PERAN GURU BIMBINGAN DAN KONSELING DALAM MENINGKATKAN KECERDASAN EMOSIONAL PESERTA DIDIK MTS MA’HAD AL-ZAYTUN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.24549Keywords:
Guidance and Counseling, Emotional IntelligenceAbstract
The rise of bullying is often attributed to social factors; however, it may also indicate a lack of emotional intelligence in the perpetrators. This study adopts a qualitative approach using field research. The objective of the study is to explore and describe the role of guidance and counseling teachers in enhancing students’ emotional intelligence at MTs Ma’had Al Zaytun, the strategies employed by these teachers, and the factors that influence their efforts in this regard. The findings reveal that guidance and counseling teachers play an active role in developing students’ emotional intelligence at MTs Ma’had Al Zaytun. Strategies implemented include a firm yet empathetic approach, individual counseling sessions, parental involvement, and training in social skills. Supporting factors in improving students’ emotional intelligence include family and school community support, the presence of effective bullying prevention and intervention programs, and a school environment conducive to emotional development. In contrast, inhibiting factors consist of a lack of awareness and understanding of the importance of emotional intelligence, limited resources, and high academic pressure.Downloads
References
Agustini, N. K., Sujana, I. W., & Adnyana Putra, I. K. (2019). Korelasi Antara Kecerdasan Emosional dengan Interaksi Sosial Siswa Kelas V SD Gugus VI Pangeran Diponegoro Denpasar Barat. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 2(1), 131–140. https://doi.org/10.23887/jp2.v2i1.17620
Anwar, S., & Yusdar. (2022). Efektivitas Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Kecerdasan Emosional Siswa di SMA Negeri 13 Makassar. Bacaka: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 155–175.
Argadinata, H., Majid, M., & Benty, D. (2023). Partisipasi Orang Tua dalam Program Anti-Bullying: Perspektif Multikultural Berbasis Human Relation. Proceedings Series of Educational Studies.
Ariani, F. (2015). Mengapa Kecerdasan Emosional Itu Penting. Tanjabarkab.Go.Id.
Astutik, U., & Habibi Muhammad, D. (2023). Peran Guru Mata Pelajaran Fiqih dalam Meningkatkan Keaktifan Sholat Sunnah Duha Siswa MTs Nusantara Probolinggo. AL-MUADDIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 5(1), 99–109. https://doi.org/10.46773/muaddib.v5i1.608
Buchari, A. (2018). Peran Guru Dalam Pengelolaan Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Iqra’, 12(2), 106–124. https://doi.org/10.30984/jii.v12i2.897
El Fiah, R. (2014). Peran Konselor Dalam Pendidikan Karakter. KONSELI : Jurnal Bimbingan Dan Konseling (E-Journal), 1(1), 35–46. https://doi.org/10.24042/kons.v1i1.313
Goleman, D. (2009). Emotional Intelligence. Gramedia.
Herdiani, M., Kusnawan, A., & Tajiri, H. (2018). Strategi Kolaboratif Guru BK dengan Guru PAI dalam Membentuk Akhlakul Karimah Siswa. Irsyad : Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Konseling, Dan Psikoterapi Islam, 6(1), 31.
Illahi, U., S, N., Said, A., & Ardi, Z. (2018). hubungan antara kecerdasan emosi dengan perilaku gresif remaja dan implikasinya dalam bimbingan dan konseling. JRTI : Jurnal Riset Tindakan Indonesia, 3(2), 68–74.
Jannah, A. (2023). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Membina Karakter Religius Siswa Sekolah Dasar. Journal of Engineering Research, 8(2), 2548–6950.
Jannah, M. (2018). Studi Komparasi Akhlak Terhadap Sesama Manusia Antara Siswa Fullday School Dengan Siswa Boarding School di Kelas XI SMA IT Abu Bakar Yogyakarta. Jurnal Al-Thariqah, 3(2), 1–15. https://doi.org/10.25299/althariqah.2018.vol3(2).2216
Maitrianti, C. (2021). hubngan antara kecerdasan intrapersonal dengan kecerdasan emosional. Jurnal Mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 11(2), 291–305.
Maiya, R. (2020). Peran guru BK dalam mengembangkan kecerdasan emosional siswa di MAN 1 Mandailing Natal Kecamatan Panyabungan (pp. 3–4).
Marinda, L. (2020). Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget Dan Problematikanya Pada Anak Usia Sekolah Dasar. An-Nisa’ : Jurnal Kajian Perempuan Dan Keislaman, 13(1), 116–152. https://doi.org/10.35719/annisa.v13i1.26
Marsudi, S. (2003). Layanan Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Muhamadiyah University press.
Muhammad Mabrur Haslan, Rispawati, Ahmad Fauzan, Edy Kurniawansyah, & Sawaludin. (2021). Penyuluhan Tentang Dampak Perilaku Bullying Bagi Siswa dan Upaya untuk Mengatasinya di SMPN 1 Gerung Kabupaten Lombok Barat. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 4(4), 423–430. https://doi.org/10.29303/jpmpi.v4i4.1187
Mustika, S. (2023). Peran Guru Kelas dalam Pelaksanaan Bimbingan dan Konseling dalam Pembentukan Karakter pada Anak Berkebutuhan Khusus. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 10(3), 481–492.
Nugraha, A. B., Dharmayana, I. W., & Sinthia, R. (n.d.). Hubungan Antara Kecerdasan Emosi Dengan Perilaku Bulyying. 2(1), 66–74.
Rahmadayani, P., Badarussyamsi, & El-Widdah, M. (2022). Penanaman Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Peningkatan Karakter Religius Siswa. Al-Miskawaih: Journal of Science Education, 1(2), 213–238. https://doi.org/10.56436/mijose.v1i2.149
Raihana, S. H. (2017). Kecerdasan emosional dalam Al-Qur’an. SCHEMA: Journal of Psychology Research, 3(1), 35–45. https://doi.org/doi.org/10.29313/schema.v0i0.1807
Rohman, F. (2018). Peran Pendidik dalam Pembinaan Disiplin Siswa di Sekolah / Madrasah. Ihya Al-Arabiyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab, 4(1), 72–94.
Saihu, M. (2022). Intensifikasi Kecerdasan Emosional Anak Introvert Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Pada Pendidikan Dasar. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(3), 1063–1082. https://doi.org/10.30868/ei.v11i03.3175
Suciati, wiwik. (2016). kiat sukses melalui kecerdasan emosional dan lemandirian belajar. cv. rasi terbit.
Supriani, Y., & Arifudin, O. (2023). Partisipasi Orang Tua dalam Pendidikan Anak Usia Dini di Wilayah Pedesaan Indonesia. Jurnal Plamboyan Edu (JPE), 1(1), 95–105. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i3.4628
Tambak, S. ., Lubis, A. ., Lestari, U. ., & Damanik, R. . (2022). Peran Guru BK dalam Meningkatkan Kemampuan Sosial Emosional. Jurnal Edukasi Nonformal, 3((2)), 625–633.
Watson, J. E. (2016). Emotional Intelligence: A Practical Guide On How to Raise Your EQ and Achieve Lifelong Social Success. Pinang.
Wuwung, O. C. (2020). strategi pembelajaran dan kecerdasan emosional. Scopindo media pustaka.
Zainal Arifin, A. P. D. (2015). Peran Guru Bimbingan Konseling dalam Membina Kecerdasan Emosional dan Spiritual Siswa Berkebutuhan Khusus. Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 1–22. https://doi.org/10.21580/nw.2015.9.1.508
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.