SUPERVISI KEPALA SEKOLAH TERHADAP KINERJA GURU SD NEGERI SEKECAMATAN METRO BARAT

Penelitian Tindakan Kelas

Authors

  • Anisa Nur Universitas Lampung
  • Riswandi Universitas Lampung
  • Alif Luthvi Azizah Universitas Lampung
  • Muhammad Nurwahidin Universitas Lampung

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.24500

Keywords:

teacher performance, principal supervision

Abstract

The purpose of this study is to determine the influence of principal supervision on the performance of State Elementary School teachers in SD Negeri Sekecamatan Metro Barat. This type of research is ex post facto. The research population is 103 teachers and the research sample is 82 teachers. The sampling technique in this study uses a non-probability technique, namely cluster sampling. The data collection technique uses questionnaires. The data analysis uses a simple linear regression formula. The results showed that there was a significant influence between the supervision of the principal on teacher performance with an F count of calculation = 74.533 with a significance level of 0.001< 0.05. Thus, the contribution of variable X to variable Y is 48.2%, the remaining 51.8% is influenced by other factors outside the study.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adha Aceh, L. (2024). Supervisi Akademik Kepala Sekolah Dalam Meningkatan Kinerja Guru di SD IT Al Mubarak Jakarta Pusat. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2). Diambil dari https://ejournal.edutechjaya.com/index.php/imamah.

Budiastuti, E. (2020). Penerapan Supervisi Kunjungan Kelas untuk Meningkatkan Kinerja Guru di Sekolah Dasar, 8, 93–99.

Bumay, A. F., Hariri, H., & Rini, R. (2023). Teacher Performance: Factors InfluencingTeacher Performance. International Journal of Educational Management and Innovation, 4(3), 181–193. https://doi.org/10.12928/ijemi.v4i3.8213.

Eka Citra Dewi, D., Likai Tanjua, A., & Puspasari. (2024). Kinerja Guru dan Permasalahannya. Jurnal Riset Sosial Humaniora dan Ilmu Pendidikan, 3, 161–171. https://doi.org/10.58192/sidu.v3i4.2729.

Gunawan, C. (2018). Mahir menguasai SPSS (Panduan Praktis Mengolah Data Penelitian). Yogyakarta: Budi Utama.

Jalil, A. (2019). Pengaruh Beban Kerja, Stres Kerja dan Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Guru Madrasah Aliyah Negeri 2 Kota Palu. Jurnal Ilmu Perbankan dan Keuangan Islam, 1(2).

Hasanah, M., Bahri, S., Rizki, H. R., & Arafah, N. (2020). Monitoring dan Supervisi Pendidikan. Malang: Literasi Nusantara.

Nurhatti, Rochanah, S., Yudis, M., Ripki, A. J. H., & Fadhillah. (2023). Workhsop Supervisi Akademik dalam Perbaikan Menhajar Guru di Era Merdeka Mengajar. Jurnal Pengabdian pada Masyarakat, 5(3).

Kemendikbudristek. (2020). Nilai Uji Kompetensi Guru Indonesia.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2023). Neraca Pendidikan Indonesia. Jakarta : Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Khairiah. (2020). Kinerja Guru dalam Perspektif Budaya Organisasi, Kepemimpinan, dan Motivasi Kerja. Bengkulu: CV. Zigie Utama. Diambil dari https://z-library.sk/book/25418811/bf8be1/kinerja-guru-dalam-perspektif-budaya-organisasi-kepemimpinan-dan-motivasi-kerja.html.

Muhajirah, Rahman, D., & Nursita, L. (2023). Problematika dalam Pelaksanaan Supervisi Pendidikan. Journal of Management Education, 3.

Muspawi, M. (2021). Strategi Peningkatan Kinerja Guru. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 21(1), 101. https://doi.org/10.33087/jiubj.v21i1.1265

PISA 2022 Results Factsheets Indonesia PUBE. (2023). Diambil dari https://oecdch.art/a40de1dbaf/C108.

Priyatno, D. (2016). Belajar Alat Analisis Data dan Cara Pengolahannya dengan SPSS. Yogyakarta: Gava Media.

Putrianingsih, S., Muchhasan, A., & Syarif, M. (2021). Peran Perencanaan Pembelajaran Terhadap Kualitas Pengajaran, 7, 206–231.

Rangkuti, A. N. (2016). Metode Penelitian Pendidikan (PendekatanKuantitatif, Kualitatif, PTK, dan Penelitian Pengembangan). Bandung: Citapustaka Media.

Rawis, C., Rawis, J. A. M., Wullur, M. M., & Rotty, V. N. J. (2021). Pengaruh Supervisi Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru (Studi Kasus di SD Negeri Minahasa Utara ). Jurnal Inovasi dan Manajemen Pendidikan, 1(2), 142–152.

Sugiyono. (2022). Metode Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D.

Tamlekha. (2023). Program Supervisi Akademik. SKILLS : Jurnal Riset dan Studi Manajemen Pendidikan Islam, 114–122. https://doi.org/10.47498/skills.v1i2.1476.

Ubabuddin. (2019). Meningkatkan Kinerja Guru Melalui Supervisi Pembelajaran. Ed-Humanistics, 04, 535–544.

Wahidin. (2024). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran. Jurnal Ilmu Pendidikan, 18(01), 13–26.

Zahroh, F. L., & Hilmiyati, F. (2024). Indikator Keberhasilan dalam Evaluasi Program Pendidikan. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 4(03), 1052–1062. https://doi.org/10.47709/educendikia.v4i03.5049.

Downloads

Published

2025-05-29