PENDEKATAN NILAI DALAM ERA DIGITAL: PENGARUH MODEL VCT DAN MEDIA WORDWALL TERHADAP HASIL BELAJAR PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.24496Keywords:
Value Clarification Technique (VCT), Wordwall, Islamic Religious Education, learning outcomes, learning media.Abstract
This study aims to examine the effectiveness of the Value Clarification Technique (VCT) learning model integrated with Wordwall media in improving the learning outcomes of eighth-grade students in Islamic Religious Education. A quantitative approach with a quasi-experimental design was employed, involving two classes assigned as experimental and control groups. The data were collected using a multiple-choice test instrument that had undergone validation and reliability testing. The results indicated a significant difference in learning outcomes between the experimental and control groups, with a higher post-test mean score in the experimental group. The VCT model allowed students to clarify values reflectively, while Wordwall enhanced active participation and learning motivation. These findings suggest that integrating value-based approaches with interactive digital media can serve as an effective strategy for delivering contextual and engaging Islamic Religious Education.Downloads
References
Adisusilo, S. (2017). Pembelajaran nilai karakter: Konstruktivisme dan VCT sebagai inovasi pendekatan pembelajaran. Jakarta: Rajagrafindo Persada.
Agustin, N., Hermawan, H., & Setiawan, R. (2023). Implementasi media Wordwall untuk meningkatkan interaktivitas pembelajaran daring. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 9(1), 45–55.
Alwi, A. (2022). Strategi pendidikan Islam dalam membentuk karakter peserta didik di era digital. Jurnal Pendidikan Islam, 13(2), 135–149.
Amiruddin, A. (2020). Model klarifikasi nilai dan pembentukan karakter di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 10(3), 392–404.
Aziz, A., & Abdurrahman, A. (2021). Efektivitas penggunaan media pembelajaran interaktif berbasis TIK dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 23(1), 12–20.
Ermawati, E., Rohmah, S., & Hidayat, T. (2021). Penerapan model Value Clarifications Technique (VCT) pada pembelajaran PKN di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3541–3550.
Faturrahman, W. (2011). Belajar dan pembelajaran modern. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Fauziah, L., & Handayani, S. (2023). Strategi guru dalam mengatasi rendahnya hasil belajar siswa pada mata pelajaran PAI. Jurnal Kependidikan Islam, 11(1), 60–75.
Hasanah, U., & Sari, N. (2022). Model pembelajaran inovatif untuk meningkatkan nilai karakter siswa. Jurnal Pendidikan Agama Islam Indonesia, 8(2), 145–158.
Irwandi, I., Hasanah, U., & Mardiana, D. (2021). Analisis kendala pembelajaran PAI dalam penerapan Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 77–88.
Kemendikbud. (2021). Peta Jalan Pendidikan Indonesia 2020–2035. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Lestari, A., & Syahrul, A. (2022). Penerapan model VCT dalam penguatan pendidikan karakter siswa. Jurnal Pendidikan Karakter, 12(1), 27–39.
Masrukhin, M., & Wahyuni, R. (2023). Upaya guru PAI dalam meningkatkan motivasi belajar siswa di era digital. Tadris: Jurnal Keguruan dan Ilmu Tarbiyah, 8(1), 30–44.
Mulyasa, E. (2022). Pengembangan pembelajaran berbasis kompetensi. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Murniati, N. (2023). Pembelajaran PAI berbasis karakter dan teknologi digital. Jurnal Pendidikan Islam, 14(1), 22–35.
Prasetya, R., & Nurhasanah, L. (2023). Wordwall as an engaging tool to enhance Islamic learning in junior high school. International Journal of Educational Technology and Learning, 5(1), 21–30. https://doi.org/10.20448/journal.509.2023.51.21.30
Puslitjak Kemendikbud. (2020). Profil pembelajaran abad 21 di Indonesia. Jakarta: Pusat Penelitian Kebijakan Pendidikan dan Kebudayaan.
Rahmawati, Y., & Basri, H. (2022). Tantangan dan solusi pembelajaran PAI di era digital. Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 8(2), 80–92.
Ramadhani, S., Pratama, R., & Wulandari, D. (2023). Efektivitas media pembelajaran interaktif Wordwall dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Komunikasi, 7(2), 100–109.
Rosyada, D. (2021). Paradigma pendidikan Islam. Jakarta: Kencana.
Safitri, R., & Handayani, E. (2022). Penggunaan Wordwall dalam meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran daring. Jurnal Teknologi Pendidikan, 24(2), 91–102.
Suyadi, S., & Ulfatin, N. (2020). Pendidikan karakter berbasis nilai-nilai keislaman dalam pembelajaran PAI. Tadrib: Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 1–15.
Wardhani, I., & Ningsih, R. (2021). Keefektifan Wordwall dalam pembelajaran daring siswa sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pembelajaran Dasar, 3(2), 89–97.
Wibowo, A., & Wahyuni, N. (2022). Value Clarification Technique: Strategi efektif dalam pendidikan nilai. Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 4(2), 101–113.
Wulandari, L., Syahputra, R., & Putri, D. (2022). Evaluasi metode ceramah dalam pembelajaran PAI. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 6(1), 65–78.
Yuliani, E., & Kurniawan, R. (2022). Pengaruh media Wordwall terhadap hasil belajar siswa SD. Jurnal Teknologi Pendidikan Dasar, 5(1), 31–42.
Zuhdi, M. (2021). Pendidikan agama Islam sebagai sarana pembangunan karakter bangsa. Tafsir: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 9(2), 199–210.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.