PENGGUNAAN MEDIA KONKRET UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS IV PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA DI SDN 47 PEKANBARU
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.24867Keywords:
Concrete Media, Learning Result, MathematicsAbstract
Mathematics is one of the subjects that is difficult for students to understand. This makes teachers use many ways to help students understand the material presented, one of which is the use of media. Media itself is one of the ways used by teachers in delivering material to achieve learning objectives. Students who are involved in learning with concrete media show an increase in conceptual understanding, learning motivation, and active involvement in the learning process. The implication of this study is the importance of considering the use of concrete media as a learning strategy that can improve the effectiveness of mathematics teaching at the elementary school level. This study aims to improve mathematics learning outcomes by using concrete media in grade IV students of SDN 47 Pekanbaru. Classroom Action Research in cycle I and cycle II. The results of cycle I 2.6 and cycle II 3.4 are good, student activity in cycle I 2.4 and cycle II 3.6 are in the very good category and the learning results of cycle I 57 are in the sufficient category and cycle II 79 are in the good category. Cycle I 25% and cycle II 75% are in the good category. Based on these results, concrete media can improve student learning outcomes.Downloads
References
Argaruri, Y. S. (2023). Penggunaan Media Pembelajaraan Konkret Dalam Meningkatkan Minat Belajar Matematika Pesera Didik SDN Kalicari 01 Semarang. Jounal Of Social Science Research, 189-201.
Astuti, W. &. (2018). Penggunaan Media Benda Konkret untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Anak Tunagrahita Pada Pokok Bahasan Perkalian. JRR Tahun, 22-28.
Gatot Muhsetyo, d. (2020). Pembelajaran Matematika SD. Jakarta: Universitas Terbuka.
Harsiwi, U. &. (2020). Pengaruh Pembelajaran Menggunakan Media Pembelajaran Interaktif terhadap Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 1104-1113.
Indhirawati, R. F. (2023). Penggunaan Media Benda Konkret terhadap Hasil Belajar Matematika Tema Kegemaran pada Kelas III SDN Pangkemiri I Tulangan Sidoarjo. Journal on Education, 3426-3430.
Maisyarah, M. &. (2021). Penerapan Alat Peraga Konkret Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Penjumlahan dan Pengurangan Matematika Pada Siswa Kelas III. Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru, 2-5.
Riyana, S. R. (2021). Penggunaan Benda Konkret Sebagai Media untuk Meingkatkan Keterampilan Menghitung pada Pembelajaran IPS Kelas VIII SMP Terpadu Ibnu Muay Babelan Bekasi. Prosiding Pendidikan Profesi Guru, (hal. 301-316).
Rochiati, W. (2012). Metode Penelitian Tindakan Kelas . Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sudjana, N. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Winarbin, G. (2020). Penggunaan Media Benda Konkret Guna Meningkatkan Kemampuan Hitung Bangun Datar dan Bangun Ruang. Jurnal Inovasi Pembelajaran Karakter, 1-9.
Winarwati, T. B. (2018). Pengaruh Media Konkret Pada Pembelajaran Matematika Terhadap Hasil Belajar Siswa SDN 15 Sempalai Tebas. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.