PEMBELAJARAN MENULIS TEKS BERITA DENGAN METODE PROJECT BASED LEARNING BERBANTU MEDIA PADLET BAGI SISWA KELAS VII
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.24527Keywords:
Text News, Pjbl, PadletAbstract
This study aims to improve the news writing skills of seventh grade students through Project Based Learning (PjBL) with Padlet media. PjBL focuses on student activities to produce real products, while Padlet supports collaboration, idea sharing, and feedback. This study found that the use of PjBL and Padlet effectively increased students' motivation, creativity, critical thinking, collaboration skills, and understanding of the structure and elements of news texts. This approach is an innovative alternative to develop writing skills and provide meaningful learning experiences.Downloads
References
Alghozi, A. A., Salsabila, U. H., Sari, S. R., Astuti, R. T., Sulistyowati, H., & Dahlan, U. A. (2021). Penggunaan Platform Padlet Sebagai Media Pembelajaran Daring Pada Perkuliahan Teknologi Pendidikan Islam Di Masa Pandemi Covid-19. ANWARUL : Jurnal Pendidikan dan Dakwah, 1(1). https://ejournal.yasin-alsys.org/index.php/anwarul
Ambarita, E. (2021). BELAJAR DARI Rumah (Bdr) Menggunakan Padlet Alternatif E-Learning Pada Masa Pandemi Covid-19 (Studi Kasus Di Sman 56 Jakarta). JIRA: Jurnal Inovasi dan Riset Akademik, 2(1), 30–36.https://doi.org/10.47387/jira.v2i1.70
Aneros, N., & Herniwati, H. (2023). The Use of Padlet to Enhance Japanese Learners’ Collaborative Learning of Basic Composition Writing Skills (Sakubun). JAPANEDU: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran Bahasa Jepang, 8(1), 60–67. https://doi.org/10.17509/japanedu.v8i1.52202
Chaer, A. (2010). Bahasa Jurnalistik. Rineka Cipta.
Effendy, E. (2023). Dasar Dasar Penulisan Berita. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 5(3).http://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jpdk/article/view/13888
Ermanto. (2001). Berita dan Fotografi. FBS UNP.
Fitria Dwi Widiastuti & Diena San Fauziya. (2024). Pemanfaatan Media Audio Visual Youtube Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Berita Pada Pembelajaran Indonesia. Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 3(3), 27–43. https://doi.org/10.55606/jpbb.v3i3.3784
Fitriani, Y. (2021). Penggunaan Aplikasi Padlet Dalam Pembelajaran Menulis Teks Eksposisi. Dinamika: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(1), 1–5. https://doi.org/10.35194/jd.v4i1.1047
Handiani, M. P. (2025). Analisis Penerapan Model Project Based Learning dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. 4. https://jurnal.unived.ac.id/index.php/mude/article/view/7440
Herwani, S., & Lida, U. M. (2023). Analisis Kesalahan Penggunaan Ejaan Dalam Ragam Bahasa Jurnalistik Pada Mading Digital Di Smk Hadziqiyyah Jepara. 3(1). https://journal.peradaban.ac.id/index.php/jdpbsi/article/download/1711/1078/4304
Kosasih. (2017). Buku Teks Bahasa Indonesia SMP/MTs Kelas VIII (Revisi 2017). Kemendikbud.
Magdalena, I., Shodikoh, A. F., Pebrianti, A. R., Jannah, A. W., & Susilawati, I. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sdn Meruya Selatan 06 Pagi. EDISI : Jurnal Edukasi dan Sains, 3(2). https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi
Muchson, A., & Widyartono, D. (2023). Janaka: Aplikasi Android Pembelajaran Menulis Teks Anekdot Kurikulum SMK Pusat Keunggulan. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 6(1), 165–178. https://doi.org/10.30872/diglosia.v6i1.553
Pardede, M. (2023). Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Berita dengan Menggunakan Model Pembelajaran Project Based Learning pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 3 Talang Muandau. Tematik: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 2(2), 308–318. https://doi.org/10.57251/tem.v2i2.1274
Ramadhani, N. A. (2023). Penggunaan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Keterampilan Menulis Teks Berita Pada Siswa Kelas VIII H SMP Negeri 2 Talun. Jurnal Penelitian, Pendidikan, Dan Pembelajaran, 18(9). https://jim.unisma.ac.id/index.php/jp3/article/view/19825
Ryan Gabriel Siringoringo & Muhamad Yanuar Alfaridzi. (2024). Pengaruh Integrasi Teknologi Pembelajaran terhadap Efektivitas dan Transformasi Paradigma Pendidikan Era Digital. Jurnal Yudistira : Publikasi Riset Ilmu Pendidikan dan Bahasa, 2(3), 66–76. https://doi.org/10.61132/yudistira.v2i3.854
Siswanjaya, S. (2021). Penggunaan Canva pada Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Meningkatkan Keterampilan dan Motivasi Menulis Siswa. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(2), 421–442. https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i2.259
Sudrajat, A., & Eneng, H. (2020). Modul Model-Model Pembelajaran. Pusdiklat Tenaga Teknis Pendidikan Dan Keagamaan Kementerian Agama RI.
Suhartati, A. (2020). Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Berita Melalui Teknik Rangsang Gambar Siswa Kelas Viii.A Smp Negeri 19 Mataram. PENSA : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(2), 362–374.
Sukirman. (2020). Tes Kemampuan Keterampilan Menulisdalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah. Jurnal Konsepsi, 9(2). https://www.p3i.my.id/index.php/konsepsi/article/view/42
Sumadria, & A.S, H. (2005). Jurnalistik Indonesia: Menulis Teks Berita dan Feature. Remaja Rosdakarya Offset.
Sylvi Tri Andani & Dewi Anggraini. (2023). Kemampuan Menulis Teks Berita Siswa Kelas Viii Smp. Pustaka: Jurnal Bahasa dan Pendidikan, 3(2), 48–58. https://doi.org/10.56910/pustaka.v3i2.467
Ta’rifudin, M., & Farhurohman, O. (2025). Implementasi Strategi Pembelajaran Kooperatif dalam Mengembangkan Keterampilan Kolaborasi Siswa dalam Pembelajaran di SD/MI. Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Ilmu Sosial, 3(1). https://doi.org/10.61132/nakula.v3i1.1437
Vawina, O., Hidayat, T., & Agustini, R. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Berita Pada Siswa Kelas Viii Di Smpn 3 Pancatengah. Diksatrasia: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 8(1).
Widyartono, D., & Harsiati, T. (2023). Pendampingan Pengembangan Media Inovatif Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Kolaborasi Daring Di Smpn 15 Malang. IJCD: Indonesian Journal Of Community Dedication, 1(1). Https://Doi.Org/. Https://Doi.Org/10.61214/Ijcd.V1i1.11
Wijayanto, A. (2021). Yang Terdepan Dalam Menghadapi Pembelajaran Daring.
Yuniarti, Haryadi, & Haryati, N. (2021). Project Based Learning sebagai Model Pembelajaran Teks Anekdot Pada Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 9(2), 73. https://doi.org/10.30659/jpbi.9.2.73-81
Yuniarti, Y. (2021). Project Based Learning sebagai Model Pembelajaran Teks Anekdot Pada Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 9(2), 73. https://doi.org/10.30659/jpbi.9.2.73-81
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.