PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA MENULIS DI SEKOLAH DASAR: SEBUAH TELAAH PUSTAKA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.24065Keywords:
writing skills, writing comprehension, problematicsAbstract
The writing of this research arises because of the problems in learning Indonesian, especially in writing skills in elementary school students. This article discusses: 1) what are the purposes of writing; 2) what are the factors that influence writing; 3) what are the problems in writing; 4) how is the solution to writing problems. The research method of writing problems uses library research method, namely by looking for theories about writing skills and relevant theories. The results of the research in this article are the identification of student problems in developing writing skills, where in this article the problems of student writing skills are divided into two, namely internal and external factors. However, not only discussing what the problems are in learning to write, the author also adds a discussion of the factors that influence writing and solutions to these problems.Downloads
References
Adi Apriadi Adiansha, Khairul Sani, & Suryani.(2021). Pengaruh Model Brain Based Learningdan Problem Based Learning terhadap Keterampilan Berpikir Kompleks Matematis ditinjau dari Kreativitas Siswa Sekolah Dasar di Kabupaten Bima. Volume 11. Nomor 1, 36-44
Ahmet Cakiroglua, & Hayriye Gul Kuruyer.(2012). First grade elementary school student’s family involvement in the process of reading and writing skills acquisition. Jurnal Procedia - Social and Behavioral Sciences 46 ( 2012 ) 5588 – 5592
Andini, Ahmad Fadly.(2024). Meningkatkan Keterampilan Menulis pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas VIII.2 SMP Muhammadiyah 22 Pamulang melalui Pendekatan Pembelajaran Berbasis Proyek. Seminar Nasional dan Publikasi Ilmiah FIP UM, 1835-1844
Ayuningrum S, DA Herzamzam. (2022). Konsep dan implementasi pembelajaran menulis di SD kelas VI. Social, Humanities, and Educational Studies (SHES), 5(2), 232– 238. Diambil dari https://jurnal.uns.ac.id/SHES/article/viewFile/58343/34241
Chandra, S. N., Enawar, Ramdhani, I. S., & Sumiyani. (2022). Analisis Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Pada Siswa Kelas IV Di SD Negeri Pasirgadung 1 Kabupaten Tanggerang. Berajah Journal, 26
Hartini La Rakima, Selvi Wulandari.(2022). Meningkatkan Keterampilan Menulis Permulaan Melalui Bimbingan Belajar Dari Rumah Dengan Menggunakan Media Gambar Di Kelompok B TK Lolena Kecamatan Oba Tengah Kota Tidore Kepulauan. Jurnal Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Volume 4, Nomor 1, 37-44
Heaton, J.R. 1988. Writing English Language Test. Logman. London.
Jamaris (2009) Perkembangan dan pengembangan anak usia taman kanak-kanak. Jakarta: Gramedia.
Masden, S. Harold.1983. Technigue in Testing. Oxford University Press, New York.
Nabila Hikaya, Rahma Ashari Hamzah, Erika Rahmadani, & Adelia Putri.(2025). Mengembangkan Keterampilan Menulis di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Edukasi, Volume 08, No.01, 1-13
Olang, Y., Fitrianingrum, E., & Alex, M. (2020 ). Hubungan Kebiasaan Menulis Dengan Kemampuan Menulis Cerpen Pada Siswa Kelas XI sekolah Menengah Atas Nusantara Indah Sintang. Jurnal Kansasi , 57
Prawiyogi, A. G., Suparman, T., Prihamdani, D., & Nadzilah, H. (2022). Penggunaan Metode Struktural Analitik Sintetik Terhadap Keterampilan Menulis Permulaan. Konferensi Nasional Penelitian dan Pengabdian, 1760.
Sari, E.I., dkk. (2021). Strategi Guru Dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Pada Peserta Didik di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Educatio, (7)1, 74-82. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i1.847
Slameto. 2016. Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Bina Aksara
Sukirman.(2020). Tes Kemampuan Keterampilan Menulis dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah. Jurnal Konsepsi, Vol. 9, No. 2, 72-81
Susanti, R. H. (2023). Penulisan karya ilmiah sebagai salah satu tools meningkatkan kemampuan berpikir kritis. Jurnal Inovasi Edukasi, 6(1), 1–11
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.