PERAN KELUARGA DALAM MEMBENTUK PERKEMBANGAN SOSIAL ANAK DITINJAU DARI PERSPEKTIF ISLAM: A LITERATURE REVIEW

Authors

  • Nurasmah Universitas Islam Negeri Siber Syekh Nurjati Cirebon

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.24283

Keywords:

family, social development, Islamic perspective

Abstract

Children's social development is often solely associated with the quality of their peer relationships, whereas, in fact, the family plays the most crucial role in shaping children's social development. This scientific work aims to further explore the impact of the family in shaping children's social behavior based on Islamic principles. The research problem addressed is the importance of understanding children's social development within the family, as well as the need to explore the unique perspective of Islam in this context. The method used is a literature review. The study reviewed academic articles published between 2013 and 2022, obtained from Google Scholar. The article search process used the keywords “family,” “social development,” and “Islamic perspective.” The findings emphasize the diverse roles of the family in children's social development, which include functions such as education, protection, affection, socialization, reproduction, religious guidance, economic support, recreation, biological care, and cultural transmission. These roles are essential in nurturing the social and emotional well-being of children within the Islamic framework. The implications of this study are significant as they provide insights into the vital role of the family in children's social development from an Islamic perspective, making it a valuable reference for future research

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustina, S., Nurlaili, & Nirwana, E. S. (2022). Pengaruh Pekerjaan Orang Tua Terhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia 5-6 Tahun di Paud Islam Ummu Fathimah Kota Bengkulu. Al-Fitrah : Journal Of Early Childhood Islamic Education, 5(2), 208–218.

Aisyah, D. siti., Riana, N., & Putri, F. E. (2019). Peran Ayah (fathering) Dalam Perkembangan Sosial Anak Usia Dini (studi kasus pada anak usia 5-6 tahun di RA Nurhalim tahun pelajaran 2018). Jurnal Wahana Karay Ilmiah, 3(1), 294–304.

Al Zuhro, A. N. D. (2022). Peran Keluarga Dalam Pendidikan Islam Pada Anak Usia 7-12 Tahun di Desa Sendang Kecamatan Senori Kabupaten Tuban. Skripsi, UIN Maulana Malik Ibrahim.

Amelia, C. (2022). Peran Orang Tua dalam Perkembangan Sosio-Emosional Anak Usia Dini di Kecamatan Suppa Kabupaten Pinrang. Skripsi, IAIN Parepare.

Anzani, R. W., & Insan, I. K. (2020). perkembangan sosial emosi pada anak prasekolah. Jurnal Pendidikan Dan Dakwah, 2(2), 180–193.

Balqis, A. (2022). Peran Pendidikan Keluarga dalam Pengembangan Sosial Emosional Anak di TK Qurrota A’yun Teluk Betung Timur Bandar Lampung. Skripsi, UIN Raden Intan Lampung.

Faliyandra, F. (2019). Konsep Kecerdasan Sosial Goleman Dalam Perspektif Islam (Sebuah Kajian Analisis Psikologi Islam). Jurnal Inteligensia, 7(2), 2–4.

Haderani. (2019). Peranan Keluarga dalam Pendidikan Islam. Ilmu Pendidikan Dam Kedakwahan, Jurnal STAI Al-Washliyah Barabai, 12(24), 22–41.

Hulukati, W. (2015). Peran Lingkungan Keluarga Terhadap Perkembangan Anak. Jurnal Musawa, 7(2), 265–282.

Karim, H. A. (2018). Konsep Pendidikan Anak dalam Keluarga Menurut Perspektif Agama Islam. Elementary, 4(2), 161–172.

Kurniawan, S. (2018). Peranan Keluarga Muslim dalam Membentuk Kepribadian Anak di Desa Sidoharjo Kecamatan Pringsewu Kabupaten Pringsewu. Skripsi, UIN Raden Intan Lampung.

Makhmudah, S. (2018). Penguatan Peran Keluarga Dalam Pendidikan Anak. Jurnal Perempuan Dan Anak, 2(2), 269–286.

Mayar, F. (2013). Perkembangan Sosial Anak Usia Dini Sebagai Bibit Untuk Masa Depan Bangsa. Jurnal Al-Ta’lim, 6, 459–464. https://doi.org/10.15548/jt.v20i3.43

Mulyani, N. (2014). upaya meningkatkan perkembangan sosial emosional anak usia dini. Raushan Fikr, 4(2), 133–147.

Rakhmawati, I. (2015). Peran Keluarga dalam Pengasuhan Anak. Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 6(1), 1–18.

Rasyid, R., Usman, S., Marjuni, A., & Yusuf, M. (2020). Implikasi Lingkungan Pendidikan Terhadap Perkembangan Anak Perspektif Islam. Pendidikan Dasar Islam, 7(2), 111–123.

Raudhoh. (2017). Peran Keluarga dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Studi Gender Dan Anak, II(1), 83.

Sari, P. S. (2019). Peran Keluarga dalam Pendidikan Anak di Desa Raman Fajar Kecamatan Utara Kabupaten Lampung Timur. Skripsi, IAIN Metro Lampung.

Shofiyah, U. (2020). Konsep Pendidikan Islam dalam Keluarga Perspektif Zakiah Daradjat. Skripsi, Universitas Muhammadiyah Jakarta.

Subianto, J. (2013). Peran Keluarga, Sekolah, dan Masyarakat dalam Pembentukan Karakter Berkualitas. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2), 331–354.

Taubah, M. (2015). Pendidikan Anak Dalam Keluarga Perspektif Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 109–136.

Ulhaq, Z. S., & Rahmayanti, M. (2020). Panduan Penulis Skripsi Literature Review. In Fakultas Kedokteran dan Ilmu Kesehatan Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim. Skripsi, UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.

Wahyudi, D., & Arsana, M. I. (2014). Peran Keluarga Dalam Membina Sopan Santun Anak di Desa Galis Kecamatan Galis Kabupaten Pamekasan. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan , 1(2), 290–304.

Yunisa, D. (2021). Peran Orang Tua dalam Mengembangkan Sosial Emosional Anak Usia Dini pada Masa Pandemi Covid-19 di Desa Kaliasin Kec. Tanjung Bintang Kab. Lampung Selatan [Skripsi, UIN Raden Intan Lampung]. https://doi.org/10.33369/jip.2.1.39-46

Downloads

Published

2025-05-12