PENGGUNAAN MEDIA KONKRET UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS IV PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA DI SDN 47 PEKANBARU

Authors

  • Siti Rahma Hasibuan Universitas Riau
  • Annisa Fitri Septi Universitas Riau
  • Hadinurdina Universitas Riau
  • Zetra Hainul Putra Universitas Riau
  • Beni Saputra SDN 47 Pekanbaru

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.24867

Keywords:

Concrete Media, Learning Result, Mathematics

Abstract

Mathematics is one of the subjects that is difficult for students to understand. This makes teachers use many ways to help students understand the material presented, one of which is the use of media. Media itself is one of the ways used by teachers in delivering material to achieve learning objectives. Students who are involved in learning with concrete media show an increase in conceptual understanding, learning motivation, and active involvement in the learning process. The implication of this study is the importance of considering the use of concrete media as a learning strategy that can improve the effectiveness of mathematics teaching at the elementary school level. This study aims to improve mathematics learning outcomes by using concrete media in grade IV students of SDN 47 Pekanbaru. Classroom Action Research in cycle I and cycle II. The results of cycle I 2.6 and cycle II 3.4 are good, student activity in cycle I 2.4 and cycle II 3.6 are in the very good category and the learning results of cycle I 57 are in the sufficient category and cycle II 79 are in the good category. Cycle I 25% and cycle II 75% are in the good category. Based on these results, concrete media can improve student learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Argaruri, Y. S. (2023). Penggunaan Media Pembelajaraan Konkret Dalam Meningkatkan Minat Belajar Matematika Pesera Didik SDN Kalicari 01 Semarang. Jounal Of Social Science Research, 189-201.

Astuti, W. &. (2018). Penggunaan Media Benda Konkret untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Anak Tunagrahita Pada Pokok Bahasan Perkalian. JRR Tahun, 22-28.

Gatot Muhsetyo, d. (2020). Pembelajaran Matematika SD. Jakarta: Universitas Terbuka.

Harsiwi, U. &. (2020). Pengaruh Pembelajaran Menggunakan Media Pembelajaran Interaktif terhadap Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 1104-1113.

Indhirawati, R. F. (2023). Penggunaan Media Benda Konkret terhadap Hasil Belajar Matematika Tema Kegemaran pada Kelas III SDN Pangkemiri I Tulangan Sidoarjo. Journal on Education, 3426-3430.

Maisyarah, M. &. (2021). Penerapan Alat Peraga Konkret Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Penjumlahan dan Pengurangan Matematika Pada Siswa Kelas III. Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru, 2-5.

Riyana, S. R. (2021). Penggunaan Benda Konkret Sebagai Media untuk Meingkatkan Keterampilan Menghitung pada Pembelajaran IPS Kelas VIII SMP Terpadu Ibnu Muay Babelan Bekasi. Prosiding Pendidikan Profesi Guru, (hal. 301-316).

Rochiati, W. (2012). Metode Penelitian Tindakan Kelas . Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sudjana, N. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Winarbin, G. (2020). Penggunaan Media Benda Konkret Guna Meningkatkan Kemampuan Hitung Bangun Datar dan Bangun Ruang. Jurnal Inovasi Pembelajaran Karakter, 1-9.

Winarwati, T. B. (2018). Pengaruh Media Konkret Pada Pembelajaran Matematika Terhadap Hasil Belajar Siswa SDN 15 Sempalai Tebas. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa.

Downloads

Published

2025-07-10