PEMBELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA DALAM MENANAMKAN NILAI DAN NORMA KESUSILAAN BAGI PESERTA DIDIK KELAS V-B SD NEGERI NGLEMPONG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.24448Keywords:
Learning, Pancasila Education, Moral Values and NormsAbstract
ABSTRACT This study aims to explain the role of Pancasila Education learning in instilling the values and norms of decency in class V-B of Nglempong State Elementary School, identify obstacles in learning, and analyze the impact on students' behavior and attitudes. The research method used is descriptive qualitative which aims to observe phenomena or symptoms that occur naturally in the field. Data collection techniques were carried out through interviews, observations, questionnaires, and documentation. The results showed that Pancasila Education learning in class V-B of Nglempong State Elementary School plays a role in instilling moral values and norms. In the learning process, teachers apply a contextual learning approach, involve strategies consisting of the use of learning models and methods, and are supported by showing exemplary and habituation in the school environment. However, the cultivation of moral values and norms experiences obstacles that come from internal factors of students and schools as well as external factors from the family and community environment. Nevertheless, this planting has had a positive impact as reflected in the attitudes and behaviors of students who are able to understand, live, and apply the values and norms of decency in everyday life. Keywords: Learning, Pancasila Education, Moral Values and NormsDownloads
References
Abdussamad, H. Z. (2021). Metode penelitian kualitatif. CV. Syakir Media Press.
Adhillah, A. N. (2024). Strategi Guru Membangun Kesadaran Moral Siswa Terhadap Pentingnya Norma Kesusilaan di SMP Negeri 1 Sukoharjo. Academy of Education Journal, 15(2), 1364-1370.
Adisusilo, S. (2012). Pembelajaran nilai-karakter: Konstruktivisme dan VCT sebagai inovasi pendekatan pembelajaran afektif.
Afrina, F., Yaqin, A., & Saifuddin, S. (2022). Hubungan Pemahaman Pendidikan Agama Islam Dengan Perilaku Penyebaran Hoaks Di Media Sosial Siswa. Imtiyaz: Jurnal Ilmu Keislaman, 6(2), 127-141.
Anggita, A. D., Purnamasari, I., & Rais, R. (2021). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Menyimpang pada Anak Usia Sekolah Dasar di SD Negeri Pleburan 03 Semarang. Harmony: Jurnal Pembelajaran IPS Dan PKN, 6(1), 1-5.
Basri, H. (2023). Nilai-Nilai Dan Norma Tradisional Membentuk Kategori Masyarakat Nasional Dalam Sosiologi Pendidikan. Jurnal Vinertek (Vokasional Informatika Edukasi Riset dan Teknologi), 3(2), 73-77.
Citriadin, Y. (2020). Metode Penelitian Kualitatif: Suatu Pendekatan Dasar. Mataram: Sanabil.
Dewi, L. N. K. (2020). Lontar Krama Pura Sebagai Sumber Norma Kesusilaan Untuk Berperilaku Di Tempat Suci Pura. Pariksa: Jurnal Hukum Agama Hindu, 2(2).
Danoebroto, S. W. (2015). Teori Belajar Konstruktivis Piaget Dan Vygotsky. Indonesian Digital Journal of Mathematics and Education, 2(November), 191–198.
Djamaluddin, A. (2014). Filsafat pendidikan. Istiqra: jurnal pendidikan dan pemikiran islam, 1(2).
Fathurrohman, F. (2019). Implementasi pendidikan moral di sekolah dasar. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 3(1), 79-86. https://doi.org/10.21067/jbpd.v3i1.2929
Julisa, T. C., Legiani, W. H., & Juwandi, R. (2023). Pengembangan Kompetensi Abad 21 melalui Bahan Ajar Digital pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 11(2), 234-246.
Kiranti, N., Dewi, D. A., & Furmanasari, Y. F. (2021). Pembelajaran kewarganegaraan sebagai upaya peningkatan moralitas anak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 7203-7209. https://doi.org/10.31004/jptam.v5i3.2114
Maolia, N., Bramasta, D., & Andriani, A. (2020). Sikap toleransi dan tanggung jawab siswa kelas V SD Negeri 1 Patikraja. Malih Peddas, 9(1), 22-29.
Rijali, A. (2019). ANALISIS DATA KUALITATIF. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81–95. https://doi.org/10.18592/alhadharah.v17i33.2374
Setyabrata, I. B., Sholikhah, O. H., & Satdewo, S. (2023). Implementasi PBL dalam pembelajaran KUMER meningkatkan hasil belajar PPKn siswa kelas 4 sekolah dasar. Seminar Nasional Sosial, Sains, Pendidikan, Humaniora (SENASSDRA) (Vol. 2, No. 1, pp. 105-112).
Suardipa, I. P. (2020). Sociocultural-Revolution Ala Vygotsky Dalam Konteks Pembelajaran. Jurnal Widya Kumara Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 48–58.
Sugrah, N. (2019). Implementasi teori belajar konstruktivisme dalam pembelajaran sains. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 19(2), 121-138.
Sulianti, A., Efendi, Y., & Sa’diyah, H. (2020). Penerapan Nilai-Nilai Pancasila dalam Lembaga Pendidikan. JPK: Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan, 5 (1), 54–65.
Susanto, D., & Jailani, M. S. (2023). Teknik pemeriksaan keabsahan data dalam penelitian ilmiah. QOSIM: Jurnal Pendidikan, Sosial & Humaniora, 1 (1), 53-61. https://doi.org/10.61104/jq.v1i1.60
Susilawati, W. O., Novitasari, A., Prananda, G., & Apreasta, L. (2020). Pengaruh Pemahaman Hak Asasi Manusia (HAM) Terhadap Sikap Menghargai Pendapat Orang Lain Pada Mahasiswa Program Studi PPKN FKIP UAD. Inspiratif Pendidikan, 9(2), 91-109.
Tamrin, H., & Ramadhina, S. (2022). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Anak Berbicara Kasar dan Cara Mengatasinya (Studi Pada Anak Desa Tanjung Gusta, Kecamatan Sunggal). Jurnal Pemberdayaan Sosial Dan Teknologi Masyarakat, 1(2), 147-152.
Wijayanti, D. N., & Muthali’in, A. (2023). Penguatan Dimensi Berkebinekaan Global Profil Pelajar Pancasila Melalui Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Educatio, 18(1), 172-184.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.