ANALISIS KESALAHAN DALAM PENULISAN KARANGAN NARASI SISWA SEKOLAH DASAR KELAS TINGGI

Authors

  • Firdha Zahrah Universitas Negeri Jakarta
  • Taofik Universitas Negeri Jakarta
  • Dudung Amir Soleh Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.24947

Keywords:

Kesalahan Penulisan, Karangan Narasi, Siswa Sekolah Dasar

Abstract

Writing narrative skills are crucial in developing language abilities; however, manystudents face difficulties in writing narrative compositions correctly. This study aimsto analyze the errors in narrative composition writing among upper-gradeelementary school students. The research uses a literature review method, whichinvolves planning, searching and selecting, analysis, and synthesis stages. Thesearch was conducted through Google Scholar, limited to national journals indexedin SINTA 1-6 from 2021 to 2025, resulting in 10 relevant journals. The findings showthat the most frequent errors are the improper use of capital letters, punctuationmarks, inaccurate word choices, ineffective sentence structures, and insufficientdevelopment of the composition's content. These errors reflect students' weakunderstanding of linguistic rules and narrative elements. This study recommends astep-by-step and continuous writing learning process to help students improve theirwriting skills comprehensively.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrianto, W., Radnasari, D., & Nugraheni, A. S. (2025). ANALISIS KESALAHAN BAHASA BIDANG EJAAN DAN SINTAKSIS PADA KARANGAN NARASI BAHASA INDONESIA SISWA KELAS 5 MADRASAH IBTIDAIYAH. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10 No. 01.

Arisandi, N., Halidjah, S., & Suparjan, S. (2022). DESKRIPSI KESALAHAN BERBAHASA PADA KARANGAN SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR NEGERI 17 PONTIANAK KOTA. Jurnal Elementary, 5(2), 105. https://doi.org/10.31764/elementary.v5i2.7874

Asmoro, A. I., & Muhammad, A. F. N. (2023). Problematika Dan Solusi Menulis Teks Narasi bagi Peserta Didik Kelas Tinggi. Jurnal Basicedu, 7(5), 2880–2885. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i5.5751

Astutik, D. W., Rahmawati, D. N., Anggraini, A. E., & Dewi, R. S. I. (2024). Strategi Pembelajaran Menulis Karangan Narasi Bagi Siswa Sekolah Dasar Menggunakan Kurikulum Merdeka Belajar. Wacana : Jurnal Bahasa, Seni, Dan Pengajaran, 8(2), 27–36. https://doi.org/10.29407/jbsp.v8i2.22619

Cempakaningtyas Sukmana, A., & Azmy, B. (2024). ANALISIS KESALAHAN PENGGUNAAN TANDA BACA PADA KARANGAN NARASI SISWA KELAS IV. In Jurnal Pengembangan Pendidikan (Vol. 8, Issue 6).

Fitriani, N., Indraswati, D., & Dewi, N. K. (2023). Analisis Kesulitan dalam Menulis Karangan Bagi Peserta Didik Kelas IV di SDN 03 Ampenan Tahun Ajaran 2022/2023. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(11), 9401–9408. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i11.3279

Halidu, S., & Haris Dua, S. B. (2021). Analisis Kesalahan Menulis Narasi Ekspositoris pada Siswa. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Budaya, 7(2), 81. https://doi.org/10.32884/ideas.v7i2.357

Inggriyani, F., & Anisa Pebrianti, N. (2021). ANALISIS KESULITAN KETERAMPILAN MENULIS KARANGAN DESKRIPSI PESERTA DIDIK DI SEKOLAH DASAR. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 7(01), 1–22. https://doi.org/10.36989/didaktik.v7i01.175

Kurnia, M. D., Arfiyanti, R., & Rizkyanfi, M. W. (2022). Kemampuan Menulis Cerita Bertemakan Covid-19 Melalui Bengkel Menulis Berbantuan Media Whats App pada Siswa SD Sadagori Cirebon. Deiksis: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 9(1), 76. https://doi.org/10.33603/deiksis.v9i1.6865

Liani, E., Tahir, M., & Saputra, H. H. (2022a). Analisis Kesalahan Berbahasa dalam Tulis Teks Narasi Kelas V SDN 01 Tempos. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3c), 1885–1891. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i3c.868

Liani, E., Tahir, M., & Saputra, H. H. (2022b). Analisis Kesalahan Berbahasa dalam Tulis Teks Narasi Kelas V SDN 01 Tempos. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3c), 1885–1891. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i3c.868

Mahmur, M., Hasbullah, H., & Masrin, M. (2021). Pengaruh Minat Baca dan Penguasaan Kalimat terhadap Kemampuan Menulis Narasi. Diskursus: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 3(02), 169. https://doi.org/10.30998/diskursus.v3i02.7408

Mardiyani Yunita, R., Sari Ramdhani, I., Enawar, E., & Sumiyani, S. (2021). ANALISIS KESALAHAN MENULIS KARANGAN NARASI PADA SISWA KELAS V MIN 1 TANGERANG. Berajah Journal, 2(1), 39–43. https://doi.org/10.47353/bj.v2i1.47

Nurislaminingsih, R., Rachmawati, T. S., & Winoto, Y. (2020). Pustakawan Referensi Sebagai Knowledge Worker. Anuva: Jurnal Kajian Budaya, Perpustakaan, Dan Informasi, 4(2), 169–182. https://doi.org/10.14710/anuva.4.2.169-182

Nurkamilah, S., Fadhillah, D., & Sumiyani. (2022). Analisis Kesulitan Menulis Karangan Narasi Siswa Kelas V SDN Duri Kosambi 06 Pagi. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4 No. 5.

Parhan, P., & Maksum, G. (2022). Taksonomi Linguistik, Analisis Kesalahan Bahasa dalam Pembelajaran Insya. Ta’limi | Journal of Arabic Education and Arabic Studies, 1(2), 139–149. https://doi.org/10.53038/tlmi.v1i2.39

Rohmawati, N., Mushafanah, Q., & Mudzanatun, M. (2022). ANALISIS KESULITAN SISWA KELAS V DALAM MENULIS TEKS NARASI TEMA 7 SUBTEMA 2 DI SDN MOJOAGUNG 01. Tunjuk Ajar: Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 5(1), 1. https://doi.org/10.31258/jta.v5i1.1-10

Sihombing, Y. F., & Siregar, H. (2024). ANALISIS KESALAHAN EJAAN PENGGUNAAN HURUF KAPITAL DALAM KARANGAN NARASI SISWA KELAS IV SD NEGERI 064981 MEDAN HELVETIA TAHUN PELAJARAN 2024/2025. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09 No. 04.

Yulitia Anggreni, D., Sukri, H. M., & Nurwahidah. (2024). ANALISIS KESALAHAN BERBAHASA TULIS PADA TEKS NARASI SISWA KELAS V SDN 36 CAKRANEGARA. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9.

Downloads

Published

2025-05-29