MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA MELALUI MEDIA PEMBELAJARAN VISUAL DALAM MATA PELAJARAN IPS KELAS IV SEKOLAH DASAR

Authors

  • Anggraini Saputri Uniersitas Jambi
  • Hania Dwitri Fadhia Universitas Jambi
  • Alfina Febrianti Universitas Jambi
  • Assalwa Tazkiya L Universitas Jambi
  • Andre Pratama Sitepu Universitas Jambi
  • Fatia Zulfa Nurhafifah Universitas Jambi
  • Muhammad Sofwan Universitas Jambi
  • Khoirunnisa Universitas Jambi

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.24654

Keywords:

visual media, learning motivation, social studies learning, elementary school

Abstract

This study aims to describe efforts to enhance students’ learning motivation through the use of visual learning media in Social Studies (IPS) subjects for fourth-grade elementary school students. The background of this research is based on the low learning motivation observed from students’ lack of active participation and enthusiasm during the learning process. This research uses a qualitative approach with a descriptive method. Data were collected through observation, interviews, and documentation involving teachers and fourth-grade students at an elementary school. The results show that the use of visual media such as images, videos, and interactive maps can attract students’ attention, facilitate understanding of the material, and increase their engagement in learning activities. Thus, visual learning media are proven to be effective in improving students’ motivation in Social Studies learning. These findings are expected to serve as a reference for teachers in selecting appropriate learning strategies to create a more enjoyable and meaningful learning process. Keywords: learning motivation, visual media, Social Studies learning, elementary school

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aprilia, R. N., Fitriani, D., Sari, S., Fitri, D. A., Khoirunnisa, K., & Rosmalinda, D. (2024). Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka di SDN 187/I Teratai. NUSRA: Jurnal Penelitian dan Ilmu Pendidikan, 5(2), 751-759.

Dewi, N. P., & Kuntarto, E. (2023). Analisis Kesulitan Peserta Didik dalam Menulis Karangan Sederhana di Kelas III Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 3796-3807.

Fazliani, B., Maryono, M., & Khoirunnisa, K. (2024). Strategi Guru dalam Mengembangkan Keterampilan Berbicara Peserta Didik pada Pembelajaran IPAS Kelas V Di Sekolah Dasar. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(11), 12682-12694.

Haki, U., & Prahastiwi, E. D. (2024). Strategi pengumpulan dan analisis data dalam penelitian kualitatif pendidikan. Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pendidikan, 3(1), 1-19.

Lora, M. H. N., Nababan, S., Putra, S. H. J., & Mansur, S. (2024). PENDAMPINGAN MEMBUAT MEDIA PEMBELAJARAN DENGAN MEMBUAT ALAT PERNAPASAN SEDERHANA MENGGUNAKAN BOTOL BEKAS. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(4), 6589-6596

Marwiyah, S., Syafitri, S., Isratulhasanah, P., Darmawan, H., Fransiska, A., Nurrahmah, S., & Khoirunnisa, K. (2024). Permasalahan implementasi kurikulum merdeka di Kelas VB SDN 34/1 Teratai. Nusra: Jurnal Penelitian dan Ilmu Pendidikan, 5(2), 743-750.

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Revina, R. V., Sofwan, M. S., & Khoirunnisa, K. (2024). Meningkatkan Keterampilan Sosial dengan Menggunakan Model Pembelajaran Discovery Learning pada Mata Pelajaran IPAS Materi Indonesiaku Kaya Budaya untuk Peserta Didik Kelas IV SDN 80/1 Muara Bulian. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(03), 234-248.

Sartika, F., Desriwita, E., & Ritonga, M. (2020). Pemanfaatan media pembelajaran dalam meningkatkan motivasi dan hasil belajar PAI di sekolah dan madrasah. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 20(2), 115-128.

Solissa, E. M., Satriah, S., Sasabone, C., Safar, M., & Hasanah, U. (2024). Efektivitas Pembelajaran Bahasa Indonesia Menggunakan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Pear Deck. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(2), 7273-7280.

Sukardi, R. H., & Turhan, M. (2025). Penggunaan Metode Mind Mapping dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Retensi Belajar Siswa: Kajian Literatur. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 14(1 Februari), 1249-1258.

Sulistyo, A. C., & Mustofa, T. A. (2024). Efektivitas penerapan media audio visual dalam meningkatkan pembelajaran fiqih di SMP muhammadiyah. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(2), 1797-1808.

Yunianto, ADF, & Aini, AN (2023). Analisis Kemampuan Kognitif Matematis Peserta Didik Ditinjau Dari Gaya Belajar VAK (Visual, Auditory, Kinestetik). Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang , 9 (5), 1010-1027.

Downloads

Published

2025-01-06

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>