PENGEMBANGAN GAME EDUKASI BERBASIS WEB SCRATCH UNTUK MANAJEMEN PERILAKU SOSIAL PADA ANAK AUTIS

Authors

  • Madeline Pinky Aagustin Universitas Negeri Surabaya
  • Ratu Panduwinata Universitas Negeri Surabaya
  • Angelia Destaratih Magriszka Universitas Negeri Surabaya
  • Wiwik Widajati Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.24813

Keywords:

scratch application, autistic child, interactive learning.

Abstract

This study discusses the development of a web-based educational game scratch as a tool for managing social skills in autistic children. This application is designed to help children practice improving social skills through interactive and interesting media with a focus on improving social interaction, communication and adaptive behavior. This study uses a Research and Development (R&D) approach by adopting the ADDIE development model. And using a validation test method carried out by experts in their fields. The results of the validation test showed that the web-based educational game scratch obtained a feasibility level of 89% with the conversion results against the percentage indicator criteria indicating that this learning media is included in the category of very feasible for use in the social skills learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisyah, S., Ramadani, A. F., Wulandari, A. E., & Astutik, C. (2025). Pemanfaatan teknologi digital sebagai media pembelajaran interaktif untuk siswa sekolah dasar. Jurnal Sadewa: Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran Dan Ilmu Sosial, 3(1), 388-401.

Arikarani, Y., & Amirudin, M. F. (2021). Pemanfaatan media dan teknologi digital dalam mengatasi masalah pembelajaran dimasa pandemi. Edification Journal: Pendidikan Agama Islam, 4(1), 93-116.

Dewi, S., & Morawati, S. (2024). Gangguan Autis pada Anak. Scientific Journal, 3(6), 404-417.

Ilmy, I. N., Putra, K. S., Rahman, M. A., & Asyari, L. (2024). TERAPI PERILAKU SEBAGAI METODE UNTUK MENANGANI ANAK AUTISME. caXra: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 4(1), 13-23.

Irvan, M. (2017). Gangguan Sensory Integrasi pada Anak dengan Autism Spectrum Disorder. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Unipa Surabaya, 13(23), 11-17.

Lutfio, M. I., Kapitang, F., Wijaya, M. I., Azizah, Y. L., & Husna, D. U. (2023). Penggunaan Teknologi Sebagai Media Pembelajaran Pada Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Pendidikan, 32(1), 121-128.

Nurfadilah, M.F.I. (2021). Modifikasi perilaku anak usia dini untuk mengatasi tantrum pada anak. Jurnal Pendidikan Anak (SITUS WEB INI TELAH BERMIGRASI KE SITUS WEB BARU==> https://journal.uny.ac.id/v3/jpa) , 10 (1), 69-76.

Penara, S., Alfina, A., Delfianti, S., & Hijriati, H. (2024). Analisis Permasalahan Anak Autisme. Journal of Dissability Studies and Research (JDSR), 3(1), 1-11.

Suparno, S. (2010). Pengembangan Model Modifikasi Perilaku Sosial Melalui Media Belajar Berkonsep Konvergensi Bagi Anak Autis. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 40(2), 117604.

Downloads

Published

2025-06-08

Most read articles by the same author(s)