ANALISIS RAGAM PROBLEMATIKA KETERAMPILAN MEMBACA PESERTA DIDIK KELAS RENDAH DI SEKOLAH DASAR
Penelitian Studi Kasus Kualitatif
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.24319Keywords:
Reading Skills Problems, Reading Problem SolutionsAbstract
This study aims to analyze various problems experienced by students in reading beginning in grade I of elementary school. The type of research used is qualitative research with a case study research method with data collection techniques in the form of observation, tests, and documentation. The subject of this study is class I students consisting of 24 students in one of the elementary schools in Musi Rawas. Based on the results of the study, there are various problems experienced by grade I students, namely students who have not memorized letters, difficulty distinguishing letters and eliminating letters, slow spelling skills, lack of interest and low motivation, and less than optimal teacher ability. So based on these problems, researchers offer various solutions in the form of interesting and varied media and methods to attract the attention of students.Downloads
References
Afrom, I. (2013). Studi tentang faktor penyebab rendahnya kemampuan membaca. Anterior Jurnal, 13(1), 122-131.
Arianto, M. H., Sabani, F., Rahmadani, E., Sukmawaty, S., Guntur, M., & Irfandi, I. (2024). Penerapan Metode Bernyanyi dalam Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan Siswa Sekolah Dasar. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 7(1), 23-31.
Assyakurrohim, D., Ikhram, D., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2022). Metode studi kasus dalam penelitian kualitatif. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 3(01), 1-9.
Astuti, A. W., Drupadi, R., & Syafrudin, U. (2021). Hubungan Penggunaan Media Kartu Huruf dengan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun. KINDERGARTEN: Journal of Islamic Early Childhood Education, 4(1), 73-81.
Bua, M. T. (2022). Efektivitas media animasi pada keterampilan membaca permulaan siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3594-3601
Fajar, R. P. A. L., Wiguna, A. C., Oktari, D., & de Eloisa Tobing, J. A. (2022). Problematika Literasi Membaca Pada Generasi Penerus Bangsa Dalam Menghadapi Abad 21. Naturalistic: Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(1), 1478-1489.
Ilhami, M. W., Nurfajriani, W. V., Mahendra, A., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2024). Penerapan metode studi kasus dalam penelitian kualitatif. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(9), 462-469.
Khaerawati, Z., Nurhasanah, N., & Oktaviyanti, I. (2023). Level kemampuan membaca siswa sekolah dasar di kelas tinggi. Jurnal Educatio Fkip Unma, 9(2), 637-643.
Lestari, N. D. D., Ibrahim, M., Amin, S. M., & Kasiyun, S. (2021). Analisis faktor-faktor yang menghambat belajar membaca permulaan pada siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2611-2616.
Marliani, Y., Suriansyah, A., Harsono, A. M. B., & Sari, D. D. (2025). Program Klinik Baca Untuk Mengatasi Kesulitan Membaca Pada Peserta Didik SD Negeri Kuin Cerucuk 5. Jurnal Teknologi Pendidikan, 5(1).
Masidayu, M., Deprizon, D., & Salman, S. (2024). Penerapan Metode Reading Guide untuk Meningkatkan Literasi Membaca. Baitul Hikmah: Jurnal Ilmiah Keislaman, 2(1), 57-62.
Oktaviyanti, I., Amanatulah, D. A., Nurhasanah, N., & Novitasari, S. (2022). Analisis Pengaruh Media Gambar terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 5589-5597.
Penerbit Nem.
Pratama, W. (2023). Membangun Kebiasaan Membaca: Tips Dan Strategi Efektif Untuk Membaca Lebih Banyak Dan Lebih Cerdas. Surabaya: Cv. Garuda Mas Sejahtera.
Sayuna, R. O. D. (2024). Analisis Faktor Penyebab Keterlambatan Keterampilan Membaca Pada Siswa Kelas IV SD Negeri Balfai Kupang. Inspirasi Edukatif: Jurnal Pembelajaran Aktif, 5(4), 259-279.
Silvia, S., Pebriana, P. H., & Sumianto, S. (2021). Penerapan Metode Silaba Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 3(1), 7-12.
Suastika, N. S. (2018). Problematika pembelajaran membaca dan menulis permulaan di Sekolah Dasar. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 57-64.
Sunarti, S. (2021). Pembelajaran Membaca Pemahaman di Sekolah Dasar.
Suparya, I. K. (2021). Penerapan Pendekatan Whole Language dalam Pengembangan Kemampuan Berbahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar. Wacana Akademika: Majalah Ilmiah Kependidikan, 5(2), 121-129.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.