Profil Media Pacota Pada Pembelajaran FPB dan KPK Di Sekolah Dasar

Authors

  • Putri Sabila Cahyani Universitas PGRI Semarang
  • Husni Wakhyudin Universitas PGRI Semarang
  • Singgih Adhi Prasetyo Universitas PGRI Semarang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.24237

Keywords:

pacota media; development; fpb and kpk

Abstract

The purpose of this study was to produce Pacota media for FPB and KPK learning in elementary schools. The development of learning media in this media research uses the ADDIE research type (analysis, design, development, implementation, evaluation). Data collection techniques in this study were through observation, interviews, and questionnaires. The results of the data obtained from the validation of media experts were 97.33% with a very feasible category, the results of the validation of material experts were 80% with a feasible category, the results obtained from the teacher questionnaire were 92% with a very feasible category, and the results of the student response questionnaire were 96.52% with a very feasible category.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADDIN Mendeley Bibliography CSL_BIBLIOGRAPHY Indrawati, D. (2020). Pengembangan Media Cai Matematika Pintar Pada Materi Fpb Dan Kpk Untuk Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru …, 08, 260–270. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/34011

Ayu, S., Ardianti, S. D., & Wanabuliandari, S. (2021). Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Matematika. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(3), 1611. https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i3.3824

Dita, P. (2022). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Prestasi Belajar. Early Childhood Islamic Education Journal, 3(01), 73–85. https://doi.org/10.58176/eciejournal.v3i01.679

Erowati, maria tri. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Benda Konkret Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV di SDN Sumberejo 01. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, November, 295.

Haryati, S. (2012). Research And Development( R & D ) Sebagai Salah Satu Model Penelitian Dalam. Academia, 37(1), 13.

Hasan, M., Milawati, Darodjat, Khairani, H., & Tahrim, T. (2021). Media Pembelajaran. In Tahta Media Group.

Istifadah, Z., Nuryadi, & Saadah, F. N. (2020). J urnal Pendidikan Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 67–76. http://ojs.uho.ac.id/index.php/jpm

Komariah, K. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Dakon Bilangan Pada Pembelajaran Matematika: Konsep FPB Dan KPK Siswa kelas IV Sekolah Dasar. Journal of Basic Education Research, 1(2), 62–65. https://doi.org/10.37251/jber.v1i2.85

Maulita, N. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran ROPILA Muatan Pelajaran PPKN Materi Pengamalan Sila Pancasila Kelas III SDN 3 Kangkung Mranggen Demak. Universitas PGRI Semarang.

Monica, R. (2018). Pengembangan Media Dakon Bilangan Pada Pembelajaran Matematika Untuk Melatih Pemahaman Konsep FPB dan KPK Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. … Dakon Bilangan Pada Pembelajaran …, 1–17. https://repository.unja.ac.id/3932/%0Ahttps://repository.unja.ac.id/3932/1/RIRIN MONICA A1D114018 - ARTIKEL PDF.pdf

Nursafitri, D., Fatmawati, R. A., & Asmah, S. N. (2022). Pengembangan Dakota (Dakon Matematika ) Sebagai Media Pembelajaran Kpk Dan Fpb Siswa Kelas Iv Sd. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(4), 2719–2725. https://doi.org/10.58258/jime.v8i4.3968

Saputri, R. D. (2023). Pengembangan Media Gedayang (Gerak Dakon Wayang) Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Materi FPB Dan KPK Kelas 4 SDN Pajomblangan. Universitas PGRI Semarang.

Zain, A. (2022). Pengembangan E-Book Rumbelta (Rumah Belajar Kita) Dengan Model Make A Match Pada Tema 4 Subtema I Kelas III SD Negeri Gunungpati 01 Seamarang. Universitas PGRI Semarang.

Downloads

Published

2025-06-10