PENINGKATAN PEMAHAMAN DAN KEMANDIRIAN BELAJAR MELALUI FLASHCARD PELAJARAN BAHASA MADURA PADA SISWA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Amisha Mar'atus Sholehah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, STKIP PGRI Bangkalan
  • Zainal Arifin Pendidikan Guru Sekolah Dasar STKIP PGRI Bangkalan

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.24810

Keywords:

Learning media, Flash Card, Learning Understanding, Learning Independence

Abstract

This study was used to determine the influence of flash card learning media on students' understanding and learning independence at UPTD SD Negeri Lergunong 1 in Madurese language lessons. This study used a quantitative approach with a research design, namely one group pretest posttest design. The population in this study used all students of class 3B with a total of 25 students. The instruments used in this study were student learning comprehension questions and student learning independence questionnaires. While the analysis test used a validity test to see the validity of an instrument, a reliability test was used to see the level of consistency of a valid instrument, a normality test to determine whether the data distribution was normal or not, a paired sample t-test was used to compare the average of two variable data from one sample group, and the Manova test was used to analyze significant differences between the average of the dependent variable and 2 or more independent variables using the SPSS application. This is proven in the use of flashcard learning media in Madurese language lessons to improve students' understanding and learning independence. A significant value (2-tailed) of 0.0000 <0.05 was obtained, which states that there is an influence of flash card learning media on students' understanding and learning independence.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acep Roni Hamdani, M. P. (2015). Pengaruh Blended Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Pemahaman Konsep Siswa Pada Materi Daur Air. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1, 10–17.

Alfiyah, N., Sumiharsono, R., & Triwahyuni, E. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Flash Card Terhadap Perkembangan Kognitif Dan Kemampuan Berhitung Sederhana Anak TK (The Effect of Using Flash Card Media on Cognitive Development and Simple Numeracy Skills in Kindergarten Children). EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(2), 1425–1434. https://doi.org/10.62775/edukasia.v4i2.457

Amanda, L., Yanuar, F., & Devianto, D. (2019). Uji Validitas dan Reliabilitas Tingkat Partisipasi Politik Masyarakat Kota Padang. Jurnal Matematika UNAND, 8(1), 179. https://doi.org/10.25077/jmu.8.1.179-188.2019

Ambiyar, A., Aziz, I., & Delyana, H. (2020). Hubungan Kemandirian Belajar Siswa Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 1171–1183. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i2.364

Anwar, N. (2021). Efektivitas Penerapan Bimbingan Belajar dalam Meningkatkan Pemahaman Belajar Anak pada Masa Pandemi di Desa Babelan Kota. Proceedings UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1(87), 97–110. https://proceedings.uinsgd.ac.id/index.php/Proceedings

Bastari, K. (2021). Belajar Mandiri Dan Merdeka Belajar Bagi Peserta Didik, Antara Tuntutan Dan Tantangan. ACADEMIA: Jurnal Inovasi Riset Akademik, 1(1), 68–77. https://doi.org/10.51878/academia.v1i1.430

Fita Lestari, R., & Irawan Rahmat, L. (2021). Pengembangan Buku Bahasa Madura Sebagai Penunjang Pembelajaran Muatan Lokal Di Sekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 6(1). https://doi.org/10.23969/jp.v6i1.3845

Genjek Susilowati, D. S. (2021). pengembangan media flash card aksara jawa untuk mrningkatkan keterampilan membaca dan menulis. Jurnal Pendidikan, 1(2), 4–5.

Miftah, M., & Nur Rokhman. (2022). Kriteria pemilihan dan prinsip pemanfaatan media pembelajaran berbasis TIK sesuai kebutuhan peserta didik. Educenter : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(9), 641–649. https://doi.org/10.55904/educenter.v1i9.92

Nuritha, C., & Tsurayya, A. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Berbantuan Geogebra untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 48–64. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.430

Parawansa, K. I., Haryanto, S., & Mulyani, P. S. (2022). Penggunaan Media Flashcard Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Mi Klesman. Jurnal Informatika Dan Teknologi Pendidikan, 2(2), 72–78. https://doi.org/10.25008/jitp.v2i2.18

Puspitasari, N., Izzati, U. A., & Darminto, E. (2022). Penerapan Media Flash Card untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif dan Bahasa pada Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Basicedu, 6(5), 8545–8559. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3789

Safitri, A. O., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Peran Pendidikan Kewarganegaraan dalam Membentuk Pribadi yang Berkarakter Pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5328–5335. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1632

Salsabila, R., & Saputra, E. R. (2021). Flashcard Aksara Sunda: Sebuah Inovasi Media Pembelajaran Untuk Sekolah Dasar. Lokabasa, 12(2), 181–190. https://doi.org/10.17509/jlb.v12i2.35405

Sanga, L. D., & Wangdra, Y. (2023). Pendidikan Adalah Faktor Penentu Daya Saing Bangsa. Prosiding Seminar Nasional Ilmu Sosial Dan Teknologi (SNISTEK), 5(September), 84–90. https://doi.org/10.33884/psnistek.v5i.8067

Sanusi, R., Dianasari, E. L., Khairiyah, K. Y., & Chairudin, R. (2020). Pengembangan Flashcard Berbasis Karakter Hewan untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Pendidikan Edutama, 7(2), 37. https://doi.org/10.30734/jpe.v7i2.745

Sintia Fitri Anggraeni, Hastuti, W. D., & Ediyanto. (2022). Penerapan Media Flashcard pada Kemampuan Membaca Permulaan Anak Tunagrahita Kelas 2 di SLB Putra Jaya. Jurnal Multidisiplin Madani, 2(9), 3500–3506. https://doi.org/10.55927/mudima.v2i9.976

Sugiyono, D. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Tindakan.

Walangadi, H., & Pratama, W. P. (2020). Meningkatkan Pemahaman Belajar Siswa Menggunakan Media Video Animasi 2D. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 4(3), 201–208.

Widodo, Y. E. (2023). Keterampilan Teknik Dasar Peserta Ekstrakurikuler Sepakbola Di Smp Negeri 1 Undaan Kudus. SELL Journal, 12(1), 196–201.

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1074

Zahwa, F. A., & Syafi’i, I. (2022). Pemilihan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Ekonomi, 19(01), 61–78. https://doi.org/10.25134/equi.v19i01.3963

Downloads

Published

2025-06-13

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>