PENINGKATAN HASIL BELAJAR DAN KONSENTRASI MURID DALAM MATERI AKSARA JAWA MELALUI PENERAPAN MEDIA GAME EDUKATIF
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.24805Keywords:
javanese script, educational games, learning outcomes, innovative learning, student concentrationAbstract
Learning Javanese script is challenging due to its differences from Latin letters, affecting students' learning outcomes and concentration. This study aims to enhance learning outcomes and concentration using educational game media. The research employs Classroom Action Research (CAR) with the Kemmis and McTaggart model in two cycles, involving 22 third-grade students at SD Muhammadiyah 22 Sruni. Results show a significant improvement in learning outcomes, with average scores increasing from 54.81 (pre-cycle) to 58.40 (cycle I) and 84.54 (cycle II). The highest scores rose from 93 (pre-cycle) to 95 (cycle I) and 100 (cycle II). Student concentration also improved, with optimal concentration rates increasing from 36.37% (pre-cycle) to 68.19% (cycle I) and 95.56% (cycle II). These findings demonstrate that educational games enhance students’ engagement and comprehension of Javanese script. The study contributes to educational science by proving that interactive technology-based media can improve learning effectiveness, particularly for difficult subjects. Implementing educational games provides an engaging learning experience, making it an effective strategy for teachers to optimize student participation and understanding.Downloads
References
Arisandy, A., Kustandi, C., & Darmawan, D. (2021). Pengembangan Game Edukasi Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Materi Bangun Ruang Kelas VII SMP Negeri 1 Geger. J-cup, 1(2), 1–12.
Asyri, D., Habibi, M., Aramudin, A., & Sopia, S. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Game Interaktif IPA Menggunakan Canva Terintegrasi HOTS di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(4), 3431–3439. https://doi.org/10.31004/edukatif.v6i4.7333
Djamarah, & Bahri, S. (2015). Psikologi Belajar. Rineka Cipta.
Dwiana, D., Sucipto., & Triyono. (2011). Penggunaan Metode Permainan Kartu Bilangan untuk Meningkatkan Pembelajaran Matematika Tentang Pecahan. Prosiding Seminar Nasional PGMI 2021.
Hakim, L., & Yulianasari, M. (2021). Penerapan Strategi Talking Stick dengan Media Kartu Berwarna Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Aksara Jawa Kelas V SD Muhammadiyah 3 Ponorogo. Piwulang : Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa, 9(1), 1–12. https://doi.org/10.15294/piwulang.v9i1.46277
Hapsari, R. P., Ngatman & Suhartono. (2024). Penerapan Model Talking Stick Dengan Media Kartu Berwarna untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Aksara Jawa Pada Siswa Kelas III Sekolah Dasar Negeri 2 Kebadongan Tahun Ajaran 2022/2023. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, vol.12, no.2. DOI: https://doi.org/10.20961/jkc.v12i2.76747
Hidayatur Rohmah, Khamdun, & Wawan Shokib Rondli. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Make a Match Berbantuan Media Flash Card untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca dan Menulis Huruf Jawa di SD. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(3), 178 - 188. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i3.1537
Linayanti, H. T. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Kartu Raja (Aksara Jawa) Terhadap Keterampilan Menulis Huruf Jawa. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 10(2), 356. https://doi.org/10.20961/jkc.v10i2.65656
Mufidah, E., & Lestari, P. D. (2022). Pengembangan Media Game Edukasi untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa pada Mata Pelajaran IPA Kelas IV. Ibtida, 3(02), 186–197. https://doi.org/10.37850/ibtida.v3i02.364
Nadhiroh, U. (2021). Peranan Pembelajaran Bahasa Jawa Dalam Melestarikan Budaya Jawa. JISABDA: Jurnal Ilmiah Sastra Dan Bahasa Daerah, Serta Pengajarannya, 3(1), 1–10. https://doi.org/10.26877/jisabda.v3i1.9223
Ningsih, L. R., & Subrata, H. (2022). Efektivitas penggunaan media kartu carakan dalam pembelajaran menulis aksara jawa legena di kelas awal sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(9), 1953–1963.
Nofiyanti, D., Ngatman, & Wahyono. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Make A Match dengan Media Flashcard Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Aksara Jawa pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. 12.
Pujoandika, R., & Sobandi, A. (2021). Dampak kinerja guru dan motivasi belajar dalam upaya meningkatkan hasil belajar siswa ( impact of teacher performance and learning motivation effort to. 6(1), 47–56. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i2.18008
Putri, Y. M., & Abduh, M. (2024). Pengaruh Teams Games Tournament Berbantuan Kartu Aksara Jawa Terhadap Keterampilan Menulis Aksara Jawa. Manajemen Konflik Dalam Organisasi, 14(1), 320–325.
Rambe, A. H., Parapat, H. F., Hadinata, R., Islam, U., Sumatera, N., Pura, T., & Medan, U. N. (2024). Pemanfaatan Media Berbasis Game dalam Dasar ELSE ( Elementary School Education. 8(3), 11–12.
Sari, I. P., Sari, R. M., & Wulandari, R. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Game Interaktif untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 1 6(1), 1212–1221.
Serlia Novita Sari, S. N., Sukarno, & Karsono. (2023). Pengaruh penerapan model joyfull learning berbantuan kartu carakan terhadap hasil belajar aksara jawa siswa kelas IV sekolah dasar. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia): Jurnal Ilmiah Pendidikan, vol. 9, no. 4. DOI: https://doi.org/10.20961/jpiuns.v9i4
Susilowati, G., & Deni Setiawan. (2019). Pengembangan Media Flash Card Aksara Jawa untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca dan Menulis. Joyful Learning Journal, 8 (3).
Syahputri, K. N. A., Sayekti, I., & Tasmun, T. (2024). Peningkatan Keterampilan Menulis Aksara Jawa melalui Model Teams Games Tournament (TGT) pada Peserta Didik Kelas VI SD. FONDATIA, 8(2), 126-139. https://doi.org/10.36088/fondatia.v8i2.4626
Walidah, A. K., & Sukartono. (2024). Implementasi Media Kartu Huruf dalam Pembelajaran Aksara Jawa Kelas 3 Sekolah Dasar. Jurnal Kependidikan, 13(2), 2179–2188. https://jurnaldidaktika.org
Wardhanika, E., Tryanasari, D., & HS, A. K. (2022). Pembelajaran Bahasa Jawa sebagai Muatan Lokal di Sekolah Dasar. Seminar Nasional Sosial Sains, Pendidikan, Humaniora (SENASSDRA), 1(1), 481–485. http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/SENASSDRA/article/view/2747%0Ahttp://prosiding.unipma.ac.id/index.php/SENASSDRA/article/viewFile/2747/2104
Wijayanto, Erwin. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Game Edukasi terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SDN Kajartengguli Prambon Sidoarjo. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, vol. 5, no. 3.
Wulandari, adinda, Alifah, N. ., & Handayani, L. . (2022). Peran Game Edukasi Ipa Dalam Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Tinjauan Literatur: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(2), 156–165. https://doi.org/10.70294/juperan.v2i1.258
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.