PENGARUH KEMAMPUAN MANAJERIAL DAN KETELADANAN KEPALA MADRASAH TERHADAP KINERJA GURU MTs SWASTA KECAMATAN PONDOK AREN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.23312Keywords:
Managerial Ability of the Head of Madrasah, Exemplary Head of Madrasah, and Teacher PerformanceAbstract
The purpose of this study was to find out and analyze the effect of: 1) the managerial ability of the madrasa principal on teacher performance, 2) the example of the madrasa head on teacher performance, 3) the effect of managerial ability and the example of the madrasa principal simultaneously on the performance of teachers at Private MTs Pondok Aren District. This research is quantitative research using survey method and analytic descriptive approach. The population that became the object of research were all private madrasah tsanawiyah (MTs) teachers with a total sample of 145 teachers. Collecting data through the distribution of questionnaires. The data analysis technique used is correlation and regression techniques. The results of the data analysis show that: 1) there is a significant effect of the managerial ability of the madrasah head on teacher performance of 33.68%, 2) there is a significant effect of the exemplary head of the madrasa on teacher performance of 7.08%, 3) there is an effect of managerial ability and the simultaneous example of the madrasah principal on teacher performance is 40.8%, the better the managerial ability and exemplary principal of the madrasah, the teacher's performance will increase. These findings imply that the managerial ability and example of the madrasah principal are two factors that have an influence on teacher performance, but there are many other factors that influence the performance of MTs swasta teachers in Pondok Aren District.Downloads
References
Abdullah, M. (2018). Manajemen Mutu Pendidikan Di Sekolah Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah, Profesionalisme Guru, Dan Partisipasi Masyarakat Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Di Sekolah. Jurnal Penelitian Pendidikan, 17(3), 190–198. https://doi.org/10.17509/jpp.v17i3.9612
Ahyar, H., Maret, U. S., Andriani, H., & Sukmana, D. J. (2020). Buku Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif (Edisi Maret).
Alam, S., Patoding, H. E., Asrul, A., Arham, A., & ... (2022). Implementasi Kampus Mengajar Angkatan 1 Program MBKM di UPT SPF SD Negeri Layang IV/72 Kota Makassar. Madaniya, 3(3), 614–622. https://madaniya.pustaka.my.id/journals/contents/article/view/250
Ariyanti, Y. (2020). Keterampilan Manajerial Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru. AKSES: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 14(1), 26–35. https://doi.org/10.31942/akses.v14i1.3265
Ayu Prasetyaningrum, S. M. (2021). Analisis SWOT Manajemen Peserta Didik dalam Penerimaan Peserta Didik Baru di Sekolah Negeri. Jurnal Basicedu, 6(1), 916–924.
D Yatimah, S Solihin, A. A. dan R. S. (2019). Model pembelajaran Jigsaw berbasis strategi pembelajaran kooperatif untuk meningkatkan diskusi akademik pada pendidikan orang dewasa pada konsep lingkungan Model pembelajaran Jigsaw berbasis strategi pembelajaran kooperatif untuk meningkatkan diskusi akademik pada pendidikan orang dewasa. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1402/3/033039
Efendi, A. (2016). Peningkatan Kinerja Guru Sekolah Dasar Melalui Manajemen Kepala Sekolah. Dasar, 2, 22.
Forefry, N. (2017). STRATEGI PEMBERDAYAAN GURU OLEH SEKOLAH (Studi Kasus di SMAN 5 dan SMADarul Hikam Kota Bandung). Jurnal Administrasi Pendidikan, 24(1), 47–59.
Indajang, K., Jufrizen, J., & Juliandi, A. (2020). Pengaruh Budaya Organisasi Dan Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kompetensi Dan Kinerja Guru Pada Yayasan Perguruan Sultan Agung Pematangsiantar. Jupiis: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 12(2), 393. https://doi.org/10.24114/jupiis.v12i2.17881
Keizer, H. De, & Pringgabayu, D. . (2018). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah, Motivasi, Dan Budaya Sekolah, Terhadap Kinerja Guru Di Smk Icb Cinta Niaga Kota Bandung. JMBI UNSRAT (Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis Dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi)., 4(1), 14–25. https://doi.org/10.35794/jmbi.v4i1.17402
Maria Imaculta Indah Cristianti. (2020). Analisis Pelaksanaan Penjaminan Mutu Internal Satuan Pendidikan Smp Kolese Kanisius Jakarta.
Ningsih, N. (2018). Manajemen Pembaharuan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kompetensi Guru. Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan (ALIGNMENT), 1(2), 83–91. https://doi.org/10.31539/alignment.v1i2.484
Pandipa, H., & Khalid, A. (2019). Kinerja Guru dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Sma Negeri 1 Lore Utara. Jurnal Ilmiah Administratie, 12(1), 1–9.
Pratiwi, N.A., Triayudi, A., & Handayani, E.T. (2021). Analisis dan Perancangan Sistem E-Order Menu Berbasis Web Mobile Menggunakan Metode Potongan (Studi Kasus : Café 50/50 Coffee). Jurnal Riset Informatika, 4(1), 29–36. https://doi.org/10.34288/jri.v4i1.292
Rafid, R., & Tinus, A. (2019). Kinerja kepala sekolah dalam meningkatkan mutu tenaga pendidik. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 7(2), 188–198. https://doi.org/10.21831/amp.v7i2.28012
Rosyidi, M. H. (2017). Kepala Sekolah dalam Mengembangkan Budaya Organisasi untuk Meningkatkan Kinerja Guru di SD Bungah. Jurnal Ummul Qura, 9(1), 1–12. http://ejournal.insud.ac.id/index.php/UQ/article/download/38/28
Solihin, S., & Dedah, D. (2022). Analisis Intention to act dan Motivasi Belajar Siswa Pasca Praktikum Isolasi DNA Sederhana Menggunakan Alat dan Bahan Dapur. 7(2).
Sri Laksmi, N. L. P., Gede Agung, A. A., & Sudirman, S. (2019). Hubungan Kepemimpinan Pelayan, Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah, Budaya Organisasi, dan Motivasi Kerja Dengan Kinerja Guru di Gugus PAUD Tunjung Kecamatan Denpasar Utara. Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia, 10(2), 148–156. https://doi.org/10.23887/japi.v10i2.2802
Susanti, Y. (2019). Efektivitas Model Pembelajaran Contextual Teaching Learning Dan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Motivasi, Minat Dan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas Vi Sdit Taman Ilmu Kota Depok Mata Pelajaran Pelajaran Ipa Dengan Tema Ciri Khusus Hewan Dan Tumbuh. Analisis Standar Pelayanan Minimal Pada Instalasi Rawat Jalan Di RSUD Kota Semarang, 1(2), 105–112.
Suyitno, S. (2021). Pengaruh Keterampilan Manajerial Kepala Sekolah Dan Peran Komite Terhadap Efektivitas Manajemen Berbasis Sekolah. Jurnal Basicedu, 5(3), 1564–1576. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.970
Suyono, Titik, H., & Wulandari, I. S. (2017). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 26(2), 116–123. http://journal2.um.ac.id/index.php/sd/article/view/3050
Wahyuni, W., Entang, M., & Herfina, H. (2019). Peningkatan Produktivitas Kerja Guru Melalui Pengembangan Supervisi Kepala Sekolah Dan Kreativitas Kerja. Jurnal Manajemen Pendidikan, 7(1), 725–730. https://doi.org/10.33751/jmp.v7i1.957
Wati, M., & Himmi, N. (2018). Hubungan Manajemen Waktu Belajar Dan Peran Serta Orangtua Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas Xi Ipa Sman 5 Batam. Jurnal Dimensi, 7(3), 572–581. https://doi.org/10.33373/dms.v7i3.1714
Yatimah, D. (2019). Penerapan Metode PAIKEM untuk Meningkatkan Hasil Belajar. 88(Mei 2018), 88–91.
Yatimah, D., Puspitaningrum, R., S, S., & Adman. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Kardus Pendeteksi Golongan Darah Anak (KAPODA) Berbasis Lingkungan Pendidikan Formal dan Informal Pengembangan Media Pembelajaran Karton Pendeteksi Golongan Darah Anak Berbasis Lingkungan (KAPODA) Formal dan Informal E. Penerbitan IOP, 434(012236), 1–6. https://doi.org/10.1088/1757-899X/434/1/012236
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.