IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA DI SDN SUNGAI LULUT 7: KENDALA GURU DALAM PEMBELAJARAN DAN SISWA DALAM ASESMEN PEMBELAJARAN

Authors

  • Hutri Hidayah Universitas Lambung Mangkurat
  • Najma Soraya Universitas Lambung Mangkurat
  • Nova Soraya Universitas Lambung Mangkurat
  • Siti Munawarah Universitas Lambung Mangkurat
  • Diani Ayu Pratiwi Universitas Lambung Mangkurat
  • Aslamiah Universitas Lambung Mangkurat

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.24157

Keywords:

Implementation of Kurikulum Merdeka, Teacher Challenges, Learning, Students, Learning Assessment.

Abstract

This study discusses the implementation of the Kurikulum Merdeka and various challenges faced by teachers and students in the teaching and learning process as well as in conducting assessments. Teachers encounter obstacles in adapting instructional strategies to meet students’ needs, especially in selecting appropriate learning materials and fostering an effective learning environment. Meanwhile, students face issues such as anxiety, poor time management, and low motivation in understanding the subject matter. These challenges directly impact their assessment performance. Therefore, it is essential for teachers to apply interactive and adaptive learning methods and provide emotional support to boost students' confidence. This study offers an overview of how pedagogical and psychological factors interact to influence the success of assessments in the context of the Kurikulum Merdeka.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agusta, A. R., & Sa’dijah, C. (2021). Kesiapan guru melaksanakan pembelajaran berbasis HOTS ditinjau dari pengetahuan dan kemampuan mengemas perangkat pembelajaran. PADARINGAN (Jurnal Pendidikan Sosiologi Antropologi), 3(2), 402–424.

Anita, A. , & H. D. L. (2022). Analisis Kesulitan Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Kemampuan Berpikir Kritis Matematis. PHI: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 175-184.

Ariani, E. N., Sari, N. P., & Putro, H. Y. S. (2023). Effectiveness of Relaxation Techniques in Reduce Academic Burnout in Guidance and Counseling Students Class of 2021 Lambung Mangkurat University. Jurnal Pelayanan Bimbingan Dan Konseling, 5(1).

Azizah, M., & Muslikah, M. (2021). Hubungan antara manajemen waktu dan regulasi diri dengan kecanduan smartphone. Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha, 12(1).

Budiono, A. N. , Y. S. R. , S. S. , P. D. A. , & G. R. (2023). Pelatihan mendesain proyek penguatan profil pelajar Pancasila (P5) bagi komite pembelajaran dalam kurikulum merdeka. Bubungan Tinggi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(1), 410–420. Https://Doi.Org/10.20527/Btjpm.V5i1.7672.

Dhedhy, Y., & Ruruh, A. B. (n.d.). Pengaruh kejelasan positif dan sikap dengan rasa komunitas relawan olahraga dalam Peparda Yogyakarta 2019. Jurnal Multilateral, 20(1).

Ekawati, D. , & B. B. (2024). Managing Exam Anxiety and Improving Time Management with Digital Platforms. Jurnal Ilmiah Perawat Manado (Juiperdo), 12(2), 127-139.

Fatmawati, E., Yalida, A., Efendi, D., Wahab, A., Agusta, A. R., Kusumawardani, R. N., Pratiwi, D. A., Mustika, D., Pratiwi, E. Y. R., & Dewanto, I. J. (2022). Pembelajaran Tematik. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Fitriya, M. (2023). MANAJEMEN WAKTU TERHADAP KESIAPAN ASESMEN NASIONAL SISWA.

Hennessey, E.-M. P., Kepinska, O., Haft, S. L., Chan, M., Sunshine, I., Jones, C., Hancock, R., & Hoeft, F. (2020). Hair cortisol and dehydroepiandrosterone concentrations: Associations with executive function in early childhood. Biological Psychology, 155, 107946.

Kurniawan, M. Y., & Rosyadi, M. D. (2018). Rancang bangun aplikasi asesmen anak berkebutuhan khusus pada sekolah inklusif. Jurnal Teknologi Informasi Universitas Lambung Mangkurat (JTIULM), 3(2), 71–76.

Marinda, L. (2020). Teori perkembangan kognitif Jean Piaget dan problematikanya pada anak usia sekolah dasar. An-Nisa Journal of Gender Studies, 13(1), 116–152.

Matondang, Z. , D. E. , S. S. , & S. J. (2019). Evaluasi Hasil Belajar. Yayasan Kita Menulis.

Misbah, M., Wati, M., & Rif’at, M. F. (2018). Pengembangan petunjuk praktikum fisika dasar i berbasis 5M untuk melatih keterampilan proses sains dan karakter wasaka. Jurnal Fisika Flux: Jurnal Ilmiah Fisika FMIPA Universitas Lambung Mangkurat, 15(1), 26–30.

Noorhapizah, N. , P. D. A. , & R. K. (2022). eningkatkan keterampilan berpikir kritis menggunakan SMART model untuk siswa sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Ilmiah, 2(2), 613–623.

Noorhapizah, N., Pratiwi, D. A., & Putri, T. A. S. (2023). Pelatihan pengembangan bahan ajar berbasis muatan lokal dalam implementasi kurikulum merdeka. Bubungan Tinggi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(1), 63–72.

Pratiwi, D. A. , & N. V. O. (2021). Implementasi Model Taman Ceria Berbasis Multimedia Interaktif untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis. . ITQAN: Jurnal Ilmu Ilmu Kependidikan, 12(2), 245-260. Https://Doi.Org/10.47766/Itqan.V12i2.280.

Rahmadani, A. P., Ramadhanie, A., Pratama, C., Maulida, R., Nur, S., Aslamiah, A., & Pratiwi, D. (2024). Hambatan Implementasi Kurikulum Merdeka di SDN Alalak Tengah 4. MARAS: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 2(3).

Rahmawati, L. (2019). Eksplorasi Teknik Wawancara dalam Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 15(2), 50-65.

Safitri, D., Dewi, R., Jati, D. K., Rahmah, S., Dewi, R. N. K., Putri, D. A., Budianti, S. A., Pratiwi, D. A., & Aslamiah, A. (2024). Dinamika implementasi kurikulum merdeka di SD Negeri Karang Mekar 9. MARAS: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 2(3), 1202–1216.

Santoso, A. (2020). Penerapan Teknik Wawancara dalam Pembelajaran PGSD: Studi Kasus di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(1), 40-55.

Solahudin, D. , M. M. , & N. N. (2022). Analisis faktor penyebab rendahnya minat baca pada siswa kelas 5 SD Negeri 4 Tanjung Lago. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(4), 1404-1407.

Tomlinson, C. A. (2014). The differentiated classroom: Responding to the needs of all learners. Ascd.

Wicaksono, A. B., & Saufi, M. (2013). Mengelola kecemasan siswa dalam pembelajaran matematika. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 9(4), 89–94.

Zuschaiya, D., & Valentina, A. D. (2024). Optimalisasi Hasil Belajar IPAS melalui Metode Talking Stick Berbantuan Media Audio Visual di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar Indonesia, 3(3), 111–122.

Downloads

Published

2025-05-24

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>