PENGGUNAAN MEDIA VIDEO ANIMASI UNTUK MENINGKATKAN MINAT DAN PEMAHAMAN KONSEP IPA SISWA KELAS IV MI DARUSALAM BENGKULU TENGAH
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.24526Keywords:
Animated Video Media, Learning Interest, Concept Understanding, Science, MI DarusalamAbstract
ABSTRACT This study aims to describe the use of animated video media in increasing interest in learning and understanding of Natural Science (IPA) concepts in grade IV students of MI Darusalam Bengkulu Tengah. The study used a descriptive qualitative approach. Data collection techniques were carried out through observation, in-depth interviews, and documentation. The results of the study showed that the use of animated video media significantly increased students' interest in learning and made it easier to understand science concepts that were previously considered difficult. Animated videos act as visual-auditory stimuli that help clarify material and increase student interaction during the learning process. Thus, this media is recommended to be integrated into science learning at the elementary school level.Downloads
References
DAFTAR PUSTAKA
Buku :
Arsyad, A. (2011). Media pembelajaran. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
Heinich, R., Molenda, M., & Russell, J. D. (2002). Instructional media and technologies for learning (7th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
Mayer, R. E. (2001). Multimedia learning. Cambridge: Cambridge University Press.
Novak, J. D. (1998). Learning, creating, and using knowledge: Concept maps as facilitative tools in schools and corporations. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Sudjana, D. (2010). Metode statistik untuk penelitian pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Jurnal :
Arsyad, A. (2011). Peran media pembelajaran dalam meningkatkan hasil belajar siswa di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 5(2), 134–142.
Maulidiyah, N., & Putri, E. (2018). Penerapan video animasi dalam pembelajaran IPA untuk menumbuhkan minat belajar pada siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Guru, 7(1), 92–99.
Pratama, S. (2019). Pemanfaatan media video animasi dalam pembelajaran IPA untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 15(2), 105–112.
Rizal, M., & Sari, R. (2015). Efektivitas penggunaan media animasi dalam pembelajaran IPA di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 13(2), 210–217.
Saputra, D. (2014). Pemanfaatan media video pembelajaran dalam meningkatkan pemahaman konsep IPA siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 3(1), 78–83.
Wati, D. (2017). Media video animasi dalam pembelajaran IPA: Sebuah alternatif untuk meningkatkan pemahaman siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan, 11(4), 132–139.
Yulianti, D., & Wahyudi, D. (2018). Meningkatkan minat dan pemahaman siswa dalam pembelajaran IPA melalui media video animasi. Jurnal Teknologi Pendidikan, 12(3), 73–80.
Zulkarnain, Z. (2015). Penggunaan media animasi untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa dalam pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 12(2), 65–72.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.