EKSISTENSI KANAL YOUTUBE RIRI CERITA ANAK INTERAKTIF DALAM MENERAPKAN PENDIDIKAN KARAKTER SISWA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Shaflyra Ramadhaniar Ardahlia Rara Universitas Esa Unggul
  • Ezik Firman Syah Universitas Esa Unggul

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.24659

Keywords:

Character Education, Riri Interactive Children's Stories YouTube Channel, Elementary School.

Abstract

In the era of globalization, technological advances provide great opportunities to utilize audiovisual media as effective teaching materials. The YouTube channel "Riri Sekolah Anak Interactive," produced by Educa Studio, offers interactive animated content that combines entertainment with character education values. This research aims to identify the character education values contained in the channel's content and describe its role in supporting student character formation. The method used in this research is a qualitative descriptive approach using content analysis data collection techniques, in the form of observation and documentation. Checking the validity of this research data uses source triangulation. Data were analyzed through the steps of data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of the research show that the religious character aspect has 6 points, honesty has 8 points, tolerance has 3 points, discipline has 5 points, working hard has 7 points, creativity has 2 points, independence has 4 points, democratic sense has 1 point, curiosity has 2 points, national spirit has 2 points. , love of the country 2 values, respect for achievements 3 values, communicative 5 values, love of peace 3 values, care for the environment 2 values, care for the social environment 6 values, responsibility 8 values. The obstacles in this research are limited teaching materials, not all classes are facilitated with projectors to increase the use of audio-visual media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggini, A. D., & Indriani, N. M. S. (2022). Media Pembelajaran Youtube Channel Riri Cerita Anak Interaktif untuk Pembelajaran Cerita Fantasi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 5(3), 479–492. https://doi.org/10.23887/jippg.v5i3.52828

Fatonah, K., Lestari, S., & Saputra, D. S. (2022). PKM Pendampingan Literasi Kritis Melalui Pemanfaatan Teknologi dan Informasi Digital bagi Siswa di SMK Farmasi Mandala Tiara Bangsa Jakarta. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(4), 366-376.

Fauzi, N., & Fatonah, K. (2020). Ketidaksantunan Berbahasa Indonesia Anak Sekolah Dasar di Kampung Candulan Cipondoh Tangerang. Eduscience: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(1), 26–29.

Hadi, I. A. (2019). Pentingnya Pendidikan Karakter dalam Lembaga Formal. Kantor Kementerian Agama Kabupaten Batang, 3(1), 1–31.

Hapsari, A. D., Hidayah, N., Wulandari, W., Nurrohmayani, R., & Firmansyah, E. (2022). Pentingnya Pendidikan Karakter pada anak Sekolah Dasar di Era Digital. In Seminar Nasional Ilmu Pendidikan dan Multi Disiplin (Vol. 5, No. 01).

Kartika, R., & Fatonah, K. (2023). Pemanfaatan YouTube Sebagai Media Pembelajaran Menyimak Cerita Rakyat Bagi Siswa Kelas V di SD Negeri Bonisari I Kabupaten Tangerang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 3479.

Lestari, C. I. (2021). Kolaborasi Produksi Konten YouTube melalui Multi-Channel Network : Studi pada Kreator Sandy SS dengan Collab Asia. 4(2019), 143–159.

Lestari, D., & Fatonah, K. (2023). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Siniar Dongeng Paman Gery Sebagai Media Pembelajaran Menyimak Di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 4249–4263.

Lestari, I., & Handayani, N. (2023). Pentingnya Pendidikan Karakter Pada Anak Sekolah Khususnya Sma/Smk Di Zaman Serba Digital. Gur

Mustika, W. L., & Rosyid, A. (2024). Analisis Kreativitas Guru dalam Pembelajaran Daring Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di SDN 19 Pertang Tegal Alur. Edukasi Tematik, 5(2), 19-32.

Nastiti, V. G., & Syah, E. F. (2022). Psikologi Sastra dalam Cerita Anak Liburan Seru di Desa Nenek Lulu Karya Anee Rahman Sebagai Alternatif Bahan Ajar Sastra di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 6(1), 104-110.

Putri, D. R. (2017). Eksistensi Diri dan Pencipta Dalam Ouisi Gitanjali Rabindranath Tagore: Kajian Semiotik Riffaterre Dian. Soshum Jurnal Sosial dan Humaniora, 7(1), 105–117.

Sadikin et al. (2024). Theoritical Construction Of The Microteaching Model-Based PjBL and Blended Learning For Prospective Biology Teachers. Bio-Inovated, 6(2), 244-256. https://doi.org/10.20527/bino.v6i2.19337

Syah, E. F. (2018). Analisis paragraf pada laporan perjalanan siswa kelas VIII SMPN 13 Kota Tangerang. Eduscience, 4(1), 9–19.

Syah, E. F. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Powtoon dalam Materi Membaca Dongeng di Kelas III SDN Cijeruk Kabupaten Serang. Innovative: Journal Of Social Science Research, 2(1).

Tsoraya, N. D., Khasanah, I. A., Asbari, M., & Purwanto, A. (2023). Literaksi : Jurnal Manajemen Pendidikan Pentingnya Pendidikan Karakter Terhadap Moralitas Pelajar di Lingkungan Masyarakat Era Digital. Jurnal Manajemen Pendidikan, xx(xx), 7–12.

Umayroh, S. N., Syah, E. F., Cahyani, E. D., & Sabila, L. (2021). Struktur Intrinsik pada Film Animasi Monyet Kura-Kura sebagai Alternatif Bahan Ajar Sastra di SD. In Seminar Nasional Ilmu Pendidikan dan Multi Disiplin (Vol. 4).

Umri, C. A. (2021). Nilai-Nilai Budaya Dalam Cerita Rakyat Baturaden Pada Masyarakat Banyumas Sebagai Alternatif Bahan Ajar Sastra Di Sekolah Dasar. Jurnal Perseda: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(2), 93-100.

Vidiyah, N. (2021). Semiotik Roland Barthes dalam Film Animasi Entong Sebagai Implikasi Penerapan Bahan Ajar Sastra di Sekolah Dasar. Jurnal Perseda: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(3), 187-195.

Wiradharma, G., Fatonah, K., & Mahmudah, D. (2020). Dekonstruksi Cerita Rakyat Indonesia Dalam Iklan Televisi. Jurnal Studi Komunikasi dan Media, 24(2), 137-152.

Downloads

Published

2025-06-09