PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN PAPAN UANG HEBAT PADA PELAJARAN MATEMATIKA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS II DI SDIT AN-NISA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.24778Keywords:
money board, student learning outcomes, mathematicsAbstract
Low student learning outcomes can occur partly because of the lack of learning media used to facilitate students in learning. This research was conducted with the aim of developing great money board learning media to improve student learning outcomes. This research uses RnD research using the ADDIE model. The validity test was carried out by three experts, namely material experts with a percentage of 92.0%, media experts with a percentage of 94.0% and language experts with a percentage of 88.0%. Meanwhile, the results of student responses showed a percentage of 82.8% and teacher responses showed a percentage of 94%. So it can be concluded that the great money board learning media can be declared valid and suitable for use in the learning process. Meanwhile, in testing the effectiveness of media in improving learning outcomes, tests were carried out in the form of post-tests and pre-tests to obtain an N-Gain score of 0.782 which was included in the high category. So it can be stated that the great money board learning media is effectively used in the classroom learning process.Downloads
References
Amreta, M. Y., Rofi’ah, F. Z., & Markhamah, A. L. L. (2023). Pengembangan Media Papan Hitung Pada Mata Pelajaran Matematika Sd. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 10(1), 199–209. https://doi.org/10.38048/jipcb.v10i1.990
Febriani, W. D., Sidik, G. S., & Zahra, R. F. (2019). Pengaruh pembelajaran realistic mathematics education dan direct instruction terhadap kemampuan pemecahan masalah dan komunikasi matematis siwa sd. Tunas Bangsa, 6(2), 152–161.
Hardini, U. (2011). Media Pembelajaran. 23–35.
Hoesny, M. U., & Darmayanti, R. (2021). Permasalahan dan Solusi untuk Meningkatkan Kompetensi dan Kualitas Guru : Sebuah Kajian Pustaka. Scholaria : Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 11(2), 123–132. https://ejournal.uksw.edu/scholaria/article/view/3595
Kartini, P., & Fitriyani, F. (2023). Development of Jumbar Media (Jumanji Bangun Datar) in Improving Learning Outcomes of Grade V Elementary School Students. Education Achievement: Journal of Science and Research, 4(2), 149–161. https://doi.org/10.51178/jsr.v4i2.1516
Kristanto, A. (2016). Media Pembelajaran. Bintang Sutabaya, 1–129.
Majid, A. (2019). Implementasi Pendekatan Matematika Realistik dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar ( SD ) atau. 8(1), 17–24.
Nurfadhillah, S., Elfrisca, D., Saadah, L., Hanifah, Z., & Muhammadiyah Tangerang, U. (2021). Pengembangan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Matematika Materi Kesetaraan Uang Di Sdn Pondok Bahar 3. EDISI : Jurnal Edukasi dan Sains, 3(2), 169–182. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi
Pagarra, H., Syawaluddin, A., Krismanto, W., & Sayidiman. (2022). Media Pembelajaran. In Badan Penerbit UNM.
Pujiarti, R. (2021). Penerapan model inquiry discovery learning dengan media tiga dimensi untuk meningkatkan pemahaman rumus luas permukaan bangun ruang sisi datar kubus dan balok pada peserta didik kelas VIII G MTs N 1 Lombok Barat Kabupaten Lombok Barat Tahun Pembelajaran 2. Journal of Education and Language Research, 8721.
Puspitasari, N. K., & Ratri, A. K. . (2019). PENGEMBANGAN MEDIA PAPAN KAPULOG (KESETARAAN NILAI PECAHAN UANG LOGAM) PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA KELAS III DI SDN 1 KEPUH KECAMATAN BOYOLANGU KABUPATEN TULUNGAGUNG. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Sekolah Dasar, 4(2), 4–5. http://jurnal.stkippgritulungagung.ac.id/index.php/pena-sd/article/view/1385
Sari, S. S. (2022). Pengembangan Media Papan Pintar Angka (Papinka) Dalam Mengenal Konsep Bilangan Pada Anak Usia 4-5 Tahun Di Tk Darul Hasanah Genuk Semarang.
Sari, W. A. (2016). Pengembangan media pembelajaran interaktif pada subtema keunikan tempat tinggalku untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV di madrasah ibtidaiyah perwanidah kota blitar. In Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim (Vol. 7, Nomor 2).
Supriyono. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Pendidikan Dasar, II, 43–48.
Wahyuningtyas, R., Sulasmono, & Suteng, B. (2020). EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN. 2(1), 23–27.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.