EFEKTIVITAS METODE SIMULASI DALAM MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP DAN KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS SISWA PENDIDIKAN DASAR DI ERA DIGITAL
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.23687Keywords:
simulation method, conceptual understanding, critical thinkingAbstract
This study aims to analyze the effectiveness of simulation methods in improving students' conceptual understanding and critical thinking skills in elementary education within the digital era. Using a quasi-experimental approach with a pretest-posttest control group design, the study involved students from an elementary school. Data were collected through observation, tests, and interviews. The results indicate that students taught with simulation methods demonstrated significantly higher improvement in conceptual understanding and critical thinking compared to those taught with conventional methods. This research highlights the potential of digital-based simulations as an innovative pedagogical tool in elementary education.Downloads
References
Afrizal, A. N., & Arianto, F. (n.d.). Simulasi Digital Pengindraan Jarak Jauh Dan Interpretasi Citra Untuk Siswa Kelas X IPS di SMAN 19 Surabaya.
Anugrah, J. I., & Astriani, D. (2024). Meningkatkan Keterampilan Berfikir Kritis Menggunakan Model Problem Based Learning Berbasis Literasi Sains. PENSA E-JURNAL : PENDIDIKAN SAINS, 12(2), 38–42.
Fauziyah, N., & El-Yunusi, M. Y. M. (2024). Strategi Pembelajaran Efektif Dalam Meningkatkan Keaktifan Siswa Di SD Bahreisy Surabaya. Αγαη, 15(1), 37–48.
Fitriani, A., & Sari, D. R. (2021). Analisis Kesiapan Guru dalam Menghadapi Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 187-196.
Hana, A., & Indra Perdana, P. (2024). Pengaruh Phet Terhadap Berpikir Kritis Materi Matematika Kelas IV SDN Banyuajuh 3. ALENA : Journal of Elementary Education, 2(2), 190–199. https://doi.org/10.59638/jee.v2i2.214
Hastjarjo, T. D. (2019). Rancangan Eksperimen-Kuasi. Buletin Psikologi, 27(2), 187. https://doi.org/10.22146/buletinpsikologi.38619
Hazana, E. M., Studi, P., Matematika, P., Alam, P., & Indraprasta, U. (2025). Integrasi Pendekatan STEM dalam Pembelajaran IPA untuk Mengembangkan Kreativitas dan Pemecahan Masalah Siswa di SMPN 1 Cigombong. 3.
Hendrajaya, C. T., & Lestari, E. (2022). Efek Resiko dan Privasi terhadap Kepercayaan Menggunakan Media Sosial Cuk. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(2012), 1349–1358.
Herayanti, L., & Habibi, H. (2017). Model Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Simulasi Komputer untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Calon Guru Fisika. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 1(1), 61–66. https://doi.org/10.29303/jpft.v1i1.236
Hidayat, T., Safitri, D., & Purnomo, R. (2025). Teknik Pengambilan Sampel dalam Penelitian Kuantitatif. Jurnal Metodologi Penelitian, 8(3), 200-215.
Juli, N., Simatupang, S. A., Ria, E., Situmorang, V., Simbolon, I. C., Umar, A. T., William, J., Ps, I., Baru, K., Percut, K., Tuan, S., & Serdang, K. D. (2024). Analisis Penerapan Metode Pembelajaran Diskusi Kelompok Terhadap Pemahaman Siswa Pada Pembelajaran di SMA Negeri 21 Medan. 4, 201–210.
Kurniawan, Y. A., Rozaq, M., & Diana, A. (2024). Penggunaan Teknologi Digital dalam Pembelajaran Sains dan Olahraga untuk Meningkatkan Literasi dan Pemahaman Siswa. Journal Sport, Science, Health and Tourism of Mandalika (Jontak)|, 5(2), 33–42.
Kusumawardhani, A., Segara, A. A., & Supriadi, W. (2024). Peran Orang Tua Dalam Pengawasan Penggunaan Internet Pada Anak. Jurnal Abdikarya, Vol 3(3)(03), hlm 234.
Larasati, F., & Syamsurizal, S. (2022). Validasi Isi Soal Tes Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas XII SMA tentang Materi Bioteknologi. JOURNAL ON TEACHER EDUCATION Research & Learning in Faculty of Education, 4, 365–372.
Mahendra, I. K. A., Darmawiguna, I. G. M., & Kesiman, M. W. A. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Simulasi Untuk Pembelajaran Perakitan Komputer dan Instalasi Sistem Operasi. Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika (KARMAPATI), 3(3), 205–221.
Mahendra, W. V. N. M. W. I. A., Abdullah, S. R., & Win, A. M. (2014). Triangulasi Data Dalam Analisis Data Kualitatif. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(September), 826–833.
Melati, E., Fayola, A. D., Hita, I. P. A. D., Saputra, A. M. A., Zamzami, Z., & Ninasari, A. (2023). Pemanfaatan Animasi sebagai Media Pembelajaran Berbasis Teknologi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. Journal on Education, 6(1), 732–741. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.2988
Melkianus Domu Pedi. (2024). Implementasi Teori Konstruktivisme Melalui Metode Role Playing Terhadap Keaktifan Siswa di Sekolah Dasar. 5(3), 1–23.
Norhasanah. (2019). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis dan Karakter Kerjasama Siswa pada Konsep Tumbuhan melalui LKS Inkuiri dan Penugasan Berbasis Internet di SMA. BIOEDUKASI: Jurnal Pendidikan Biologi, 12(1), 30–34. http://dx.doi.org/10.20961/bioedukasi-uns.v12i1.27390
Priyandaru, B. (2018). Perbedaan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Fisika Dengan Pendekatan ”Ideal” Terbimbing Menggunakan Metode Eksperimen Dan Demonstrasi. Journal of Teaching and Learning Physics, 3(1), 1–10. https://doi.org/10.15575/jotalp.v3i1.6540
Rahmaniar, E., & Prastowo, A. (2021). Implikasi Model Simulasi berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi Terhadap Keaktifan Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 639–647. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.1854
Riyanto, A., & Trisharsiwi. (2018). Pengaruh Penggunaan Metode Simulasi terhadap Minat Belajar Pendidikan Kewarganegaraan pada Siswa Kelas V SDN Kotagede Yogyakarta. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 4(3), 406–410.
Rosa, E., Destian, R., Agustian, A., & Wahyudin, W. (2024). Inovasi Model dan Strategi Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Merdeka. Journal of Education Research, 5(3), 2608–2617. https://doi.org/10.37985/jer.v5i3.1153
Rumimpunu, F. F. N., Londa, T. K., Polii, J., & Lolowang, J. (2024). Efektivitas Penggunaan Simulasi Phet Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Asas Kontinuitas Di Sma Negeri 1 Likupang the Likupang. 7(1). http://phet.colorado.edu
Sari, M. N., & Slamet, L. (2022). Perancangan Modul Mata Pelajaran Simulasi dan Komunikasi Digital Berbasis Mind Mapping. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2614–3097), 2628–2636. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/2923%0Ahttps://jptam.org/index.php/jptam/article/download/2923/2788
Siringoringo, R. G., & Alfaridzi, M. Y. (2024). Pengaruh Integrasi Teknologi Pembelajaran terhadap Efektivitas dan Transformasi Paradigma Pendidikan Era Digital. Jurnal Yudistira: Publikasi Riset Ilmu Pendidikan Dan Bahasa, 2(3), 66–76. https://doi.org/10.61132/yudistira.v2i3.854
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.