average of 87.8%. Based on these results, it can be concluded that the make a match type cooperative model assisted by wordwall can improve student learning outcomes in Pancasila Education learning in class V UPT SDN 03 Pasar Amping Parak, Pesisir Selatan Regency.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Lembong, J. M., Lumapow, H. R., & Rotty, V. N. J. (2023). Implementasi merdeka belajar sebagai transformasi kebijakan pendidikan. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 765-777.

Ashar, A. F., & Waldi, A. (2023). Peningkatan hasil Belajar Tematik Terpadu dengan Model Kooperatif Tipe Auditory, Intellectually, Repetition di Kelas V SD. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(3), 116–122.

Risdianto, E. (2019). “Analisis Pendidikan Indonesia di Era Revolusi Industri 4.0”. Research Gate.

Taher, R., Fitria, Y., & Amini, R. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika Kelas V SD Kurikulum Merdeka Belajar. Literasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah, 13(2), 795-810

Rahimah. (2022). Peningkatan Kemampuan Guru Smp Negeri 10 Kota Tebingtinggi Dalam Menyusun Modul Ajar Kurikulum Merdeka Melalui Kegiatan. 92–106.

Maulida, Utami. "Pengembangan Modul Ajar berbasis kurikulum merdeka." Tarbawi 5.2 (2022): 130-138.

Fitriyah, C. Z., & Wardani, R. P. (2022). Paradigma kurikulum merdeka bagi guru sekolah dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 12(3), 236-243

Nurgiansah, T. H. (2021). Pendidikan Pancasila Sebagai Upaya Membentuk Karakter Jujur. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 9(1), 35–36.

Meliza, R., & Eliyasni, R. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Menggunakan Aplikasi Nearpod pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Unit 5 Kegiatan Belajar 4 Kelas IV SD. Journal of Practice Learning and Educational Development, 3(2), 205–213. httpasar://doi.org/10.58737/JPLED.V3I2.151

Hasan, Z., Wijaya, B. S., Yansah, A., Setiawan, R., & Yuda, A. D. (2024). Strategi dan tantangan pendidikan dalam membangun integritas anti korupasari dan pembentukan karakter generasi penerus bangsa. Perkara: Jurnal Ilmu Hukum dan Politik, 2(2), 241-255.

Reinita, R. (2019). Training on matrix model value clarification technique approach in PKn-IPASAR learning for elementary school teachers in Talawi Sawahlunto sub-district. Jurnal Aplikasi IPTEK Indonesia, 3(3), 121–128. httpasar://doi.org/10.24036/4.128

Barkah, A., Mardiana, T., & Japar, M. (2020). Analisis Implementasi Metode Pembelajaran Dalam Masa Pandemi Covid-19 Pada Mata Pelajaran Pkn. Pedagogi: Jurnal Penelitian, 7(November), 123–136. https://doi.org/10.25134/pedagogi.v7i2.3426.Diajukan

Huda, Miftahul. (2017). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Solikah, H. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Quizizz terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa pada Materi Teks Persuasif Kelas VIII di SMPN 5 Sidoarjo Tahun Pelajaran 2019 / 2020 pengaruh penggunaan media pembelajaran interaktif quizizz terhadap moT. Jurnal Mahasiswa UNESA, 7(3), 1–8.

Waldi, Atri dkk. 2023. Konsep Dasar PKN SD. Jawa Tengah: Tahta Media Group.

Ramatni, A., Anjely, F., Cahyono, D., Rambe, S., & Shobri, M. (2023). Proses Pembelajaran dan Asesmen yang Efektif. Journal on Education, 5(4), 15729-15743

Sudarsono, S., & Mulyani. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Game Interaktif Berbasis Aplikasi Web Wordwall Pada Pelajaran Matematka Materi Bilangan Ganik Genap Kelas II SD. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(8), 3059–3068. httpasar://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitianpgsd/article/view/42148

Savira, A., & Gunawan, R. (2022). Pengaruh Media Aplikasi Wordwall dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran IPA di Sekolah Dasar. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(4), 5453-5460.

Surahmawan, A. N. I., Arumawati, D. Y., Palupi, L. R., Widyaningrum, R., & Cahyani, V. P. (2021). Penggunaan Media Wordwall sebagai Media Pembelajaran Sistem Pernafasan Manusia. Pisces, 1(1), 95–105.

Downloads

Published

2025-05-17

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>